Sachsmotor dör strax efter start. Förgasarproblem?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Spectru
Kontakt:

Sachsmotor dör strax efter start. Förgasarproblem?

Inlägg av Spectru »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skaffade mig en flakmoped för ett par månader sen, och på denna skönhet sitter en 2-växlad (handväxel) 50cc Sachsmotor, kickstartad, med en Bingförgasare (1/8,5/5).

Jag har försökt starta motorn till och från under de här två månaderna, men det är först nu när vårens tentor tagit slut som jag har haft tid att på allvar undersöka läget. Nu till problemet: Motorn är mycket svårstartad. Den startar inte alls om jag inte flödar den ordentligt. När den väl startar låter det dock som att tomgången är mycket hög, trots att tomgångsskruven är skruvad i botten. Jag har ett ställbart förgasarmunstycke som även denna är skruvad i botten.

Om jag flödar förgasaren och kickar igång motorn så dör den oftast efter cirka 30 sekunder. Jag har försökt skruva på diverse skruvar (ställbara munstycket, tomgångsskruven och gasvajern) men då allt är ställt i botten så låter det som att den dränks om jag skruva på någonting.

Jag har haft ur flottören och kontrollerat att den flyter och inte tar in vatten. Jag har hört talas om att flottören kan sugas upp i flottörhuset om det bildas något slags vakuum i bränsleslangen. Kan detta vara en orsak?

Korkpackningen under förgasaren är inte helt tät. Kan detta göra att den drar tjuvluft? Kan detta vara en orsak?

Då jag tar av luftburken och startar maskinen så går den helt klart stabilare, men fortfarande på mycket hög tomgång. Det känns som att förgasaren får för mycket bränsle i förhållande till luft (vilket avhjälps med att pröva att starta motorn utan att luftfiltret är på). Dock: När jag lägger i ettans växel och ska köra iväg så dör den i princip direkt. Vad kan detta komma av?
Och hur kan min hypotes om att den får för mycket bränsle (eller för lite luft) kombineras med att den dör efter 30 sekunder på tomgång?

Om jag ska ställa in trottelnålen, hur påverkar inställningen av att man flyttar nålen ett hack upp eller ner?

Hur stort spann ska gashandtaget ha att när man drar runt? Just nu kan jag dra handtaget en centimeter. Är gasvajern inställd på att ge mycket gas, med det här spannet?

Kära vänner, finns det någon ände jag borde börja nysta i det här?

Som den uppmärksamme läsaren kanske inser, är jag inte superduktig på min motor än, men jag lär mig snabbt.
Nämnas bör också att jag provkört mopeden när jag köpte den. Då var det ställbara munstycket inte kört i botten, och den gick fint (om än lite svagt). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du skruvat tomgångsskruven i botten så är tomgången så hög den kan bli så skruva du ut den tills du får en bra tomgång. Munstycket kan inte vara skruvad i botten då får den ju ingen bensin så prova att skruva ut det ett halvt varv ungefär och prova där ifrån. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Spectru
Kontakt:

Inlägg av Spectru »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->H*lvete att jag kan vara så dum. Tack så mycket. Underbart att vara medlem i det här forumet med medlemmar som har sådan stenkoll på varenda motordetalj! <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sök på forumet och du skall finna <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Spectru
Kontakt:

Inlägg av Spectru »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:sök på forumet och du skall finna
Jag tyckte jag hade sökt genom forumet. Suttit med problemet ett par dagar, men mitt fokus på problemet var helt annat än tomgångsskruven, så jag tänkte inte längre än näsan. <!-- </EdIndex> --></div>
Spectru
Kontakt:

Inlägg av Spectru »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute och körde en liten stund nu, och bortsett från att den är lite svag gick allt fint. Tills den dog när jag precis kom hem igen. Det kom ett par smällar. "Poff...poff". Tystnad.

Testade tändstiftet (nytt). Ingen gnista. Testade det gamla som fungerade. Ingen gnista. Jaja, nästa projekt börjar! <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som kondensatorn gett upp <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Spectru
Kontakt:

Inlägg av Spectru »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:Låter som kondensatorn gett upp
Lödkondensator, gängad eller skruvad dito. Vilken är att föredra (för en man som inte äger lödkolv)? Någon skillnad bortom monteringen? <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tror inte det men lättare med skruv :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
lillen 761

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt brytare när du ännu är igång,lite pengar och en säker felkälla om dom börjar bli gamla.

/M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Spectru
Kontakt:

Inlägg av Spectru »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte slänga iväg en snabb fråga i denna gamla tråd för att slippa skapa en helt ny: vilken tändspole är det som man ska ha i sachsmotorn med Boschtändsystemet ovan? Jag har inte mopeden där jag är, men måste beställa lite delar snarast =) det är alltså en Sachs 50cc 2vxl handväxlad med kickstart, på en crescent 1189.

Tusen tack på förhand för tålamodet med dessa elementära frågor! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar