<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Börjar bli klar (tror jag) med Maratonen (monarped) med en Ilo piano 0.8 hk.
Jag har ingen erfarenhet av hur en gammal moppe ska gå, jag tycker att min är lite slö. Den kommer upp i 30 på plan väg. 25 med lätt motvind eller 20 i mycket motvind eller lätt uppför, riktigt brant uppför måste jag ner på ettan och hjälpa till med att trampa.
Tyvärr har jag inget mer än subjektiva uppfattningar om omständigheterna.
Den är nog inte riktigt inkörd heller efter ny kolv, kolvringar, honat lopp, ramlager och packboxar.
Vad kan jag förvänta mig av den? <!-- </EdIndex> --></div>
Hur går en gammal moppe?
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejdu, med en original 0,8hk motor kan du inte förvänta dig några underverk. Dina trettio knyck på plan mark är nog helt ok däremot lär den bli lite starkare när den är inkörd efter en helrenovering(50-100 mil) Sen beror det på vilket typ av munstycke du kör med, ställbart eller fast samt tändinställningen. Men som sagt tretti knyck är ju den lagstadgade högsta hastigheten mopeden ska vara konstruerad för så klarar den det bör ju allt vara ok. <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren, då vet jag att ingen komponent är jättedålig i all fall.
Saknar tyvärr ställbart, jag har en pallas på den och det är ju lite svårt och dyrt med ställbart till dem har jag märkt.
Dämpare och krök är sotade och det var väldigt mycket skit i dem.
Om jag vill trimma lite utan att röra cylinder eller topp (jag har två kolvar och två förgasarhus så jag kan pilla lite på dem och ändå spara originalgrejernakvar).
Är det värt att fila i förgasaren om jag har en standard cylinder?
Kolv då fila upp kjolen vid insuget några mm? jacka vid avgas och spolportar i kolvtoppen kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Saknar tyvärr ställbart, jag har en pallas på den och det är ju lite svårt och dyrt med ställbart till dem har jag märkt.
Dämpare och krök är sotade och det var väldigt mycket skit i dem.
Om jag vill trimma lite utan att röra cylinder eller topp (jag har två kolvar och två förgasarhus så jag kan pilla lite på dem och ändå spara originalgrejernakvar).
Är det värt att fila i förgasaren om jag har en standard cylinder?
Kolv då fila upp kjolen vid insuget några mm? jacka vid avgas och spolportar i kolvtoppen kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ta och jobba med en kolv det lät som du var inne på rätt spår
men ta inte för mycket bara
öka förgasaren om pluggen är kvar ger bara sämmre prestanda
ha ochså koll på¨tändningen så du ej har för lågtändt det märks
tunnare toppakning av en urdrucken norrlandsguld kanske ?
alkoholfri såklart
<!-- </EdIndex> --></div>
men ta inte för mycket bara

öka förgasaren om pluggen är kvar ger bara sämmre prestanda

ha ochså koll på¨tändningen så du ej har för lågtändt det märks
tunnare toppakning av en urdrucken norrlandsguld kanske ?
alkoholfri såklart