Trimma Husqvarna Flinta motorn
Trimma Husqvarna Flinta motorn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Jag har sett på flera ställen på nätet att det ska finnas en "trimningsguide" gjord av Husqvarna själva till just Flinta motorn. Den lär ska innehålla beskrivning hur man får fart på den motorn, bl a hur ett effekt avgassystem ska vara byggt. Men jag har inte lyckats hitta den. Någon som har den eller vet var man kan hitta den ?
Tack på förhand. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har sett på flera ställen på nätet att det ska finnas en "trimningsguide" gjord av Husqvarna själva till just Flinta motorn. Den lär ska innehålla beskrivning hur man får fart på den motorn, bl a hur ett effekt avgassystem ska vara byggt. Men jag har inte lyckats hitta den. Någon som har den eller vet var man kan hitta den ?
Tack på förhand. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.ystad.nu/veterandelar/Trimningsatgarder%20hva.pdf Detta är tredje gången jag fixar med denna länk... Använd SÖK funktionen så går det lättare! <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul !! Då är vi 2 som blev lyckliga idag då !!! 
En fundering jag har angående trimningen av Flinta cylindern. Hur ska man vara skapt för att komma åt att fila upp spolkanalerna inne i loppet mot insuget till ? Någon som har ett bra tips kanske ?
Mvh
John <!-- </EdIndex> --></div>

En fundering jag har angående trimningen av Flinta cylindern. Hur ska man vara skapt för att komma åt att fila upp spolkanalerna inne i loppet mot insuget till ? Någon som har ett bra tips kanske ?
Mvh
John <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använd slipstift och roterande filar till en högvarvig slipmaskin-penna.
Ett ytterligare tips för er som vill trimma flinta.
Går att använda sachs 41mm kolv (60cc) om man vänder på kolven.
Då slipper du att få kolvringsöppningarna i kanalerna.
För att klara kolvbulten gör du mässingsbussningar och sätter i kolven för
husqvarnas dimension på kolvbult.
Har själv trimmat en gammal rejält skuren cylinder med tidigare nämd bruksanvisning fast då med 41mm sachskolv och 17mm ubåtförgasare.
Kan tala om att den moppen gick undan. Gjorde mätt med mig på (120kg)
och upprätt sittvinkel mellan 70-75km/h uppmätt och då med 2 vxl. motor.
3-vxl. och gynnsam drevning hade nog farten blivit 80-85km/h.
Perfekt att borra upp en gammal rejält skuren cylle då det ändå inte finns kolvar till över 39,5mm.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
Ett ytterligare tips för er som vill trimma flinta.
Går att använda sachs 41mm kolv (60cc) om man vänder på kolven.
Då slipper du att få kolvringsöppningarna i kanalerna.
För att klara kolvbulten gör du mässingsbussningar och sätter i kolven för
husqvarnas dimension på kolvbult.
Har själv trimmat en gammal rejält skuren cylinder med tidigare nämd bruksanvisning fast då med 41mm sachskolv och 17mm ubåtförgasare.
Kan tala om att den moppen gick undan. Gjorde mätt med mig på (120kg)
och upprätt sittvinkel mellan 70-75km/h uppmätt och då med 2 vxl. motor.
3-vxl. och gynnsam drevning hade nog farten blivit 80-85km/h.
Perfekt att borra upp en gammal rejält skuren cylle då det ändå inte finns kolvar till över 39,5mm.
Lycka till <!-- </EdIndex> --></div>