Monarped 1958 problem med tramporna
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 25 maj 2012, 23:00
- Kontakt:
Monarped 1958 problem med tramporna
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hejsan jag har en monarped 1958 med jlo motor, jag har problemet att tramporna hänger med och snurrar med motorn, när man släpper kopplingen och kör. Det hjälper lite att smörja kring tex trampornas axel osv för då är dom stilla ett tag, nån minut, när man kör, om de inte råkar vara en tillfällighet vill säga. Undrar var jag ska kika på? / Johannes <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla så du har olja i motorn. 
I vilket fall som helst kanske den inte är bytt under de senaste 40 åren så ta bort transmissionskåpan, blås och tvätta rent (lacknafta) och sedan fyll på 2 dl gräsklipparolja SAE 30 och sist dit men kåpan igen och provkör. Glöm inte koppla bromsarmen annars sabbas kåpan vid bakåttramp! <!-- </EdIndex> --></div>

I vilket fall som helst kanske den inte är bytt under de senaste 40 åren så ta bort transmissionskåpan, blås och tvätta rent (lacknafta) och sedan fyll på 2 dl gräsklipparolja SAE 30 och sist dit men kåpan igen och provkör. Glöm inte koppla bromsarmen annars sabbas kåpan vid bakåttramp! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det sitter ett kedjedrev med ett frihjul som överför kraten mellan trampaxeln och en axel i väellådan. det frihjulet kan kärva. torkad olja inne i frihjulet kanske. vet du att du har en modern rem som tål alla oljor så kan du pröva med någon olja med mycket rengörande tillsatser, t.ex en olja avsedd för turboladdade dieselmotorer.
är du osäker på remmen så får du nog riva motorn.
har du den svarta remmen som fanns för länge sen, och slår i modern olja så får du ett underbart trassel av nylonkord bakom remhjulen
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
är du osäker på remmen så får du nog riva motorn.
har du den svarta remmen som fanns för länge sen, och slår i modern olja så får du ett underbart trassel av nylonkord bakom remhjulen
erlan <!-- </EdIndex> --></div>