Kopplingsmysterium på Zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Kopplingsmysterium på Zündapp

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag var iväg och köpte en billig CS åt min son igår. Den hade stått i ganska många år och var rätt så muggig, men med lite god vilja så gick den att provköra och det blev affär. Men kopplingen hade kletat ihop sig så där som den gör ibland när grejorna stått länge... och det är ju inga problem, men den SLÄPPER inte. Jag har varit ute och kört ungefär 1,2 mil med handtaget inne och det händer inte ett dugg. Den känns helt ok och precis som en koppling skall göra men den kopplar helt enkelt inte ur. Nu har jag ställt den med en stor klamma om handtaget över och om det inte har lagat sig självt över natten så får jag ta isär den.

Men vad kan det vara som beter sig så om det inte är kletiga lameller? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har varit med om lameller som svällt och som man får bända loss med våld. Kanske nåt sånt? Annars, byt olja och kör ännu mer.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns väl nån sån där tvättolja som man kör en liten stund med innan man fyller på RÄTT olja. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där var det på Mustangen jag köpte i fjol. Den hade stått i 15 år.
Bara att riva isär kopplingen och putsa rent stålskivorna. Montera ihop kopplingen och fyll på ny fräsch olja så kommer det säkert att fungera. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gjorde allt det där idag, ja förutom att ta isär kopplingen, men den verkade röra sig som den skulle när jag tryckte på den så jag satte ihop skiten med ett par skruvar och testade. Den funkade fortfarande inte och då bytte jag ut hela jävla motorn. Det gick fortare så. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar