Hur dämpar ni ljudet?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bängen trålar

Hur dämpar ni ljudet?

Inlägg av bängen trålar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, har en zundapp -77a som det verkar helt omöjligt att få tyst.
Jag vill inte åka runt på en snutmagnet och man ser ibland gammelmoppar som pinnar på ganska bra utan att låta som en stulen plastbalja.

Hur dämpar ni ljudet, och då vänder jag mig främst till dom som har lite lägre ljudnivå.
Inte ens med orginaldämparen blir min särskilt tyst.

Behöver tips som jag kan testa.

mvh Stefan :P <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är förutsättningarna då?

Jag hade själv en 77, med original avgassystem och insugsljuddämpare hörde man knappt att den gick, väldigt tyst, medans om jag hade utan insugsljuddämpare tog ju insugsljudet över ordentligt, och med trimavgassystem blev det rätt ordentligt ljud.

Det jag hade var ren bonntrim med en Bing 17.

(med andra ord, då jag for dit det var risk för Polis levde jag med att den gick sämre o inte lät något)

SÅ använd insugsljuddämpare, och en ljuddämpare som dämpar bra, men inte tar bort all effekt. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Insugsljuddämpare är för mig ett måste. Jag avskyr det där brölandet som som ökar med kvadraten av effekt och varvtal. :evil:

Den effektivaste insugsljuddämparen jag kände till då var Zündapp:s och den hade dubbla dämpkammare. En före luftfiltret och en efter. Den "efter" såg ut som en löstagbar rektangulär tratt som satt i luftburken efter locket och luftfiltret. KS100 hade 22 mm öppning i locket och KS50 något mindre.

Samtidigt på den tiden upptäckte jag att avgassljuddämparen måste ha tillräcklig volym för att inte bli en effektdödare.

Svenska Cykelfabriken vräkte då ut nya reservdelar snorbilligt till utående modeller och då köpte jag en sprillans ny och smäcker ljuddämpare till Yamaha AS1 och provade den på dappe KS100:an. Tyvärr var det misslyckat för den tappade både på effekt och bottenvrid så den bamsestora originalljuddämparen sattes genast tillbaka. <!-- </EdIndex> --></div>
bängen trålar

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, sover ni aldrig? :D

Insugsdämpare har jag aldrig hört talas om tidigare. Jag får googla lite på det.

Jag kör med 70cc MT-cyl, 17mm ubåt kopplat till orginalluftfiltret.
Insugsljudet är inte så jäkla högt men däremot blir det ett jäkla knattrande på avgaserna, vad man än provar med.
Det är ju det vassa, höga knattret jag vill ha bort.

Nu är ju allting relativt, och det är ju möjligt att det jag upplever som oväsen redan är "väldigt tyst" enligt er som kör med avstämda pipor o grejer.

Jag kör dessutom med drevningen 12/43, så ni förstår ju att toppfart är inte högsta prio för mig, jag vill bara ha en moppe som är tyst och stark och klarar att dra min feta röv uppför backarna. :D

Tittar man på de nya plastbaljorna så låter de ju knappt alls med orginalsystemen på och de har ju garanterat mer effekt från fabrik än vad jag kan åstadkomma med min gamla häck.
Så det finns ju säkert möjligheter om man bara hittar rätt.

Jag vill helt enkelt inte väcka uppmärksamhet eller reta folk när jag far fram, om ni förstår vad jag är ute efter.

/stefan <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är väl så oxå att det låter väldigt mycket mer vid vissa varvtal, kanske anpassa drevningen efter den hastighet du vill hålla när du ska finköra. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du testat med ett Jamarcolsystem ? Funkar väl rätt bra och har både orginallikt ljud och utseende.
http://www.trimbutiken.se/zundapp/ks/avgassystem/avgassystem-stdutseende-fullflodes-ans-36-mm.html
http://www.zuendappdienst-shop.de/shopneu/product_info.php?info=p2_Zuendapp-Jamarcol-Tuning-auspuff-32---70-mm.html

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/cH2p6aYrgtA"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/cH2p6aYrgtA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ska ju höras att man kommer :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vadå , Det ska va ljud i grejona, som vi säger SVANSONG <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bängen trålar skrev:.... däremot blir det ett jäkla knattrande på avgaserna, vad man än provar med.
Det är ju det vassa, höga knattret jag vill ha bort. ....
/stefan
Hej bängen trålar! :)

Här är en mycket bra länk om hur man resonerade kring avgasljuddämpning hos mopedtillverkare. Läs noga och lär!

http://www.mo-ped.se/monark/m56avg1.htm

"Eftersom motorns avgasport bara står öppen under en liten del av av motorvarvet kommer dess avgasmängd inte att strömma likformigt genom ljuddämparen utan blåses ut i form av skarpt avgränsade gasstötar, vilket förorsakar det välkända, smällande avgasljudet.

För att en ljuddämpare effektivt skall kunna mildra detta ljud måste den ha följande tre egenskaper: den måste kyla avgaserna sa att gasvolymerna blir mindre och lättare att handskas med, den skall åstadkomma en tryckutjämning så att gasströmmen blir så jämn som möjligt och sist men inte minst måste den innehålla komponenter, som gör det omöjligt för ljudvågorna att tränga ut med full styrka."

En bra ljuddämpare bör (som jag fattar det):

1. Kyla ned avgaserna

2. Jämna ut till så nära atmosfärstryck som möjligt

3. Innehålla labyrinter för att dämpa ljudvågorna (dessa skapar då också det nödvändiga genomströmningsmotståndet så motorn kan få bästa effekt och karaktär) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Cobra5000 skrev, ett Jamarcol helsvetsat system låter ganska lite och har en behaglig sång. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
bängen trålar

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen. :D

Jag förstår att jag verkar va en idiot som frågar efter en tystare moppe,
men vi är ju alla rebeller på vårt sätt.

Jag vet att detta med 2taktsljuddämpare är ett helt utforskat område och det finns garanterat inget banbrytande
som jag kan upptäcka genom att sitta i mitt garage och stoppa upphittade vantar i cigarrerna.

Ett köpesystem som är rekomenderat av flera duger åt mig.

Jamarcol? okej, då får vi testa det.

Antar att det då måste va "jamarcol" och inte "typ jamarcol".

ha de gôtt i värmen!

Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör också med ett jamarcol på min ktm comet med puchmotor. Lever inte om för mkt. Flera av mina kompisar o bekanta kör zundapp med supertherm och jamarcoldämp, lever inte om för mkt heller.

Jag har dämpat mina ramkåpor invändigt med biltemas centimetertjocka dämpmattor (öppet luftfilter där inne i ramkåpan) och gick från öronbedövande insugsvrål till nästintill tystnad.

Åh nej, du är inte dum som fråpgar om tystare moppe :wink: bara klok o eftertänksam. Jag går efter devisen hörs man inte finns man inte (för polisen dårå) och det är ju i vardagligt så dom fungerar delvis. Väcker man lite uppmärksamhet och uppträder lugnt så bryr dom sig inte så mycket. Men börjar man dra till sig uppmärksamhet, svinar etc ja då har man sjå med att hålla sig undan från dom :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad händer om man bygger kylflänsar på ljuddamparen/ kröken? Då borde avgaser bli kallare och man får ett bättre sug i systemet?
Kanske inte sänker ljudvolymen. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kanske redan har praktiserats. Victoria FM38:an har kraftigt kylflänsat avgasrör omedelbart efter avgasporten. Kanske har det positiv inverkan och kanske var dom tvungna att göra så därför avgasledningen är så kort och ljuddämparen så liten. Men jag vill dock minnas att Victoria påhängarna smällde ganska bra från den lilla fiskstjärten där bak. :lol:

När jag kommer igång ordentligt ska jag prova med att borra ett hål i någon gammal avgaskrök och sedan leda in vatten där när motorn går. Ingen ljuddämpare ska finnas på kröken och jag tror för mig själv att avgasljudet kommer i stort sett försvinna kanske tack vare temperatursänkningen? <!-- </EdIndex> --></div>
bängen trålar

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snabbaste sättet att kyla ner gaser är nog att låta den expandera rejält.
Led in kröken i en står låda så kanske det blir tyst i andra änden.

Skriv svar