NY stake HVA Flinta?/squish topplock?/Vevstaks mått?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Vad gäller kolvar kan du som sagt använda sachs 41mm kolv om du vänder på den. CC måttet från kolvbult till kolvtopp är nästan exakt (något lägre - ännu mer topplaning eller planing cylinderöverdel om så önskas) . Jag har gjort detta på en skuren flintacylinder.
Du får göra bussningar för att Flintas kolvbult skall passa (10 - 12mm).
Köp en stav på Clas ohlsson i mässing och svarva till (smörjer bra)
Om du pm:a mig din epost kan jag skicka över en bild på hur de skall se ut då jag tror jag har ett par kvar liggandes.
Gick riktigt fint kan jag nämna med iövrigt rätt portning kanaler.insug,utblås samt fugge och rätt utformad ljuddämpare som är viktigt.
Hur länge vevstaken i orginal sedan håller är ju en annan fråga...........
Ullen <!-- </EdIndex> --></div>
Vad gäller kolvar kan du som sagt använda sachs 41mm kolv om du vänder på den. CC måttet från kolvbult till kolvtopp är nästan exakt (något lägre - ännu mer topplaning eller planing cylinderöverdel om så önskas) . Jag har gjort detta på en skuren flintacylinder.
Du får göra bussningar för att Flintas kolvbult skall passa (10 - 12mm).
Köp en stav på Clas ohlsson i mässing och svarva till (smörjer bra)
Om du pm:a mig din epost kan jag skicka över en bild på hur de skall se ut då jag tror jag har ett par kvar liggandes.
Gick riktigt fint kan jag nämna med iövrigt rätt portning kanaler.insug,utblås samt fugge och rätt utformad ljuddämpare som är viktigt.
Hur länge vevstaken i orginal sedan håller är ju en annan fråga...........
Ullen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ullen jag kommer nog köra på en sachs 41 kolv.
men jag vill veta exakt mått 12mm kolv bults centrum till övre kolv kant
men det låter ju väldigt lovande
jag är ej intreseradad att köra med orginal stakar och 10/12 bussningar
utan nu gäller det att hitta en vevstake som har 12mm övre nållagrat kolvbult
ESSO kan Zundapp ha 3st olika stak längder jag har mätt cc= 85mm och
cc=89 och du har en cc=91
men Puch en ser lovande ut jag måste dela en Flinta hemma nu och mäta upp den, har du vevstaks bredd mått på puchens stor ända ochså Esso?
Tack grabbar
// Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
men jag vill veta exakt mått 12mm kolv bults centrum till övre kolv kant
men det låter ju väldigt lovande
jag är ej intreseradad att köra med orginal stakar och 10/12 bussningar
utan nu gäller det att hitta en vevstake som har 12mm övre nållagrat kolvbult
ESSO kan Zundapp ha 3st olika stak längder jag har mätt cc= 85mm och
cc=89 och du har en cc=91

men Puch en ser lovande ut jag måste dela en Flinta hemma nu och mäta upp den, har du vevstaks bredd mått på puchens stor ända ochså Esso?
Tack grabbar
// Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack och bock
Vevtappen är väl ordäntligt härdad kan bli jobbigt och svarva ner till 14,20mm, slipa ner borde gå?
Någon som svarvat i en vevtapp?
ska prova på en! har en hel hink med gammla stakar och tappar på jag renoverar cross/gokart/skoter vevar
Tack Tomas
VRMs har mycket stakar med mått och allt ska studera
Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
Vevtappen är väl ordäntligt härdad kan bli jobbigt och svarva ner till 14,20mm, slipa ner borde gå?
Någon som svarvat i en vevtapp?
ska prova på en! har en hel hink med gammla stakar och tappar på jag renoverar cross/gokart/skoter vevar
Tack Tomas
VRMs har mycket stakar med mått och allt ska studera
Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag såg att vevaxlarna snurrar åt olika håll ochså!
Rem medurs svänghjulsrotation
Kugg moturs -------"----------
svänghjulen är märkta med rotations pilar ochså
Vet någon om det går att använda tändsystemen mellan motorerna
jag har båda sorternas svänghjul? (Har bara ett rem tändsystem)
//Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
Norman skrev:Vevpartierna ser olika ut på högersidan. Remhjulet och kuggdrevet fäster inte i veven på samma vis, veven till kuggtrans är rund med krysskil medan remtransens vev har en urfräsning. Det är bara veven och kopplingskorgen som skiljer motorerna åt, allt annat är samma.

Rem medurs svänghjulsrotation
Kugg moturs -------"----------
svänghjulen är märkta med rotations pilar ochså
Vet någon om det går att använda tändsystemen mellan motorerna
jag har båda sorternas svänghjul? (Har bara ett rem tändsystem)
//Kimpa <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kuggtransvev och ett kuggtranssvänghjul med krysskil monterad,
med en tändplatta från en remtrans funkar det rakt av
eller är tändplattorna olika med??
jag tror så länge man tar vev och svänghjul från samma trans typ
så kanske det är lungt
men om man mixar svänghjul och vevar från olika trans typer
då får man montera utan kil, är det rätt Conrad?
<!-- </EdIndex> --></div>
med en tändplatta från en remtrans funkar det rakt av
eller är tändplattorna olika med??
jag tror så länge man tar vev och svänghjul från samma trans typ
så kanske det är lungt
men om man mixar svänghjul och vevar från olika trans typer
då får man montera utan kil, är det rätt Conrad?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej hej allihopa
Istället för att fundera kan ni maila mig
Jag har en kontakt som har repro vevstakssatser kostar 1000kr exklusive porto
Vill ni ha vevpartiet renoverat å klart så kan jag hjälp till med det å för en ringa peng
Ska du bygga om en tandremsmotor så får du byta vevaxeln till en för kuggdrift å givetvis kopplingskorg å vevaxel drev
Svänghjulet tror jag ska kunna brukas från tandrem till kugg
Om jag inte minns fel så är rem svänghjulen märkta 136
Och kugg svänghjulen 137 eller 141
Om inte annat kan man ju ta bort kilen å ställa på konan vilket är mycket enklare om man investerar i en tändmikrometer
Kör själv med Victoria MS50 som inte har någon kil/pinne går hur bra som helst å ställa tändningen om man har rätta delarna
min mail om någon har frågor är
ludde7804@hotmail.com <!-- </EdIndex> --></div>
Istället för att fundera kan ni maila mig
Jag har en kontakt som har repro vevstakssatser kostar 1000kr exklusive porto
Vill ni ha vevpartiet renoverat å klart så kan jag hjälp till med det å för en ringa peng
Ska du bygga om en tandremsmotor så får du byta vevaxeln till en för kuggdrift å givetvis kopplingskorg å vevaxel drev
Svänghjulet tror jag ska kunna brukas från tandrem till kugg
Om jag inte minns fel så är rem svänghjulen märkta 136
Och kugg svänghjulen 137 eller 141
Om inte annat kan man ju ta bort kilen å ställa på konan vilket är mycket enklare om man investerar i en tändmikrometer
Kör själv med Victoria MS50 som inte har någon kil/pinne går hur bra som helst å ställa tändningen om man har rätta delarna
min mail om någon har frågor är
ludde7804@hotmail.com <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tänkte säga de samma som ludde att varför krångla o leta efter andra möjliga vevstakar när de finns för runt 1000 kronor att köpa o då får man ju garanterat rätt saker.
Mvh Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
Mvh Niklas <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här tråden skulle jag rekomendera att kolla igon: http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about982.html
Orginal vevstakslager är väl alldeles för klent?
Har för övrigt fått en cylinder iordninggjord och borrad till 41mm. Kommer att köra med suzuki k50 kolv.
Länkar även till mitt evighetsprojekt med några bilder på min cylinder: http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=2410
Har dock lite beslutsångest om jag ska köra med den cylindern eller en 50mm motorsågcylinder. Skulle bli fina kubik med 43mm i slag. <!-- </EdIndex> --></div>
Orginal vevstakslager är väl alldeles för klent?
Har för övrigt fått en cylinder iordninggjord och borrad till 41mm. Kommer att köra med suzuki k50 kolv.
Länkar även till mitt evighetsprojekt med några bilder på min cylinder: http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=2410
Har dock lite beslutsångest om jag ska köra med den cylindern eller en 50mm motorsågcylinder. Skulle bli fina kubik med 43mm i slag. <!-- </EdIndex> --></div>