Sachs 505 problem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Smuger
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 dec 2011, 00:00
Ort: Norrköping

Sachs 505 problem

Inlägg av Smuger »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej

Har en Sachs 505 motor som inte går som den ska.
Den är viktkompenserad med Athena 70cc, Racing vev, Bing 15mm, Brytarlöst 12 tändsystem och en expansionspipa.

Har för tillfället 20 grader förtändning.
I förgasaren sitter munstycke 90 med nålen längst ner.
När motorn är kall startar den utan problem.
När den är varm blir den väldigt svår startad.
Samma gäller tomgången. När den är varm dör den om man inte har en väldigt hög tomgång. Har man väl fått igång den så funkar det bättre.
Den vill inte riktigt varva ur på fullgas. Slår man av lite på gasen så varvar den lite till. Med 88 munstycke känns det som att den går för snålt på fullgas.

Nån som har några tips så är det välkommet.

//Rickard <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant, har inte svar på dina frågor men har en 70cc som jag ska sätta på min 2vxlade 505a om någon vecka <!-- </EdIndex> --></div>
Smuger
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 dec 2011, 00:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Smuger »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan tillägga att det sitter ett b9es stift monterat och 95 oktan i tanken.

Original ska man ha 25-28 grader förtändning.
Bör jag ha mer förtändning? <!-- </EdIndex> --></div>
Smuger
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 dec 2011, 00:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Smuger »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som har varit med om nått liknande? <!-- </EdIndex> --></div>
lillen 761
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Visby

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Suger tjuvluft?
Varför kör du 95 oktan? Bara att kliva upp på v-power borde märkas skillnad.

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->V-power gör ingen skillnad så länge du inte ställer om tändningen. Det är inte mer energi i den soppan än annan soppa docj högre oktantal, men det är nog margiell skillnad det gör på en moppe motor, på en 911 som de testade på nån motor blaska gorde det 50 häst men då var den turboladdad och hade 300+ original.... Sen att shell inte kan redogöra vad det är som gör att soppan har högre oktan är rätt suspekt tycker jag, i danmark har väl vpower 97oktan om jag inte misminner mig, rätt lustigt att ha olika spec för olika marknader? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad gäller ditt problem.
Börja med att ha nålen i nåt av mittenlägena. Koncetrera dig sen på att hittarätt munstycke, ställbart kanske. Gå upp och ner nån storlek tills du hittar det där den går bäst på fullgas, OBS motor måste vara genomvarm när du avgör annars blir det inte rätt. Sen kan du börja laborera med nålen men endast på delgas för det är bara där den är verksam. Är gasaren borrad kan det bero på det blir oftast inte bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Smuger
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 dec 2011, 00:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Smuger »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har labbat lite med munstycken och nål inställningar.
Fungerar helt ok underfärd.
Det är tomgången som jag inte får att funka helt.
Den suger tjuvluft mellan förgasare och insug.
Har provat att montera en oring i förgasaren.
Det blev bättre men den tar fortfarande lite tjuvluft där.
Hur får man den helt tätt?
Det är en Kopia på Bing 15mm "ubåt" monterad. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändnongs problemet har jag på min med, tror det är ett varvstopp som går in. funderar på att byta till brytar tändnng


DELLORTO SHA 15.15 LEVER CHOKE förgasaren ska passa rakt av hör jag hört.

http://www.mohlins.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=19241&category_id=270&option=com_virtuemart&Itemid=64 <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar