50cc sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sudden
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 apr 2012, 23:00

50cc sachs

Inlägg av sudden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->håller på att fixa till en 50cc racer sachs.
vad har ni andra för tips på kolvar, cyllar man kan tänkas sätta dit med bra portar mm
för att få ut lite fart i grejorna. men får inte vara mer än 50cc.
mvh johan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: 50cc sachs

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sudden skrev:håller på att fixa till en 50cc racer sachs.
vad har ni andra för tips på kolvar, cyllar man kan tänkas sätta dit med bra portar mm
för att få ut lite fart i grejorna. men får inte vara mer än 50cc.
mvh johan.
Yamaha YZ50 cylinder med tillhörande kolv, då blir det snurr
men det kräver förstärkt koppling och förstärkt utgående axel <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är inte yz50 cylindern 40mm i loppet? 39mm i borrning är max om man vill hålla sig under 50 cc.
den interesantaste jag hittat är honda MB/MT som jag bedömer minst svår att adaptra dit. tar man fram svetsen så ökar givetvis urvalet, då kan man modifiera vevhuset som man själv vill.
eftersom du skriver racer så utgår jag från att du vill tävla i 50 cc veteran.
annars är ju ett EKF block den enkla lösningen. då ökar utbudet av vassa cylindrar något.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror ju på vad man skall köra. Derbyvevaxeln och cylindern kan man slöjda dit. Det kräver lite maskiner. Dessutom slidmatning eller red.
Jag hade en slidmatad med 50cc Morinicylinder. Den hade för höga öveströmmartider, så den är skrotad. <!-- </EdIndex> --></div>
sudden
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 apr 2012, 23:00

Inlägg av sudden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för mått på en yz .ekf får man väl inte ha? satt inte på svenska moppar väl? En tanke har varit
39.1 mm kolv med chappy cyl med ändrat slag så räknade jag fram 50.4cc.vet inte om det är godkänt när det går över 50 cc.fönsterkolv med spolkanal hade varit mumma.
Skulle kanske inte valt sachs! <!-- </EdIndex> --></div>
sudden
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 apr 2012, 23:00

Inlägg av sudden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi är nu ett gäng som sagt max50 cc och eventuellt ställa upp i några 50 cc veteran.det är tanken med trimningen. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu verkar ju många slå ihop veteran och promod och koncentrera reglerna till storleken på cc... men det varierar <!-- </EdIndex> --></div>
sudden
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 apr 2012, 23:00

Inlägg av sudden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Över 50cc så är det ju inte moppe längre eller?! <!-- </EdIndex> --></div>
sudden
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 apr 2012, 23:00

Inlägg av sudden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här med kopplingen på sachs verkar sen bli nästa bekymmer när man fått lite effekt.blir det till att bygga egen korg eller finns det något bolton som passar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vrm har väl racekopplingar på gång.

EKF klassar inte in i veteran enligt det s.k. stockholmsreglementet som alla här i mellansverige kör efter. men jag har sett att det finns/fanns variationer i klassindelningen när jag tittat in på klubbars hemsidor. så bor du långt norrut eller söderut så är det säkrast du läser reglementena själv.
däremot är det tillåtet att bygga på blocket med svets så det ser ut som ett EKFblock i cylinderfästet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="sudden"]Över 50cc så är det ju inte moppe längre eller?![/quote
Eller 1hk om det är en veteran. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sudden skrev:Det här med kopplingen på sachs verkar sen bli nästa bekymmer när man fått lite effekt.blir det till att bygga egen korg eller finns det något bolton som passar.
Nog håller kopplingen rätt bra , haft flera med med 60cc som gått rätt bra , inga problem <!-- </EdIndex> --></div>
sudden
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 apr 2012, 23:00

Inlägg av sudden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skunkworkz skrev:
sudden skrev:Över 50cc så är det ju inte moppe längre eller?![/quote
Eller 1hk om det är en veteran.
1 häst mjaaa......... <!-- </EdIndex> --></div>
sudden
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 apr 2012, 23:00

Inlägg av sudden »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EKF klassar inte in i veteran enligt det s.k. stockholmsreglementet som alla här i mellansverige kör efter. men jag har sett att det finns/fanns variationer i klassindelningen när jag tittat in på klubbars hemsidor. så bor du långt norrut eller söderut så är det säkrast du läser reglementena själv.
däremot är det tillåtet att bygga på blocket med svets så det ser ut som ett EKFblock i cylinderfästet.

har du någon bild på hur detta kan se ut? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sudden skrev:Över 50cc så är det ju inte moppe längre eller?!
Nä just de :D om man ska åka moppe altså :D :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar