Byta läpptätningar på en Puch Florida 3-vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Petrolhead
Kontakt:

Byta läpptätningar på en Puch Florida 3-vxl

Inlägg av Petrolhead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Alla,

Då jag vet att det finns folk som har haft isär och förhoppningsvis fått ihop en puch snurra så lägger jag mitt hopp hit:
Jag har tagit bot kopplingskåpan och allt som har med kopplingen att göra och hittade då ett lager istället för en läpptätning, efter lite google så har jag fattat att det finns en tätning bakom det yttre lagret -går det att få ut lager och tätning utan slå isär hela snurran?
Lat -ja!

http://user.tninet.se/~kow321i/bilder/sprangstor.jpg

Tack på förhand
JOhan <!-- </EdIndex> --></div>
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet i alla fall inget annat sätt än att klyva motorn för att byta den tätningen! Idiotkonstruktion, drar med sig så mycket extra jobb bara för att byta en tätning för några tior. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst går det att ta ut både lager och tätning utan att klyva motorn. Frågan är bara vad du har för vektyg att jobba med. En invänd lageravdragarsats för lagret , www.skf.com/medialibrary/asset/0901d1968008a4e8 och några sk korkskruvsdragare till packboxar (eller två plåtskruvar) så går det att få ut packboxen på motorn (försiktighet rekomenderas så man ej skadar vevaxeln) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar