Forshaga shopper. Påbörjad renovering
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kontaktade Norsjö mekaniska om vart ramnumret kan vara placerat och enligt dom kan det sitta lite var stans. Killen jag pratade med hade hittat numret lite här och där, tydligen var placeringen helt upp till den person som skruvade ihop moppen. Så det är bara att söka igenom varenda centimeter av moppen
<!-- </EdIndex> --></div>

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Löst problemet med att moppen tappade kraft. Ljuddämparen är kaputt 
Det är konstigt att man alltid kollar det mest enkla felen sist
Sitter en dämpare från en derbi senda på nu och den pinnar på riktigt skapligt nu.
Fick tag i en derbi senda till bra pris då delar av elsystemet brunnit, blir bra att finansiera renoveringen med.
Ska flytta över lite fler saker från det moderna eu skrotet
Upptäckte att vissa delar passar rakt över, dock är det bara tillfälligt tills jag fått tag i original delar. <!-- </EdIndex> --></div>

Det är konstigt att man alltid kollar det mest enkla felen sist

Sitter en dämpare från en derbi senda på nu och den pinnar på riktigt skapligt nu.
Fick tag i en derbi senda till bra pris då delar av elsystemet brunnit, blir bra att finansiera renoveringen med.
Ska flytta över lite fler saker från det moderna eu skrotet

Upptäckte att vissa delar passar rakt över, dock är det bara tillfälligt tills jag fått tag i original delar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick lite inspiration idag och bytte ut samtliga blindnitar i hytten vilket gjorde den mycket tystare. Allt vibrerade tidigare, var ett j***a liv 
Övrigt har bakbromsen fått en genomgång så nu stannar den när man vill, frambromsen är ur funktion då bromsspaken gått av. Vill bygga om till fotbroms när jag får tag i dom prylarna. <!-- </EdIndex> --></div>

Övrigt har bakbromsen fått en genomgång så nu stannar den när man vill, frambromsen är ur funktion då bromsspaken gått av. Vill bygga om till fotbroms när jag får tag i dom prylarna. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
på mina jag haft har det vart fotbroms på framhjulen och handbroms bak med bygel för parkeringsbroms på styret. men de e väl olika på dem!! <!-- </EdIndex> --></div>Sherwood skrev:Fick lite inspiration idag och bytte ut samtliga blindnitar i hytten vilket gjorde den mycket tystare. Allt vibrerade tidigare, var ett j***a liv
Övrigt har bakbromsen fått en genomgång så nu stannar den när man vill, frambromsen är ur funktion då bromsspaken gått av. Vill bygga om till fotbroms när jag får tag i dom prylarna.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har beställt komplett fotbromssats från Rösebäcken nu.
Blev betydligt billigare än vad jag trodde, med frakt hamnade det på ca: 400 kr.
Hade ett begagnat på gång men skulle jag fått hosta upp det dubbla för, tur att jag kollade med Rösebäcken först
Blev betydligt billigare än vad jag trodde, med frakt hamnade det på ca: 400 kr.
Hade ett begagnat på gång men skulle jag fått hosta upp det dubbla för, tur att jag kollade med Rösebäcken först

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monterade fotbromsen nu under dagen, var inga problem överhuvudtaget att få dit prylarna. Det roliga kom vid provkörningen, det skulle ju nödvändigtvis börja snöa just idag. Så det blev lite spännande att testa bromsarna med i stort sett blanka däck, som väntat så låste båda framhjulen direkt, Kan säga att vägen blev väldigt smal på en gång 
Dock fungerar dom perfekt där det fanns en plätt barmark.
Känns betydligt säkrare att köra nu trots blanka däck. <!-- </EdIndex> --></div>

Dock fungerar dom perfekt där det fanns en plätt barmark.
Känns betydligt säkrare att köra nu trots blanka däck. <!-- </EdIndex> --></div>
Uppdatering.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt och monterat nya däck runt om, farbror blå hade synpunkter på mönstringen på dom gamla däcken.
Vilket jag inte förstår då det inte fanns något mönster
Ska få stolen omklädd nu snart också, med nytt skumgummi och läder.
Är på jakt efter en ny motor också ( förfrågan finns under bytes )
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=8988&mforum=raketsport
Min motor behöver en översyn då den läcker olja och så har tändningen gjort sitt.
Så därför behövs en reserv då jag kör den dagligen till och från jobbet.[/url] <!-- </EdIndex> --></div>
Vilket jag inte förstår då det inte fanns något mönster

Ska få stolen omklädd nu snart också, med nytt skumgummi och läder.
Är på jakt efter en ny motor också ( förfrågan finns under bytes )
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=8988&mforum=raketsport
Min motor behöver en översyn då den läcker olja och så har tändningen gjort sitt.
Så därför behövs en reserv då jag kör den dagligen till och från jobbet.[/url] <!-- </EdIndex> --></div>
Uppdatering!!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har gjort några små framsteg i renoveringen, dock inga stora saker.
Gjort en grundlig rengöring av motorn.
Tätat oljeläckan vilket berodde på en dåligt åtdragen skruv.
Bytt allt på tändplattan, tändkabel och stift.
Fått förgasaren uppborrad till 12 m,m och trotteln avkortad i överkant. Det gav en välbehövlig kraftökning.
Fått "luftburken" omgjord, andas betydligt bättre nu (Bild på det kommer)
Förlängt ljuddämparen för ett dovare ljud, låter mycket trevligare och tystare.
Höjt bakdelen ca: 30 mm. Gav bättre markfrigång och något bättre väghållning
I övrigt så har jag bara bytt ut dålig skruv/bult.
Alla ändringar som görs förändrar inte originalutseendet nämnvärt, gör endast minimala ingrepp som kan återställas utan större problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Gjort en grundlig rengöring av motorn.
Tätat oljeläckan vilket berodde på en dåligt åtdragen skruv.
Bytt allt på tändplattan, tändkabel och stift.
Fått förgasaren uppborrad till 12 m,m och trotteln avkortad i överkant. Det gav en välbehövlig kraftökning.
Fått "luftburken" omgjord, andas betydligt bättre nu (Bild på det kommer)
Förlängt ljuddämparen för ett dovare ljud, låter mycket trevligare och tystare.
Höjt bakdelen ca: 30 mm. Gav bättre markfrigång och något bättre väghållning
I övrigt så har jag bara bytt ut dålig skruv/bult.
Alla ändringar som görs förändrar inte originalutseendet nämnvärt, gör endast minimala ingrepp som kan återställas utan större problem. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Kontakt:
Vill gjärna ha hjälp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en sådan här shopper stående sedan länge, elstarten verkar ej fungera, tips på varför? Det som händer när man vrider nyckeln är att det kommer ett klickljud ur laddningsrelät samt att den röda lampan slocknar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jumbojetson Har du kollat att brytare, kol och kondensator är hela. Kan vara så enkelt att någonting har passerat bäst före datumet 
Jag har den enklare snörstarten på min, men hade stått länge då jag köpte den. Kondensatorn och brytaren gav upp efter att jag kört ett par mil, antagligen just för att den stått oanvänd ett bra tag.
Kolla med Rösebäcken dom har i princip allt till shoppern.
http://rosebackenscykelomotor.se/delar/del020.htm#Sida%2032
Sen när du får igång den kan det vara bra att byta olja i växellådan speciellt om den stått still en längre period. Ska vara 2,5dl automatlådeolja ( viktigt att ha rätt olja ) Jag kör med OK/Q8 Dextron 3 vilket fungerar utmärkt på min.
Lycka till och tveka inte att fråga om det är något mer

Jag har den enklare snörstarten på min, men hade stått länge då jag köpte den. Kondensatorn och brytaren gav upp efter att jag kört ett par mil, antagligen just för att den stått oanvänd ett bra tag.
Kolla med Rösebäcken dom har i princip allt till shoppern.
http://rosebackenscykelomotor.se/delar/del020.htm#Sida%2032
Sen när du får igång den kan det vara bra att byta olja i växellådan speciellt om den stått still en längre period. Ska vara 2,5dl automatlådeolja ( viktigt att ha rätt olja ) Jag kör med OK/Q8 Dextron 3 vilket fungerar utmärkt på min.
Lycka till och tveka inte att fråga om det är något mer