<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Upptäkt att det finns en massa kombinationer av detta. Någon som vet vilka grejer man behöver till tändsystemet om jag skall använda en treväxlad handväxe,l pedaler ej fläktkyld med drevtransmission i stället för en med kedjetransmission? Vevaxeln måste väll snurra motsols på denna. Är det olika tändplattor också? Svänghjulet måste ha större hål för vevaxeln är grövre. Hur är det med krysskilens placering? Saken är den att jag hittat en sådan nyare motor med drevtransmission men utan tändsystem. Går det att använda själva tändplattan från min gamla med kedjetransmission?
En annan intressant sak i detta ämne: passar de vevaxlar som finns att köpa lite här och var med L 15 lager och nållager vid kolvbulten till denna min nya motor med drevtransmission? (Då kan man ju andas ut ett tag)
Måste säga att man är rätt besviken på hur struligt det är med dessa gamla saschs motorer. Glömt hur svårmekade de faktiskt är. Dessa shims, lösa rullar, alla hopplösa konor som kräver en massa specialavdragare hela tiden. Vänstergängat ibland. Nåväl de går ju bra när allt är ok. <!-- </EdIndex> --></div>
Tändsystem/svänghjul/vevaxlar Sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det första du ska kolla nu är att motorn du skafat går i ramen. 1969 (tror jag)
gjorde man nämligen motorfästena bak bredare. så dom går inte i alla ramar.
men det går att fila bort material med en vanlig fil så det passar.
allt det här som du har problem att sortera ut är ju produktutveckling. som tur är så lyckades man hyfsat i övrigt med blocken. så vevaxlar, växellådor,
tändsystem, mm går att flytta mellan årsmodellerna.
om du vill modernisera din orginalmotor så kan du ta vevaxel, koppling, tändsystem och svänghjul från en tvåväxlad motor av nyare årsmodell.
nytillverkade vevaxlar ska passa, men det har tydligen kommit ut något parti vevaxlar med kilspåret för svänghjulet fräst på fel ställe. och det finns risk att något av dom cirkulerar på marknader och tradera m.m. så syna den nya treväxlade och memorera hur kilspåret sitter. då minskar du risken att bli lurad. när man plockar ihop motorer av främmande delar bör man slipa in konan mellan svänghjul och vevaxel med hjälp av ventilslippasta för bilmotorer, eller liknande slipmedel. detta för att vara säker på att det sitter kvar. finns det en liten ojämnhet i ytorna så är det lätt att det lossnar.
kilen är bara hjälpmedel för att få tändningen i rätt läge. lyckas man hitta rätt läge på svänghjulet utan kil så funkar det lika bra ändå.
om du har orginaltändspolen kvar i ditt tändsystem du har. det var av en modell som såg ut som den var lindad med gasbinda och lackad utanpå det.
i så fall så rekomenderar jag att leta på ett fint tändsystem av nyare årsmodell med den svarta tändspolen som är ingjuten i plastmaterial. se till så att det är en bosch orginal tändspole, för det har sålts en del "no name" tändspolar av tvivelaktig kvalitet. gamla europatillverkade piratspolar är förmodligen ochså ok. problemet med dom gamla lindade spolarna är att isoleringsmaterialet inuti dom åldras, så dom har helt enkelt passerat bäst före datum för länge sen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
gjorde man nämligen motorfästena bak bredare. så dom går inte i alla ramar.
men det går att fila bort material med en vanlig fil så det passar.
allt det här som du har problem att sortera ut är ju produktutveckling. som tur är så lyckades man hyfsat i övrigt med blocken. så vevaxlar, växellådor,
tändsystem, mm går att flytta mellan årsmodellerna.
om du vill modernisera din orginalmotor så kan du ta vevaxel, koppling, tändsystem och svänghjul från en tvåväxlad motor av nyare årsmodell.
nytillverkade vevaxlar ska passa, men det har tydligen kommit ut något parti vevaxlar med kilspåret för svänghjulet fräst på fel ställe. och det finns risk att något av dom cirkulerar på marknader och tradera m.m. så syna den nya treväxlade och memorera hur kilspåret sitter. då minskar du risken att bli lurad. när man plockar ihop motorer av främmande delar bör man slipa in konan mellan svänghjul och vevaxel med hjälp av ventilslippasta för bilmotorer, eller liknande slipmedel. detta för att vara säker på att det sitter kvar. finns det en liten ojämnhet i ytorna så är det lätt att det lossnar.
kilen är bara hjälpmedel för att få tändningen i rätt läge. lyckas man hitta rätt läge på svänghjulet utan kil så funkar det lika bra ändå.
om du har orginaltändspolen kvar i ditt tändsystem du har. det var av en modell som såg ut som den var lindad med gasbinda och lackad utanpå det.
i så fall så rekomenderar jag att leta på ett fint tändsystem av nyare årsmodell med den svarta tändspolen som är ingjuten i plastmaterial. se till så att det är en bosch orginal tändspole, för det har sålts en del "no name" tändspolar av tvivelaktig kvalitet. gamla europatillverkade piratspolar är förmodligen ochså ok. problemet med dom gamla lindade spolarna är att isoleringsmaterialet inuti dom åldras, så dom har helt enkelt passerat bäst före datum för länge sen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Stort tack för info. Har nu fått i en treväxlad med kedjetransmission. Använder tändplattan från originamotorn (med nya komponenter) och svänghjulet från den treväxlade. Flyttade tändplattan ett steg. Fungerar bra. Dock ganska slö trots ny sk 3hk cyl och original 12 mm förgasare. Nya ramlager och p-boxar. Vet inte om man skall höja tändningen max? <!-- </EdIndex> --></div>erlan skrev:det första du ska kolla nu är att motorn du skafat går i ramen. 1969 (tror jag)
gjorde man nämligen motorfästena bak bredare. så dom går inte i alla ramar.
men det går att fila bort material med en vanlig fil så det passar.
allt det här som du har problem att sortera ut är ju produktutveckling. som tur är så lyckades man hyfsat i övrigt med blocken. så vevaxlar, växellådor,
tändsystem, mm går att flytta mellan årsmodellerna.
om du vill modernisera din orginalmotor så kan du ta vevaxel, koppling, tändsystem och svänghjul från en tvåväxlad motor av nyare årsmodell.
nytillverkade vevaxlar ska passa, men det har tydligen kommit ut något parti vevaxlar med kilspåret för svänghjulet fräst på fel ställe. och det finns risk att något av dom cirkulerar på marknader och tradera m.m. så syna den nya treväxlade och memorera hur kilspåret sitter. då minskar du risken att bli lurad. när man plockar ihop motorer av främmande delar bör man slipa in konan mellan svänghjul och vevaxel med hjälp av ventilslippasta för
bilmotorer, eller liknande slipmedel. detta för att vara säker på att det sitter kvar. finns det en liten ojämnhet i ytorna så är det lätt att det lossnar.
kilen är bara hjälpmedel för att få tändningen i rätt läge. lyckas man hitta rätt läge på svänghjulet utan kil så funkar det lika bra ändå.
om du har orginaltändspolen kvar i ditt tändsystem du har. det var av en modell som såg ut som den var lindad med gasbinda och lackad utanpå det.
i så fall så rekomenderar jag att leta på ett fint tändsystem av nyare årsmodell med den svarta tändspolen som är ingjuten i plastmaterial. se till så att det är en bosch orginal tändspole, för det har sålts en del "no name" tändspolar av tvivelaktig kvalitet. gamla europatillverkade piratspolar är förmodligen ochså ok. problemet med dom gamla lindade spolarna är att isoleringsmaterialet inuti dom åldras, så dom har helt enkelt passerat bäst före datum för länge sen.
erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tändinställning kan man få prova sig fram var den går bäst, mina gamla s.k. treochenhalvor har gått bäst med ca 2 mm f.ö.d.
jag har även en nytillverkad jofrab i mina samlingar och den ser mer högvarvig ut så det är inte säkert att den tändinställningen stämmer stämmer.
du kan även få experimentera med avgsystemet innan du hittar rätt.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
jag har även en nytillverkad jofrab i mina samlingar och den ser mer högvarvig ut så det är inte säkert att den tändinställningen stämmer stämmer.
du kan även få experimentera med avgsystemet innan du hittar rätt.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>