Lämpligt objekt?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
OskarH
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2012, 23:00
Ort: Dalarna
Kontakt:

Lämpligt objekt?

Inlägg av OskarH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare.

Har precis gått med här på forumet för att jag på äldre dar blivit otroligt sugen på att skaffa mig en moped model äldre.

Det jag är ute efter är nått som går att få riktigt bra fart med "bolt on" grejer.

Kan tänka mig nått i stil med en Pusch Maxi eller en Cresent Compact.

Som sagt är min plan att trimma med större cylinder, förgasare, avgasys mm men jag vill inte hålla på att modifiera allt för mycke.

Antar att det finns en hel del medlemmar med gott om tips på både trimvänliga modeller samt väl beprövade "trimkitt" som kan sätta en och annan nyare modell på plats.

Tacksam för tips och råd.

Mvh Oskar <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter ju riktigt kul det OskarH hoppas du hittar ett bra objekt
och hjärtligt välkommen till forumet.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
OskarH
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2012, 23:00
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av OskarH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:Låter ju riktigt kul det OskarH hoppas du hittar ett bra objekt
och hjärtligt välkommen till forumet.. 8)
Tack och bock.

Min fru är oxå riktigt sugen på en äldre moped.
Härligt med gemensamma intressen :)
Dock är hon nog inte lika sugen på att den ska gå fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kan tänka dig att åka P-ch Maxi så är det nog den du ska välja
Det kostar inte å mycket att få bra snurr i en sån

Det finns färdiga satser "bolt on"

ex http://www.trimbutiken.se/kompletta-trimkit/komplett-trimkit-puch-maxi-70-cc-45-mm-1.html
Bild


eller värre http://www.trimbutiken.se/kompletta-trimkit/komplett-trimkit-athena-puch-trim-puch-maxi-70-cc.html

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
OskarH skrev:Min fru är oxå riktigt sugen på en äldre moped.
Härligt med gemensamma intressen :)
Dock är hon nog inte lika sugen på att den ska gå fort.
Min fru är tvärt emot

"Det spelar ingen roll vad det är för sort bara den år fortare än din" sa hon <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm härlig inställning din fru har Braxen.... :D

Välkommen Oskar....själv är jag Sachs tokig... :) <!-- </EdIndex> --></div>
OskarH
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2012, 23:00
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av OskarH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Om du kan tänka dig att åka P-ch Maxi så är det nog den du ska välja
Det kostar inte å mycket att få bra snurr i en sån

Det finns färdiga satser "bolt on"

Bild
Det här kittet ser trevligt ut.
Hur är det med kopplingen då?
Behöver man förstärka eller pallar den 70cc?

Nån här på forumet som har erfarenheter av det ovannämda kittet, toppfart? karaktär mm?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->enklast är nog att trimma en puch maxi, och jämfört med en sachs motor, sen vilken är snyggast kanske går att diskutera.

jag körde föra sommaren med 70 cc och 15 mm bing och jarmacols avgasrör, ser ut att vara det på den som du undrar över, minus att det inte var reed ventil, vill ju ha lite mindre span på en när man kör vardag med det, och det syns rätt bra om man har reed på cylindern på en puch maxi att det inte stämmer. och jag tyckte den gick utmärkt, var uppe i 70 några gånger, med original koppling och vev, vilket inte är optimalt. detta var 2-3 tillfällen, annars var 45-50 helt utmärkt att åka i. men veven är nog bäst att byta om man ska ha något som håller längre. man vet aldrig hur föregående ägare har misshandlat veven. dessa kostar runt 300 spänn att köpa.

annars tips att läsa på
http://puchmaxituning.blogspot.se/

och även kanske maila och snacka med honom på simon_syndaren (a) hotmail.com, väldigt trevlig och kunnig och kan säkert peka i rätt riktning.


och för att komma undan med pris och liknande så finns sidor som denna från tyskland, http://www.puchshop.de/catalog/index.php?language=EN
där även utbud av saker finns i massor <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har flera i klubben som kör med det kittet och alla är nöjda. Det är sådana som inte kan trimma. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
OskarH
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2012, 23:00
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av OskarH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:enklast är nog att trimma en puch maxi, och jämfört med en sachs motor, sen vilken är snyggast kanske går att diskutera.

jag körde föra sommaren med 70 cc och 15 mm bing och jarmacols avgasrör, ser ut att vara det på den som du undrar över, minus att det inte var reed ventil, vill ju ha lite mindre span på en när man kör vardag med det, och det syns rätt bra om man har reed på cylindern på en puch maxi att det inte stämmer. och jag tyckte den gick utmärkt, var uppe i 70 några gånger, med original koppling och vev, vilket inte är optimalt. detta var 2-3 tillfällen, annars var 45-50 helt utmärkt att åka i. men veven är nog bäst att byta om man ska ha något som håller längre. man vet aldrig hur föregående ägare har misshandlat veven. dessa kostar runt 300 spänn att köpa.

annars tips att läsa på
http://puchmaxituning.blogspot.se/

och även kanske maila och snacka med honom på simon_syndaren (a) hotmail.com, väldigt trevlig och kunnig och kan säkert peka i rätt riktning.


och för att komma undan med pris och liknande så finns sidor som denna från tyskland, http://www.puchshop.de/catalog/index.php?language=EN
där även utbud av saker finns i massor
3300:- känns som det kan vara prisvärt.
ev plus 300:- för veven.

Koppling då ny original eller finns det värre grejer? <!-- </EdIndex> --></div>
OskarH
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 maj 2012, 23:00
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av OskarH »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Vi har flera i klubben som kör med det kittet och alla är nöjda. Det är sådana som inte kan trimma. :roll:
Om jag känner mig själv kommer trimmningen säkerligen bära iväg.....

Om man utgår ifrån 70cc kittet, hur går man sedan vidare mot mer acc och högre fart? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns värre grejer, och det är nog också bra att investera i om du vill vara på absolut säkra sidan, men med en 15 mm förgasare är du nog på säkra sidan, men skulle det bli en större förgasare så skulle jag nog titta på sånt också, det finns på sidan jag länkade om, eventuellt kanske simon_syndare även har någon liggandes.

allt beror på vad det är för motor du får tag på, om den är sliten, eller om den gått otrimmad hos en äldre dam sen ny. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar