Puch Dakota, några frågor...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Martinmamba
Inlägg: 54
Blev medlem: 10 nov 2011, 00:00
Ort: Sverige
Kontakt:

Puch Dakota, några frågor...

Inlägg av Martinmamba »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena! Undrar vad de här är till på dakotan.

Bild
På paket hållarens vänstra sida, har inte sett de på någon annan dakota. Men det ser orginal ut eftersom det är kromat :?

Bild
En skruv nere bakom motorn, har sett det på dakotorna innan men verkar inte fylla någon funktion? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På pakethållaren,på Dakota har jag aldrig sett. Förmodligen pinnlås till bakvaggan. <!-- </EdIndex> --></div>
Martinmamba
Inlägg: 54
Blev medlem: 10 nov 2011, 00:00
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Martinmamba »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:På pakethållaren,på Dakota har jag aldrig sett. Förmodligen pinnlås till bakvaggan.
Ok, har de funnits något liknande på någon annan puch? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Martinmamba skrev: Ok, har de funnits något liknande på någon annan puch?
Hej ! Ja på Montana/Nevada t.ex. mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Martinmamba
Inlägg: 54
Blev medlem: 10 nov 2011, 00:00
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Martinmamba »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
Martinmamba skrev: Ok, har de funnits något liknande på någon annan puch?
Hej ! Ja på Montana/Nevada t.ex. mvh Patrik
Ok, men är denna orginal till dakota? <!-- </EdIndex> --></div>
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av PUCH-60 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Conrad skriver är det hållare till svinglåset som man stoppar genom
svingen,kolla om du har som ett "nyckelhål" i svingen.Jag tror dom sista
årsmodellerna hade sådana lås 81-82, jag har det på min 81:a <!-- </EdIndex> --></div>
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PUCH-60 skrev: tror dom sista
årsmodellerna hade sådana lås 81-82,
Vi får vänta tills Caddylasse kommer in i tråden så kanske han kan tala om från vilket ramnr det dök upp. :) mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, kul med Dakotafrågor.
Här kan du se svaret på pakethållarfrågan http://www.123minsida.se/puchrenovering/18097923

Men jag kan ta det direkt i tråden också. Från ramnummer 9338210 infördes svinglås på Dakotan. ( 1978 ). Låset satt där på pakethållaren.

Skruven som många undrar över höll en täckplåt på vissa av de utländska Dakotorna ( VZ50). Men användes aldrig på de svenska. Skruven satt däremot där, alltid överlackad. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruven, var det den som håller kåpan över förgasare och luftfilter på dom vassare Pucharna ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Nyfiken

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde det, men blev nyfiken och började studera. Den skruven som jag tänkte på satt längre bak. Kåpan var liksom längre.
Får ge mig för tillfället, men återkommer om jag kommer på det. Har för mig att jag och några Puchpolare löste detta för några år sen. Men nu kommer jag inte ihåg.
Det finns ju fler märkliga fästen på några Dakota. Tidiga 70talare har ett fäste under tanken. Där satt tändspolen på bla Sears Sabre i USA. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Martinmamba
Inlägg: 54
Blev medlem: 10 nov 2011, 00:00
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Martinmamba »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm, det är alltså bytt pakethållare detta är ju en 75a :?.

Några frågor till, min dakota har varit en guld dakota om lackad till dino blå men nu ska jag lacka om den till guld igen, vilket RAL-nummer bör jag använda?

Jag har även kollat på puchverkstans mopeder där finns det en guld dakota från -72, den har också guldfärgat kedjeskydd, bör mitt också vara guldfärgat? eller svart som på de dinoblå? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

färger igen

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du en 75a så skall framgaffel och kedjeskydd vara matt svarta. Med grå plastplopp på kedjeskyddet.
Vad gäller RAL nummer så har jag inget.
Blanda hos en bra billackerare/färgblandare är det som gäller.

Jag har Dinoblå och Dakotagrön om nån behöver, färdigblandat och klart. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Gruff
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00

Inlägg av Gruff »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->RAL nummer på guldmetallic blir nog knepigt, Zundapps guld är väldigt lik(fast snyggare) men vet ingen färgkod som passar där heller så att du får uppsöka en lackfirma utrustad med "kamera" och fota fram alternativ.
Medtag guldfärgad bit som är någorlunda slät i måttet 10*10 cm.Verktygslucka i guld t.ex. <!-- </EdIndex> --></div>
Martinmamba
Inlägg: 54
Blev medlem: 10 nov 2011, 00:00
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Martinmamba »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:RAL nummer på guldmetallic blir nog knepigt, Zundapps guld är väldigt lik(fast snyggare) men vet ingen färgkod som passar där heller så att du får uppsöka en lackfirma utrustad med "kamera" och fota fram alternativ.
Medtag guldfärgad bit som är någorlunda slät i måttet 10*10 cm.Verktygslucka i guld t.ex.
Jo jag har ju baksidan av verktygsluckan som är guldig, jag har också hört att dakota guld var bland de svåraste färgena puch har haft att efterlikna. Men om jag tar med det till en lackerare så borde jag väll få en färg som ingen "vanlig" person ser skillnad på från orginalet? <!-- </EdIndex> --></div>
Gruff
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00

Inlägg av Gruff »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lackfirmor har även färgkartor där du kan orientera dig till snarlik kulör.
Beror oxå på vilken nivå renoveringen ska ligga.
Problem 2 om det är garagelack är att dagens 2-skicktare är vatten- baserade = lång torktid på basen(guldet).Thinner som gamla basen späddes med har ersatts av vatten eller additiv, och vatten dunstar långsamt i förhållande till thinner. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar