Helkama Ässä säljes eller bytes..
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 mar 2011, 00:00
- Kontakt:
Helkama Ässä säljes eller bytes..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har en Helkama Ässä som jag vill byta mot en annan moped (körbar) eller säljes till högstbjudande!
Det är en liten moped från Finland med 4växlad minarelli motor (P4) med en dellorto förgasare, motorn visslar en hel del (lager?). Det finns ingen ljusspole så jag har kört med cykellysen. Den saknar kick så man måste springa igång den, liiite svårstartad...
Ja är det någon som är sugen på min lilla finländska raritet? Helst byter jag mot någon annan moped!
Ge mig din mail address så skickar jag bilder...
Tel:0705760326
MVH Mikael <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har en Helkama Ässä som jag vill byta mot en annan moped (körbar) eller säljes till högstbjudande!
Det är en liten moped från Finland med 4växlad minarelli motor (P4) med en dellorto förgasare, motorn visslar en hel del (lager?). Det finns ingen ljusspole så jag har kört med cykellysen. Den saknar kick så man måste springa igång den, liiite svårstartad...
Ja är det någon som är sugen på min lilla finländska raritet? Helst byter jag mot någon annan moped!
Ge mig din mail address så skickar jag bilder...
Tel:0705760326
MVH Mikael <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 mar 2011, 00:00
- Kontakt:
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 mar 2011, 00:00
- Kontakt:
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 mar 2011, 00:00
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan inte riktigt förklara men det är något med den mopeden jag gillar. Det kan vara motorn, som ser ut som en riktig dräparspis, och Minarelli är bekant för jag känner igen det märket sedan mopedåldern i början av 70-talet. Har för mig Svenska Cykelfabriken sålde sådana motorer med många hästar och växlar.... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 mar 2011, 00:00
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag har haft en sån där! Känns lite hårt att inte ha den kvar, men jag har inte plats för alla 2-hjulingar....
Jag tänkte försöka hjälpa dig lite med att få den såld!
Motorerna heter Minarelli P4 och är som skrevs ovan rätt rejäla. Om du är rädd för att köpa den här moppen, kan jag berätta att P4 är inte så svårt att få tag på delar till, om man vet var man ska leta..... Inte i Sverige, men på italienska Ebay, tyska Ebay, finland, i min källare, osv....... Inte så dyrt att renovera en sån motor, faktiskt, och som sagt det är en bra motor! 4-växlad med kanonbra växellåda. Lättväxlad. (Kick och växelspak passar från Minarelli AM5 och AM6, förresten.) P4 satt ofta i små crossar på 70-80-talet. En av dom sista motorerna som bygger på P4 är RV4. Den är vattenkyld. 1980-1990-tal. Samma block, växellåda mm men vattenpump och oljepump i kopplingskåpan. (Det finns dräpartrim till vettigt pris till dom.) Den motorn satt i Helkama AX och tidiga Aprilia Futura 50 bl. a. RV4 passar rakt av i Ässä. Byt kopplingskåpa, och motorn blir luftkyld P4!
Helkama Ässä är helskön att åka på! Jag har pendlat till jobbet på en, och det enda som inte är optimalt, är att hjulbasen är ganska kort. Det gör den lite vibblig, men inte värre än att man åker helbra i 50km/h på den.
Bara limpan är hel, så går det att få tag på det mesta för att hålla den i skapligt skick! Köp en kul moppe, vetja! Jag tipsar gärna om delar!
T.ex: borrar man upp cylindern till 41mm, så passar Suzuki K50 - kolv.. Billigt och bra. Vevstake passar från Minarelli AM6 O.S.V
(Idag åker jag på mopperally på en Helkama Raisu med P6 motor, nästan identisk med P4, men 6-växlad.) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har haft en sån där! Känns lite hårt att inte ha den kvar, men jag har inte plats för alla 2-hjulingar....
Jag tänkte försöka hjälpa dig lite med att få den såld!
Motorerna heter Minarelli P4 och är som skrevs ovan rätt rejäla. Om du är rädd för att köpa den här moppen, kan jag berätta att P4 är inte så svårt att få tag på delar till, om man vet var man ska leta..... Inte i Sverige, men på italienska Ebay, tyska Ebay, finland, i min källare, osv....... Inte så dyrt att renovera en sån motor, faktiskt, och som sagt det är en bra motor! 4-växlad med kanonbra växellåda. Lättväxlad. (Kick och växelspak passar från Minarelli AM5 och AM6, förresten.) P4 satt ofta i små crossar på 70-80-talet. En av dom sista motorerna som bygger på P4 är RV4. Den är vattenkyld. 1980-1990-tal. Samma block, växellåda mm men vattenpump och oljepump i kopplingskåpan. (Det finns dräpartrim till vettigt pris till dom.) Den motorn satt i Helkama AX och tidiga Aprilia Futura 50 bl. a. RV4 passar rakt av i Ässä. Byt kopplingskåpa, och motorn blir luftkyld P4!
Helkama Ässä är helskön att åka på! Jag har pendlat till jobbet på en, och det enda som inte är optimalt, är att hjulbasen är ganska kort. Det gör den lite vibblig, men inte värre än att man åker helbra i 50km/h på den.
Bara limpan är hel, så går det att få tag på det mesta för att hålla den i skapligt skick! Köp en kul moppe, vetja! Jag tipsar gärna om delar!
T.ex: borrar man upp cylindern till 41mm, så passar Suzuki K50 - kolv.. Billigt och bra. Vevstake passar från Minarelli AM6 O.S.V
(Idag åker jag på mopperally på en Helkama Raisu med P6 motor, nästan identisk med P4, men 6-växlad.) <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 04 mar 2011, 00:00
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt: