<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som en del kanske sett har jag gett upp försöket att få lite fart på en Piaggio med Cioamotor, förutsättningarna fanns inte.
Dock triggas jag lite av det som inte är så enkelt och har fått för mig att jag vill se om det går att få lite acceleration r en HVA Flintamotor.
Har sett att någon fått upp en trepetad i 90 knyck så något går det att göra åt dom i allafall...
Frågor:
Tekniska skillnader mellan varianterna?
Har för mig att jag hört att någon Flinta har tandremstransmission medan andra har kugghjul och därmed olika rotationsriktning.
Någon som kan klarlägga det för mig?
Pinnbultarna och vevhuset, går det att konvertera en annan cylinder?
Borde gå att hitta något som fungerar, med eller utan anpassningar, tips?
Hur är det med vevaxlen?
Den har ju utskurna motvikter och det minskar vevhuskompressionen men jag har sett bilder på någon vev med helrunda motvikter och en Samarinstake med nållager.
Vet någon vem som säljer sådana grejor?
Växellådan?
Trepet fot är ju att föredra, inte så enkla att hitta men dom finns.
Hur är hållbarheten och var finns svagheten i dom? Går det att förebygga?
Fler tips om dessa motorer? <!-- </EdIndex> --></div>
HVA Flinta, lönt eller inte?
HVA Flinta, lönt eller inte?
Jag kör så det ryker...
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har sett en HVA med Zyndapcylinder.
Vevhuset får man fylla i alla hålor. Nya Norskandvevaxeln har större slaglängd. Lameller är svåra att hitta. Torshällalegisternas qvarnor går mycket bra och håller. Enliten brist i trepetade lådan är hjärtfjädern, som brukar gå av och lilla hållaren viker sig upp. Men för det fins botemedel som jag kom på när dom var nya.
Jag skulle satsa på Krejdler eller Simson. Moto Morini är en fin motor och fins delar till, i Dannmark. <!-- </EdIndex> --></div>
Vevhuset får man fylla i alla hålor. Nya Norskandvevaxeln har större slaglängd. Lameller är svåra att hitta. Torshällalegisternas qvarnor går mycket bra och håller. Enliten brist i trepetade lådan är hjärtfjädern, som brukar gå av och lilla hållaren viker sig upp. Men för det fins botemedel som jag kom på när dom var nya.

Jag skulle satsa på Krejdler eller Simson. Moto Morini är en fin motor och fins delar till, i Dannmark. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se här: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=10278&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>