56:an skrev:Typintyg????
Jag har säkert haft 50 - 100 mopeder från 1969 och fram till nu och under den tiden har jag bara haft ett enda typintyg och det var på en Mustang Mamba jag köpte från ett försäkringsbolag någongång 1972...
Hur kan man kräva typintyg?
Första, andra ägaren och sedan var typintyget borta för alltid....
Hörde faktiskt med transportstyrelsen över Typintyg för ungefär ett år sedan, och det visade sig att egentligen så ska man alltid ha typintyget med sig när man kör sin veteranmoped.....
Men allvarligt talat nu, hur många har det? Jag har det i alla fall inte. Och hur ofta finns det egentligen kvar?
Om man vill ha ett nytt typintyg så svarade de hur man går tillväga:
(Har tagit bort irrelevant text så att inlägget inte ska ta så mycket plats).
- "Mopeder är redan typgodkända och hade typintyg när de såldes, men de finns sällan kvar. Dock finns det lag på att du ska ha med dig typintyget när du är ute på tur med din veteranmoped.
Du kan få ett nytt typintyg till din moped om du har kvar typskylten med VoV eller TSV-nummer vilket innebär att mopeden är typgodkänd i Sverige. Det du behöver göra är att ringa till Bilprovningens
huvudkontor och prata med den tekniska avdelningen. Där kan du kontrollera att mopedens VoV eller TSV-nummer finns registrerat och planera in ett möte på vald besiktningsplats för att
typkontrollera ditt fordon, Kostnaden för detta ligger på 860kr.
Bilprovningen kommer att utse en besiktningsman och eventuellt en mekaniker för att kontrollera att modellen är helt enligt originalspecifikationerna, det vill säga mopedens fabrikat, motor, antal växlar, cylindervolym, insugs och
överströmningskanaler, drev, avgassystem, hjuldimension etc. Sedan ska dokumenten skickas till olika instanser och godkännas. Efter det så får du ett nytt typintyg i handen.
Men tänk på att lagen om typintyg för mopeder kom 1961, mopeder som byggts innan dess berörs alltså inte utav detta.
Så vad säger man...... Det är lag på att inneha typintyg, men personligen så tycker jag att det är något man kan strunta i. (Om man nu inte vill ha ett typintyg med sig).
Jag har då aldrig mött någon veteranmopedist som har ett typintyg med sig när han/hon kör sin moped.
