Problem med roulette motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mk2gti

Problem med roulette motor

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är helt nybörjare på mopeder och motorer. Men jag försäker få liv i en Husqvarna med roulette motor. Jag har fått den att starta men den går bara om den får fullgas och den går bara upp till en minut sedan kan den dö, går ofta att starta den igen men samma sak händer gång på gång. Tycker jag kollat det mesta vad gäller tändning och förgasare allt är också rengjort. Sett att den verkar bli väldigt blöt innanför kedjedrevet, kan det vara dålig vevhuskomp? Måste dessutom ha den svarta kabeln från motorn bortkopplad för att överhuvudtaget få den att starta men det antar jag bara beror på något jordfel? Vart skall man leta felet? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns ju som det har med soppan att göra, kolla så inte soppakranen eller något soppafilter är igentäppt till att börja med, det hade jag gjort 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den flödar nog över...Har samma problem med en ciao där det är halvdålig kompa och ingen tomgång...får inte nålventilen att täta...den går utav fasen om man stänger bensinkranen tills soppan körts ur gasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nytt soppa filter sitter på och tanken&kranen har just varit nedplockat och rengjort. <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad gör man om nålen tätar dåligt då? <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla om den tätar mot locket då du har flottören lös
och trycket nålen mot locket. Vet inte om det går justera
nålläget på flottören men det brukar gå knacka upp den lite.
Slippasta och snurra nålen i hålet på locket kan hjälpa annars.
Ny flottör kanske finns köpa, kolla så inte flottören läcker och är
full med bensin innan du går vidare. <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min begränsade motorkunskaper gör att jag inte ser sambandet mellan att en motor får för mycket soppa och att den bara går på full gas. Jag nämnde nogminte tidigare att jag inte har någon tomgång heller, denna kan endast justeras via wiren vad jag förstår. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt: kolvringar
Byt: P-boxar (vevaxel)
Byt: tändstift

Sen har du bättre grundförutsättningar att lyckas... <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolvringar byta, stiftet nytt. Återstår packboxen då! <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mk2gti skrev:kolvringar byta, stiftet nytt. Återstår packboxen då!
Packboxarna. Du har en bakom primärdrevet på högra sidan av motorn,
och en bakom tändplattan på vänstra sidan <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som vet vem som säljer packboxar till denna motor? Jag har bara sett att det funnits till flintan. <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->packboxarna är nu bytta, tändspolen samt kondingen kollad med provare. Kondingen visade sig vara dålig, ny är nu monterad. förgasarn genomgången. Men likförbannat är den svårtstartad som fasen man får trampa som en tok och hålla full gas för att den skall starta. Sedan går den bara några sek så länge man håller gasen på max innan den dör. Kollar man stiftet efter att ha hållt på så här ett tag så är det ganska blött. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den får alldeles för mycket soppa.Tätar flotören riktigt
,är den vänd åt rätt håll,det kan även vara hål i den.
Är det rätt munstycke i förgasarn? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är startventilen som är otät. Startventilen är som en pytteliten "trottel" bredvid gastrotteln och påverkas via chokereglaget vid något av handtagen på styret.

Inne i själva startkolven sitter en liten gummiplutt som med åren brukar bli dålig. Om inte den synliga ytan i botten på kolven ser jämn och slät ut så peta ut plutten med något spetsigt och gör en likadan av (oljebeständig)plast/gummiduk med en lagom stor hålpipa. Se även till att wiren löper lätt i höljet så att startventilen verkligen stänger.

Prova sedan och lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provat att tillverka en en tätning till startventilen vilket inte var jättelätt. Kan man på något sätt täppa till startventilen tillfälligt så man kan utesluta det problemet när man felsöker? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar