60cc ILO?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir till att borra själv och använda flintans 40mm kolv.Blir 54cc tror jag.
Annars får du modifiera andra cylinderfabrikat. Största problemet är att hitta stora kolvar med 10mm kolvbult.Går nog att göra bussningar så att man kan använda 10mm bult i 12mm hål.Har inte provat själv men det finns säkert nån på forumet som testat. Annars kan man byta vevstake men då pratar vi överkurs. <!-- </EdIndex> --></div>
Annars får du modifiera andra cylinderfabrikat. Största problemet är att hitta stora kolvar med 10mm kolvbult.Går nog att göra bussningar så att man kan använda 10mm bult i 12mm hål.Har inte provat själv men det finns säkert nån på forumet som testat. Annars kan man byta vevstake men då pratar vi överkurs. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall gå med att klämma dit Puch med lite modifiering av bultmönster och distans
önskar själv mer info om detta <!-- </EdIndex> --></div>
önskar själv mer info om detta <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 22 sep 2010, 23:00
- Ort: Mariestad
Ilo 60 cc.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bästa upplägget blir, med en tysk eller norsk ilo cylinder, med det så kallade fladdermusinsuget, de är på 2,5 hk. Sedan borrar du den efter en 40 mm flinta kolv. Antingen får du fila av lite på kolven eller toppens förbränningsrum, annars tar det i, efter det byt förgasare, finns en pallas 14 mm, som passar perfekt mot just denna cylindern. Har även bytt bakre ljuddämpare och drevat 14-24. Min monarscoot gör strax över 60 km/h. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En del tillverkar en spacer medans någon annan kör med flera packningar
Har sökt tidigare och jag vill veta måtten
<!-- </EdIndex> --></div>
Hittar ingen exakt info om hur det går tillilo55cc skrev:Disktant, sök på forumet och du skall finna.
En del tillverkar en spacer medans någon annan kör med flera packningar
Har sökt tidigare och jag vill veta måtten


Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Då funkar det ju med ett par packningar i värsta fall om man
Inte har möjlighet att tillverka en spacer
Trodde den skulle vara betydligt tjockare
Får nog prova en på nästa projekt
Nu sitter en nyborrad 40mm Tysk på, men den ger inte riktigt vad jag vill ha
Skall se över tändningen nästa vända på torpet <!-- </EdIndex> --></div>
Ok, det är inte mer än såilo55cc skrev:Hur tjock distans du har under cylindern beror lite på vilka porttider du vill ha. Själv har jag ca 2mm. Sen får höjden på cyllen anpassas efter det.Överkant alltså.
Då funkar det ju med ett par packningar i värsta fall om man
Inte har möjlighet att tillverka en spacer
Trodde den skulle vara betydligt tjockare
Får nog prova en på nästa projekt
Nu sitter en nyborrad 40mm Tysk på, men den ger inte riktigt vad jag vill ha
Skall se över tändningen nästa vända på torpet <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: Ilo 60 cc.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
1.7ps utan högkomptoppen iaf.. (Möjligen 2,5-3 Hobbexhästar).MMonarscoot skrev:, med det så kallade fladdermusinsuget, de är på 2,5 hk.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
- Ort: Göteborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad ska man göra i överströmmarna då?
Handlar det om areor, svängar, vinkel in mot cylindern?
Jag har höjd och breddad avgasport och förstorat insug på min standardcylinder, men jag vågar inte pilla på spolportarna (dessutom är det ju så himla svårt att komma åt dem
)
/Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Handlar det om areor, svängar, vinkel in mot cylindern?
Jag har höjd och breddad avgasport och förstorat insug på min standardcylinder, men jag vågar inte pilla på spolportarna (dessutom är det ju så himla svårt att komma åt dem

/Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Annars har jag några Puch alu 2.6-2.9ps som jag funderar att göra lite omskärelse på å lura dit på en Ilo.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Har allt varit sugen på det där men har inte haft någon cylinder jag jag vill "offra", kanske jag skulle göra't på min Monarscoot men tusan vet om det inte var en järnklump till cylinder på den.Braxmatte skrev:Är det en ILO alucylinder så pressar man ur fodret , då kommer man åt![]()

Annars har jag några Puch alu 2.6-2.9ps som jag funderar att göra lite omskärelse på å lura dit på en Ilo.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
- Ort: Göteborg