Ilo Piano 2 vs 3 växlar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
disktant

Ilo Piano 2 vs 3 växlar

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur skiljer sig dessa motorer till skillnad från antalet växlar ?
Olika utväxling ?
Skulle jag bli gladare av att ha en 3-växlad maskin på Monarpeden ? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man trimmar och vill dreva är naturligvis en 3-växlad att föredra.
Om det skiljer i utväxling vet jag inte,men min 2-växlade monarscoot är drevad 11-28 orginal och den 3-växlade 12-28. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det skiljer endast marginellt i utväxling på högsta växeln. men med mycket drevat så blir det ju trevligare med fler växlar. eller om det är mycket uppförsbackar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:det skiljer endast marginellt i utväxling på högsta växeln. men med mycket drevat så blir det ju trevligare med fler växlar. eller om det är mycket uppförsbackar.

erlan
Ok, då var det kanske inte så intressant som jag trodde
men om någon har en till salu så skicka mig ett PM, det kliar lite i fingarna ändå :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Amarace

Inlägg av Amarace »

ilo55cc skrev:Om man trimmar och vill dreva är naturligvis en 3-växlad att föredra.
Om det skiljer i utväxling vet jag inte,men min 2-växlade monarscoot är drevad 11-28 orginal och den 3-växlade 12-28.
Vad är det för Monarscoot? Har aldrig sett nån med 11 original fram, 2växlade hade ju 12 precis som 3-växlade (även andra hade samma både på 2 och 3-växlade).

O till TS, en 3-växlad är väldigt trevlig om man vill få en lite starkare moppe då den blir starkare på 1:an, toppfart blir ju likadant oavsett. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

erlan skrev: med mycket drevat så blir det ju trevligare med fler växlar. eller om det är mycket uppförsbackar.

erlan
Precis, min 2vxl gör en bit över 30km/h på ettan och det blir lite si och så med ev. krypkörning.

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ju ha tagit fel på orginaldrevningen. :oops: Sitter tyvärr inte kvar så jag kan inte kolla. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Patrik skrev:
erlan skrev: med mycket drevat så blir det ju trevligare med fler växlar. eller om det är mycket uppförsbackar.

erlan
Precis, min 2vxl gör en bit över 30km/h på ettan och det blir lite si och så med ev. krypkörning.

mvh Patrik

Vadå, på tomgång eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det nån som har koll på hur många kuggar varje drev har så ska jag fixa lite räkne-exempel

Det borde väl stå utväxlingsförhållande på nåt specblad, om nån hittar så skriv in här :D <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Svartsjö skrev:

Vadå, på tomgång eller?

Gör inte 30 på tomgång precis men med fyra kugg extra på framdrevet så går det inte direkt sakta på tomgång utan att slira på kopplingen och det gör man ju ej om man har förståndet i behåll.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med 13-28 på min Monarped med 2vxl JLO motor och funderar på att gå upp till 14-28 bara för att testa om det blir helt okörbart.
Tomgångs hastighet på ettan är lite mer än vad en trepet sachs med 60cc och kyrkport maxar på tvåan :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Svartsjö skrev: Tomgångs hastighet på ettan är lite mer än vad en trepet sachs med 60cc och kyrkport maxar på tvåan :roll:

Har du hög tomgång?

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Överdrev lite grann, min tomgång är låg å fin. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar