Olja DBS Saxonette

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->typ F/G användes även av Volvo, häruppe finns det då på alla mackar i enliters flaskor, 20-liters dunkar är det dock värre med.

A/Dexron är ju lite tunnare (andra tillsatser för friktion o.s.v.), därav problematiken med att hälla fel olja i en växellåda, A/Dexron i en som är avsedd för F/G innebär att dom kan börja slira mer och mer och kan sluta dra helt till slut, och tvärtom, kan börja "hugga". På en växellåda som redan är problem kan man ju som sista räddning testa, annars ska man undvika att ha fel olja. <!-- </EdIndex> --></div>
marcus1985
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 apr 2012, 23:00
Ort: Bollnäs

Inlägg av marcus1985 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey. Jag ställer den inhandlade olja på hyllan så länge. Och börjat istället att leta eftet en atf olja antingen dexron eller en F. Har dock läst att dextron 3 inte är att rekommendera.

Vad tros om dessa:



http://shop.ettansmopeder.se/motorolja-atf-automat-250ml/1201-0


http://www.norscand.com/atfolja-p-13583-c-323.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
marcus1985
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 apr 2012, 23:00
Ort: Bollnäs

Inlägg av marcus1985 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller är det Castrol ATF Dex II Multivehicle som tidigare hette TQ D.
Har läst att Castrol tq ska funka mer tror att det har utgått eller så är den nya benämningen TQ D. En djungel detta! <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp inte en olja som du inte kan läsa specifikationerna för på flaskan, och köp absolut inte dom du länkade till, dom har ju ett literpris på 200-260kr, nästan ocker då 1 liter på macken ligger runt en hundring eller mindre.

Specen på oljan ska vara Typ A (GM), vilket inte lär vara lätt att hitta så du måste troligen gå upp till Dexron.
Vill du testa typ F/G så är det Fords Specifikation F/G som ska stå på flaskan.

Ska du ha just Castrol är det TQ som är en typ A, TQ-D är en Dexronolja. Och eftersom typ A ska kunna ersättas av Dexron (ända upp till III) så ska den gå att använda, men kan du hitta en typ A är det ju att föredra.

Det är egentligne inte en djungel bara man sätter sig in i det lite, nu har jag det "gratis" i huvudet då jag hållit på mycket med bilar, men alla kan lära sig det om man vill :) <!-- </EdIndex> --></div>
marcus1985
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 apr 2012, 23:00
Ort: Bollnäs

Inlägg av marcus1985 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På bildern över motorn så har dem lagt ner motorn på sidan, det är väll inte meningen att man ska lägga omkull mopeden för att byta olja? Borde väll vara som vanligtvis gör vid oljebyte´, fyller oljan uppifrån med mopeden ståendes på stödet? Låter som en dum fråga, men bättre att fråga än att det blir fel??!! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar