Huvudmunstycke till en Bing(kopia) 1/20/59

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Nedomansky
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
Ort: Skara

Huvudmunstycke till en Bing(kopia) 1/20/59

Inlägg av Nedomansky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en Bing 1/20/59 på min Kreidler o den vill inte gå rent utan 4-taktar i princip genom hela registret. Blandskruven är inskruvad i bott, men den fyrtaktar ändå, det sitter ej heller något luftfilter på.

Var köper jag, så billigt som möjligt andra munstycken till denna förgasare? Det finns ju olika typer av munstycken till bingförgasare, olika typer av gänger osv.

Vore tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning, då jag sitter o letar munstyckessatser på bla E-bay.de


http://www.a-tillmanns.de/shop/u/TVI/Kreidler_Florett_1-20-59.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du säger blandskruven...

Om du menar luftskruven för tomgång/delgas ska du skruva ut den om du vill ha magrare blandning.

Skruven reglerar luft. Mer luft = mindre bensin. Luftskruv.... :lol:

Bensinen kommer genom ett litet munstycke. Går att byta storlek men kanske inte alltid så lätt att hitta sådana.... <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bruka var så att blandskruven beter sig olika om den sitter framför trotteln eller bakom.

Framför eller efter trotteln dvs närmast cyl skruva ut för mer soppa.
Bakom eller före trotteln dvs närmast filtersidan skruva ut för mer luft <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blandskruv/luftskruv påverkar mest på tomgång-1/4 dels gas, mellanregistret 1/4-3/4dels gas c:a påverkar nålens läge, fullast är det huvudmunstycket som bestämmer.

Dessa intervall är inte tvärskarpa, överlappar varandra med mjuka, men ngt märkbara gränser. Få den att gå rent på WOT alltså Wide Open Throttle dvs full rulle med bra färg på stiftet. Prova gärna i en brant uppförs också och se om motorn kväver sig av all soppa.

Sen kan du börja sänka nålen eller höja den efter behov tills du märker att den går bra på delgas. Sist ut är låggasområdet. Där leker du med blandskruven, påverkar hela registret liiiiitegrann, inte mkt. Mest på låggasen...

Det som är grejen är att du kan plocka bort main jet och ändå få motorn att gå bra upp till ca 3/4 gas <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är på bilar motorn får mer bensin när man drar skruven utåt och där heter skruven istället blandningsskruv.

Bing förgasare på motorcyklar, mopeder, småmotorer m.m. har alltid varit luftskruv så vitt jag vet. I.a.f. äldre typer än 1970-talet....

Jag fick en förgasare från en Traderasäljare idag. Bing 3/16/5 .....

..... med luftskruv :lol: ..... men var är tomgångsmunstycket??? :shock:

skruva, skruva, skruva..... Aha... :idea:

Hmm.... I bottenpluggen under trottelnålen sitter ett kombinerat huvudmunstycke och nålmunstycke och i förgasarhuset där pluggen skruvas in sitter där i sidan ett liiiitet, liiitet tomgångsmunstycke i mässing inpressat som då inte är utbytbart. :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min Mustang med Bingförgasare så reglerar det ställbara munstycket mängden bränsle. Om jag vid fullgaskörning öppnar munstycket en smula så börjar motorn att fyrtakta på grund av ökad bränslemängd. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bingförgasaren på din Mustang har inget separat tomgångs/delgassystem vad jag vet... om det är originalfuggen förståss.... :D

Här är fuggen jag köpte....

Luftskruven finns under förgasarbeteckningen...

I andra änden av skruven finns en konisk spets.....

Bild

(Från den ljusa bottenpluggen finns en kanal som går snett uppåt till luftskruven och i botten av den är ett liitet, liiitet tomgångsmunstycke inpressat.)


.... som reglerar luftinsläpp från det lilla hålet till vänster under förgasargenomloppet.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä det har du ju rätt i. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kört något med din Mustang nu när det har varit så fint vårväder? :)

Fin avatar förresten är det privat bild eller från nätet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå visst har jag kört med Mustangen.
Senast i går faktiskt.
Har bytt cylinder till en tysk 2½:a för lite mera ax och har modifierat en förgasare, dock inte originalförgasaren.
Avataren hittade jag på nätet. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad kul! Lite roligare och köra när det händer lite efter vridet på gasrullen? :lol:

Tänkte ev. om det var du som liten på bilden jämte. Skulle inte förvånat mig isåfall. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Nedomansky
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
Ort: Skara

Inlägg av Nedomansky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hmm.... I bottenpluggen under trottelnålen sitter ett kombinerat huvudmunstycke och nålmunstycke och i förgasarhuset där pluggen skruvas in sitter där i sidan ett liiiitet, liiitet tomgångsmunstycke i mässing inpressat som då inte är utbytbart.
Så ser det ut på min förgasare också. Verkar vara olika bud på luftskruvens funktion, beroende på var den sitter? :o Min sitter mot insuget. Får väl skruva ut den o ev. justera nålens läge o se om den 4-taktar mindre.

Läste någonstans att det är samma munstycken på Dellorto o Bing, kan det stämma? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nedomansky skrev:
Läste någonstans att det är samma munstycken på Dellorto o Bing, kan det stämma?
Hmmm... mikunis munstycken passar på dellorto och vice versa. Prova på bingen vetja :wink: Storleken anges i hur många cc per sekund det klarar att flöda (eller var det per minut?) <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skriv svar