56:an skrev:
Ser ut som en originaltopp till en ostrypt JLO Piano motor. Köpt från Tyskland kanske?
Hur som helst tror jag dom topparna är både dyra och eftertraktade här.
Vad stod det på prislappen???
En högkomptopp till Ilo ja, prislappen var precis lagom då det fanns en "sofort kaufen" knapp i annonsen. mvh Patrik
Du gjorde rätt där tror jag....
Jag har ingen sådan och lär inte få tag i någon heller men min plan är att försöka krångla dit en Sachs stortopp om det är möjligt att anpassa bultmönstret. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:
Ser ut som en originaltopp till en ostrypt JLO Piano motor. Köpt från Tyskland kanske?
Hur som helst tror jag dom topparna är både dyra och eftertraktade här.
Vad stod det på prislappen???
En högkomptopp till Ilo ja, prislappen var precis lagom då det fanns en "sofort kaufen" knapp i annonsen. mvh Patrik
Du gjorde rätt där tror jag....
Jag har ingen sådan och lär inte få tag i någon heller men min plan är att försöka krångla dit en Sachs stortopp om det är möjligt att anpassa bultmönstret.
Vad vinner du på att sätta dit en Sachs topp? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Högre effekt, lägre bränsleförbrukning och bättre kylning.
Nu vet jag inte om kompressionsförhållandet blir det önskvärda men det går att moderera med alubrickor och packningstjocklek. Ta en! Nä, ta två! (toppackningar alltså) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men blir det bättre?
Ska mäta nån dag om volymen i förbränningsrummet skiljer så mycket att det är värt det., tror inte det skiljer så mycket. Och sen blir det ju snett tändstift vilket väl aldrig är en fördel.
(själv kör jag med planad topp på Transportmonarpeden, gör en del i styrkan jämfört med original, och inte känns den gå varmare än original)
(jag anser ju att Sachs är sämre än Ilo på dom flesta punkterna, så att besudla en Ilo med Sachsdelar är ju att nedgradera ) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är det fritt fram att leka och experimentera. För mig gäller bara att det inte får kosta massa pengar. Sådant är läget. Därför utgår jag från prylar jag redan har eller kan köpa billigt. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:Här är det fritt fram att leka och experimentera. För mig gäller bara att det inte får kosta massa pengar. Sådant är läget. Därför utgår jag från prylar jag redan har eller kan köpa billigt.
Jag kör samma devis Och har testat det, men för drygt 24 år sedan, och jag minns banne mig inte hur det gick, men har för mig jag inte märkte nån skillnad alls (minns iaf att jag fick fräsa upp hålen lite).
Men helt klart måste man ju testa för att veta. Bara därför ska jag testa det i sommar om jag hittar åt en topp jag kan avvara (tror bara jag har två stycken Sachs med sånt förbränningsrum, en fläktkyld och en fartkyld). <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar ordet "fartkyld" i sammanhanget gamla mopeder. Första gången jag hör det och har aldrig hört något riktigt bra ord för det tidigare. Mopedbranschen (MCB) använde ordet "fartvindskyld" men ordet är för långt tycker jag och därför fick det heller ingen genomslagskraft.
Bra Amarace! Jag köper direkt ordet fartkyld <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->haha, vi är överens då
Tror jag alltid sagt Fartkyld, men häruppe är vi ju fåordig och försöker förenkla allt, så det har väl blitt en slags förkortning kanske ursprungligen.
edit, hehe, sökte på fartkyld här på forumet, och det är bara jag som sagt så, förutom två till, Lasse Väss har sagt det en gång, och en till (minns inte namnet, men hade bara ett inlägg). Så det kanske inte är så allmänt då. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:Här är det fritt fram att leka och experimentera. För mig gäller bara att det inte får kosta massa pengar. Sådant är läget. Därför utgår jag från prylar jag redan har eller kan köpa billigt.
Undrar om det inte skulle vara bättre med en "äggmotortopp"
Jag har en fin som jag kan byta mot en sachstopp <!-- </EdIndex> --></div>
Undrar om det inte skulle vara bättre med en "äggmotortopp"
Jag har en fin som jag kan byta mot en sachstopp
Trådkapning, ursäkta! Braxen har du fått Ilocyllen jag skickade till dig? <!-- </EdIndex> --></div>
Lacken på tanken är lite speciell, kanske fatchance kan förklara (Molnigt och dystert vid fotot, blir annat när solen skiner
Den där tycker till och med jag att den blev snygg!
Jo det är en så kallad 3-skikts lack, först en metallic bas-lack, sedan en
transparent bas-lack och till sist klarlack tills man ledsnar! <!-- </EdIndex> --></div>
Lacken på tanken är lite speciell, kanske fatchance kan förklara (Molnigt och dystert vid fotot, blir annat när solen skiner
Den där tycker till och med jag att den blev snygg!
Jo det är en så kallad 3-skikts lack, först en metallic bas-lack, sedan en
transparent bas-lack och till sist klarlack tills man ledsnar!
Hmm ? är det inte nån form av candy ? (färgad klarlack + klarlack)
Till å med frun gillade den den skulle få vara i vardagsrummet om hon fick ha blommor i tankhålet
Och så min nyaste investering, kostade gratis !! vi hade städdag på jobbet i fredags och då fick jag ta detta
Kommer mycket väl till pass i mekrummet (källaren)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har rätt, det är en så kallad "Candy"!
Men, idag när man lackar med vattenbaserad färg har man inga lösningsmedelsmixer att blanda i klarlacken.
Då blir det ett extra skikt med vattenbas istället.
Sedan kallar vi "proffs" ( ) inte konceptet för Candy, det gör bara Raggare!
P.S. Kulören kommer från en Hayabusa = Värsting <!-- </EdIndex> --></div>