<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min "bjudmoppe" som jag brukar låna ut till kompisar startar inte efter vintervilan. Det är en DBS med Sachs 2 vxl. (handväxel). Den funkade bra i sommras, förutom att den stannade 2 gånger men gick igång efter några minuter igen.
Den tänder till och går någon eller i bästa fall några sekunder, annars helt död. Stiftet blir blött så soppa får den. Har en stabil blå-lila gnista på stiftet när man kickar och håller stiftet mot jord.
Har gjort följande:
- Bytt till färsk bensin.
- Gjort rent förgasaren och bytt bensinslang. (Inte för jag trodde det skulle hjälpa med det behövdes ändå.)
- Provat flera olika tändstift.
- Bytt kondensator.
- Justerat brytatavståndet och putsat lite med fin smärgelduk.
- Kollat kablarna på tändplattan och dom ser OK ut.
Är nästa steg att byta tändspole, eller har jag missat något ?
Med tanke på att den stannade två gånger förra säsongen så kanske tändspolen är det mest troliga. Eller vad tror ni ?
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Behöver hjälp med felsökning av Sachs. [Problemet är löst]
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sedan skulle jag kunna göra ett större gnistgap och kolla om gnistan försvinner helt. Är det inte ca: 5 mm gnistgap en frisk tändspole ska kunna leverara gnister över ?
Men det lutar väl åt att man får leta på en ny spole...
Bra tips...Rexxy skrev:Justera gnistgapet till minimal. Startar den då är det tändspolen.
Sedan skulle jag kunna göra ett större gnistgap och kolla om gnistan försvinner helt. Är det inte ca: 5 mm gnistgap en frisk tändspole ska kunna leverara gnister över ?
Men det lutar väl åt att man får leta på en ny spole...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fodras 10 gånger mer energi för att gnistan skall slå över när stiftet jobbar med kompesionen i cylindern jämfört med när man testar utanför topplocket så 5mm är minimum. Tändspolar som är inbyggda lever ett hårt liv i värmen och vibbrationerna så jag rekomenderar byte till utanpåliggande tänspole. Mhv HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu går moppen igen och jag tänkte dela med mig av lösningen....
Gjorde följande:
Offrade ett gammalt tändstift för att felsöka med som jag tog bort sidoelektroden på så jag fick ett gnistgap på ca: 3mm. Hade ingen gnista då vilket jag borde ha haft om tändspolen hade varit frisk.
Bytte tändspole, tändkabel, tändhatt, tändstift och moppen går nu bättre än någonsin. Lite bättre vrid och går bättre när den är kall.
Den gamla tändspolen hade ett litet hål i sig, ca: 3 mm i diameter och kanske 4mm djupt och det ser ut som om man har bränt hål med en lödkolv i plasten. Troligen är det väl där som det har varit överslag så det har gått hål i plasten.
Tack för hjälpen alla....
Gjorde följande:
Offrade ett gammalt tändstift för att felsöka med som jag tog bort sidoelektroden på så jag fick ett gnistgap på ca: 3mm. Hade ingen gnista då vilket jag borde ha haft om tändspolen hade varit frisk.
Bytte tändspole, tändkabel, tändhatt, tändstift och moppen går nu bättre än någonsin. Lite bättre vrid och går bättre när den är kall.
Den gamla tändspolen hade ett litet hål i sig, ca: 3 mm i diameter och kanske 4mm djupt och det ser ut som om man har bränt hål med en lödkolv i plasten. Troligen är det väl där som det har varit överslag så det har gått hål i plasten.
Tack för hjälpen alla....