Abrissavstånd (fältbrytningsläget)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på och hjälper en med en gräsklipparmotor som inte går bra.

Det första jag kollar har alltid varit brytarkontakterna men tydligen måste jag förnya mitt tänkande för när jag tagit loss fann inga brytare där.

Sedan kollade jag noga på tändpolen och vad jag kunde se fanns där en induktiv givare med avkännare mot magneten i svänghjulet.

Så snopet! :oops:

Nu behövde det dock göras rent där under för det var precis igensatt med smuts. Istället för brytare satt där en alternator för batteriladdningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Braxen,

Kolla Victoria MS 50 och MS 51. Där borde rotationsriktning stämma med din motor då de har svänghjul på vänster sida kombinerat med kuggtransmission och då får du Bosch/Noris istället.
Eller kan du prova med svänghjulsmagneten till Zündapp KM 48 eller den tvåväxlade varianten vad-den-nu-hette, KM 49 kanske?

Hur som helst bör den magneten passa om tändplattans fäste är detsamma vilket jag tror det är. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är JLO motorn helt ihopsatt. Kanske provkör den i morgon fredag.

Lite spännande för det är flera decennier sedan jag gjorde iordning en mopedmotor från grunden.

Det är nya kullager i motorn p.g.a. den varit full av vatten tidigare. Alla axlar går lätt men jag har fått knacka och lirka så inget ligger i spänn. Ett problem har varit små lagerspel när lagren varit lösa och sedan har lagerspelet försvunnit helt på nästan alla lagren i växellådan då passningen i halvorna varit mycket trång. Inget lager har blivit snedpressat och jag rengjort och försiktigt putsat och anoljat lagerlägena före ipressningen.

Så här i efterhand märker jag det borde varit kullager med C3 lagerspel.

Man kan säga att axlarna snurrar rätt lätt men det finns inga lagerspel alls.

I kväll fick förgasaren en översyn. Det är en Pallas P8/2 vilket jag förmodar är en senare variant innan man övergick till Encarwi.

JLO Pallasens konstruktion tycker jag är intressant. Över huvudmunstycket finns en liten gängad mässingsplugg och den döljer två borrade hål i förgasarkroppen. Det ena hålet är en kanal ner till huvudmunstyckets utlopp och den andra kanalen leder in i insuget mellan trottel och förgasarfläns.

Jag är inte säker på vad denna kanal har för funktion men jag gissar den leder undertryck ner till munstycket av någon anledning.

Pallasförgasarens konstruktion är mycket speciell då bensinen blandas med luften genom ett spridarör och luften kommer både under och ovan trotteln och då passerar spridarröret. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har aldrig haft C3 på lagren i en Ilo, och det har fungerat utmärkt :)

Den om där kanalerna bakom mässingpluggen har jag funderat över också. Och förbannat stigningsröret, för det är där skiten hamnar och täpper till :lol: Det tar sig förbi munstycket och hamnar där istället, eller det byggs väl kanske på. (med andra ord, kör man med Pallas ska man alltid ha med en radiomejsel utöver vanlig mejsel för att skruva loss "Pluggen" i topp på röret och kunna blåsa ur det) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag frågar dig om du någonsin bytt alla lager i en JLO har du antagligen gjort det och även det lilla 6201 vid kopplingsarmen. :wink:

Jag lade märke till att så gott som samtliga lager (utom vevaxlen med stålringarna) gick mycket trögt i sina lagerläger och det lilla lagret var också väldigt svårt att få bort.

Kullager måste sitta med en viss presspassning så de inte börjar rotera i lagerlägena för då blir det genast problem.

Är då passningen mycket trög försvinner det lilla lagerspelet när yttre lagerringen pressas ihop.

Ett mycket stort användningsområde för kullager är elmotorer och där har kullagren istället en mer eller mindre lös skjutpassning. Kullagren låses istället fast med en vågig fjädrande stålring. På så vis kan lagerspelet hållas oförändrat även efter montering.

Nu ska jag fixa med en Briggs & Stratton gräsklipparmotor och insugsventilen ligger på och det saknas ventilspel.

Här får man dock vara lite försiktig för det är inte som vanligt och över startanordningen brukade det förr stå: "Easy spin starting".

Fundera på de du... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo, jag har nog renoverat minst 10st ilo som jag minns, en par senaste året. Och som sagt inte haft några problem alls. Och självklart är lilla lagret bytt också.

Jag är inte dum, jag vet att ett lager har sin passform och tolerans! Om det går mycket trögt kanske man ska kolla upp så lagren verkligen är bra, eller att lagerlägena är ok, för som sagt, inga problem då jag renoverar, och det har varit olika lager, sist från Biltema, SKF innan det. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace skrev:.... Om det går mycket trögt kanske man ska kolla upp så lagren verkligen är bra, eller att lagerlägena är ok, ....
Inte min motor och har lagt åt h-e för många timmar redan.... :wink:

Gör man rätt ska det passa min åsikt.... :idea:

Normalt sett bör det inte behövas bytas några kullager i de här växellådorna då det är så överdimensionerat så en växellåda kanske håller tio mopeder ut...

I det här fallet hade mopeden stått ute i tio år och motorn var fylld med vatten så alla kullager var angripna och förstörda.

Jag kunde konstatera att lagret till utgående axeln var 6302 vid drevet och andra siffran "3" betyder ursprungligen "extra kraftigt utförande" d.v.s. större kulor än normalfallet. Även 4 finns men då är det riktigt kraftiga kullager.

Nu har jag ätit några små kroppkakor och en kopp kaffe och ett par mackor, jobbet med mopeden står och väntar utanför, är på väg dit nu, och kanske det blir provkörning ikväll. Det är ju ljust nu länge här i södra delen av landet så det kanske blir en bild med motorn igång... Får ser hur det blir med den saken senare.... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kvällen gick till översyn av baknav där ena lagersidan såg ut som gammal hårdnad linolja och den andra sidan likadant med tillägg för uppblandning av järnspån. :( Efter två timmars slit och pyssel var blev dock hjulet användbart igen.

Tyvärr var gängor dåliga på bägge ändar av axeln och ännu mer tyvärr är att jag saknar de gängverktygen så jag fick ta konorna, som är av härdat stål, och friska till gängan med. Vrida några gånger fram och tillbaka med olja och blåsa och borsta så blev den i alla fall duglig igen.

Jag mätte axeln vid en frisk bit längre in mot mitten och fick då måttet knappt 11 millimeter. Gängan är mycket fin så jag gissar 1 mm stigning.

Är bakaxelns gänga M11x1 på gamla monarpeder, någon som säkert vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är 11x1 på dom gamla monarpedaxlarna.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

56:an skrev:Kvällen gick till översyn av baknav där ena lagersidan såg ut som gammal hårdnad linolja och den andra sidan likadant med tillägg för uppblandning av järnspån. :( Efter två timmars slit och pyssel var blev dock hjulet användbart igen.

Tyvärr var gängor dåliga på bägge ändar av axeln och ännu mer tyvärr är att jag saknar de gängverktygen så jag fick ta konorna, som är av härdat stål, och friska till gängan med. Vrida några gånger fram och tillbaka med olja och blåsa och borsta så blev den i alla fall duglig igen.

Jag mätte axeln vid en frisk bit längre in mot mitten och fick då måttet knappt 11 millimeter. Gängan är mycket fin så jag gissar 1 mm stigning.

Är bakaxelns gänga M11x1 på gamla monarpeder, någon som säkert vet?
Urspårning som vanligt :lol:
eller har du hittat nåt Abrissavstånd i navet...

Om man behöver veta mått på kullager så har SKF bra tabeller
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/viewers/productTableViewer.jsp?&lang=en&newlink=1&tableName=1_1_1&perfid=101014,105001,105002,101012,101010,101002,101001,101000,&presentationType=3&startnum=2 <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Skriv svar