NV Autoped

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Ingemar

NV Autoped

Inlägg av Ingemar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
Har en NV Autoped 40cc.
Min fundering är, finns det någon som har fått ut lite mer krut ur en sån här motor.
Jag behöver lite viktjustering. ( Alltså mer hästar för att driva en tung kropp ) Får tame f----n trampa i varje uppförslut.
Enligt orginal beskrivningen har mopeden god back tagnings förmåga.
Har bytt ringar, ingen större skillnad. Vad att göra????????
Vill inte höra några glada tillrop som trampning är nyttigt för kroppen eller hur :cry:

Ingemar
8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du rem eller kedja? Jag har upplevt att de med kedja i regel går bättre/starkare, men å andra sidan kan jag ha kört på dåliga remmar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Ingemar

NV

Inlägg av Ingemar »

Jorå det är en remmjohan.
Jag vet att man inte kan begära för mycket av 40cc, men jag tycker att den borde orka lite mer.
Dessutom är den ganska svårstartad när den är kall, men när det väl går så går den bra på planmark.
Ingemark <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur är kompressionen? Fast du kan väl inte göra så mycket mer än att byta ringar och det har du ju gjort.
Jag vet endel som valt att montera större förgasare, Bing 10'a, utan att modifiera annat och då blev den lite piggare. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kontrollerat tändsystemet?
En av mina Autopeder uppförde sig liknande, fick till och med hjälptrampa på plan väg. Där var brytarna på upphällningen men med omjustering gick den hyfsat. Numera bytt hela tändsystemet.
I och för sig kan det vara svag tändspole, dålig kondensator(färskvara), dåliga brytare samt feljustering av brytarna eller en kombination av detta som gör att den inte drar bra.
De flesta av mina Autopeder både 31 och 40 cc drar bra men ibland är de lite luriga.
Kolla även lilla filtret som kan sitta i bensintillförseln i förgasaren, täpps igen ibland, även bensinkranen kan täppas igen succesivt.
Är topplocket bra? Ibland är de sneddragna och tätar dåligt. Konstruktionen med 3 cylinderstänger gör att det är lätt att dra toppen sned så det inte tätar ordentligt.
Avgasrörets klena diameter gör att det ibland täpps igen.
Luftfiltret, är det skitigt?

För 2 år sen fick jag dålig bensin i några av mina compacter och trots bra gnista startade inte flera moppar. Jag började riva men var misstänksam då det sällan blir tändningsfel på flera moppar samtidigt. Ny bensin och då startade de direkt.
Ja det är mycket som kan krångla.
Lycka till med felsökningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra tips! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Ingemar

NV

Inlägg av Ingemar »

Tack för tippsen dom är värdefulla då jag inte har någon erfarenhet av
dessa gammla moppar. Jag har väl kollat det mesta utom tändningen när jag böt ringar, inget problem med bränsle från tanken, rengjort förgasaren, planat toppen, rengjort avgassystemet, borrat upp pluggen från 6 till 9mm.
Var kan man köpa delar till tändningen, Tycker det verkar svårt med delar till Autopeden.
Skall nu gå ut och kolla tändningen, återkommer med rapport.
Mvh
Ingemar
8) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du bestyckat den efter urborrning av plugg :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Ingemar

NV

Inlägg av Ingemar »

Jag har inte direkt borrat ur pluggen.
Jag annpassade bara cylinderns insugskanal efter dia. på förgasare och insugsrör alltså till 9 mm.
Svaret på din fråga är , nej jag har inte bestyckat om förgasaren, vet faktiskt inte vad jag skulle sätta dit för storlek heller, eller var man köper dom någonstans. har för mej att det satt 52 där nu.
Ingemar <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så fort man ändrar flöde måste prylarna bestyckas :wink: kolla stiftets färg efter en backe..bestycka utifrån det

Har du svårt att hitta mustycken så går det att borra upp hos en urmakare.. jag brukar borra själv å testa mig fram men ha gärna ett i original i reserv utifall att du råkar få för stort hål. Eftersom munstycket är av mässing så behöver du bara tex en snedslipad knappnål för att borra detta görs i omvänd ordning dvs med munstycket i borrchucken. <!-- </EdIndex> --></div>
Ingemar

NV

Inlägg av Ingemar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK
Är det ingen som vet var man köper delar, eller är det så att det inte finns längre.
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->njet!
Det är nog endast dom gamla NOS delar som ligger hemma hos olika mopedister. Det tillverkas inga nya delar till Autoped (mig veteligen rätta mig gärna om jag har fel..)
Endast ngn. tänddel å packningar är vad jag har hittat när jag kollat runt Lager/p-boxar som är standard får man ju alltid tag i men i övrigt är det nog kört. Säger som vanligt titta på tradera å betala därefter... <!-- </EdIndex> --></div>
Ingemar

NV

Inlägg av Ingemar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK jag förstår.
Har en liten fundering, vad är det för motorfabrikat i autopeden.
Det verkar finnas mer grejor till novoletten och vad är det för motorer
som sitter i den, skall tydligen finnas 2 olika fabrikat och hur ser man skillnaden på dom.
Efterlyser fortfarande stjärnbrickorna till framgaffeln på novoletten.
Har den stumdragen nu annars gängar muttrarna upp sig.
Finns det något annat sätt att få den att fungera.
Mvh
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är NV, Nymanbolagets egna motor. Satt bara på Autopederna och fanns med olika kubik. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Ingemar

NV

Inlägg av Ingemar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Josefin för infot.
Men vad satt det i Novoletterna.Vet Dr.Novolette. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar