<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla veteranare,
Jag har nyligen införskaffat mig en Crescent 1189 flakmoped.
Jag tycker att den vibrerar/vobblar lite i högre farter, behöver man se över hjulinställningen fram och hur görs isåfall detta?
Tacksam för tips då jag är bättre på att köra än att meka
/nybörjaren <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ju börja med att kolla styrpindlarna på flakan. Om det har varit mycket "tvåhjulskörning" med den tidigare brukar dom kunna vara förstörda.
Hjullagren i dom där är inte mycket att hurra för,tyvärr.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, stort tack för tipsen.
Tanken är att jag och polarna skall försöka åka vättern runt på flakmopeder i sommar och då vill man ju ha en fin gång på maskinen så att man orkar runt hela vägen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det där med att ställa hjulen rakt har jag tänkt å göra på min med men inte orkat sen hur vet man att de e rakt :O ska man mäta mellan fälg å fälg framför axen å bakom axen :S
min är sån att släpper man styret så hoppar framvangen håller man i det så är det lungt hehe <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att mäta to-in står man på en plan yta, markerar mätpunkterna på fälgen och mäter, rullar fram och mäter igen på samma mätställen. På så sätt inverkar inte ev skevhet på fälgarna. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad/hur gör man om man konstaterar att hjulen inte står riktigt rakt. Jag upplever också att moppen jobbar om man inte håller ordentligt i styret.
Man vill ju kunna släppa vänsterhanden då & då och justera munstycket;) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har man ställt in rätt To-Inn så behövar man sedan bara justera styret så det står rakt vid förd rakt framm. Vobbel brukar bero på glapp någonstans så börja med att känna på alla lagringar och styrleder, får inte finnas minsta glapp någonstans om flakan skall vara fin att köra. Sedan kan det givetvis blivit skevt någonstans i ramen och det är jobbigare att mäta och åtgärda. Fast jag är egentligen Bilmek och inte cykelreperatör...Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla kvaliten på däcken också så att däcken verkligen krupit ner på plats, har varit ute för att det har varit svårt att få ner däcket ordentligt när man bytt däck då får man lite "Kalle Anka"bil <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B