Mekhjälp Sachs 50/2 - nybliven mopedist

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pipshag
Kontakt:

Mekhjälp Sachs 50/2 - nybliven mopedist

Inlägg av Pipshag »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!

Jag har relativt nyligen blivit med moppe - en MCB 1237. Är snart 30, saknar mekarvana med motorer men har stort tekniskt intresse och är alltid den som skruvar sönder sakerna hemma, både när det är nödvändigt och inte! Känner mig alltså helt bekväm med att göra reparationer själv. Än så länge känns Sachsmotorn väldigt lätt att ha att göra med.
Farsan hade smeknamnet Pedalen och då är det klart att jag också måste köra moppe. Passar perfekt inne i stan och för det jag behöver ta mig runt för. Dock har jag ett par frågor som främst berör motorn. Försöker att förklara och strukturera det så tydligt som möjligt.

Bild

Löst: 1. Mopeden har börjat skramla med ett mekaniskt ljud.
Det mekaniska ljudet låter både vid tomgång som vid körning, främst högre varv. Ljudet kommer nerifrån motorn.

Jag har felsökt genom att kontrollera skruvar och muttrar på ram såväl som motorfäste. Har ännu inte tagit av cylindern för att kontrollera kolv & kolvringar men är det här jag ska börja? Det hjälper inte om jag frikopplar utan rasslet är kvar även då, något som frågades i en liknande tråd. Funderar dessutom på att skaffa en ny cylinder & förgasare.

2. Motorn trycker ut olja vid fästet för pedalarmen.
Jag har upptäckt att det ibland blir kletigt vid pedalarmen och fästet mot, vad jag tror jag läst mig till, vevaxeln. När jag kontrollerade så fanns glappade det med en 2-3 mm och när jag trycker in armen nätt så kommer det ut klet.

Skulle ta av sidan för att se om jag kunde se något men fastnade vid säkerhetspinnen för pedalarmen. Skall bara vara att slå lite nätt på den i rätt riktning så lossnar fästet? Försöker med det sen. Det jag sett är att en av brickorna (shims tror jag) i hela apparaturen inte ser riktigt friskt ut, den ser ut att ha blivit smälld och är knappast platt längre.

Bild

3. Flottören flödar över
Det flödar över vid flottören och förgasarpackningen blir blöt. Detta var anledningen till att jag tog av förgasaren och rengjorde den. Den såg bra ut men hade litet vitt klet längst ner i botten av flottören och aningen svart i hålet för nålen underst. Efter genomgången slutade den flöda över i en vecka och nu är det som att den låst igen.

Provade innan idag att köra slut på soppa i förgasaren med stängd bensinkran och försöka få nålen att hitta rätt i hålet igen men utan att det hjälpte. Plocka isär och rengöra ordentligare med medel? Ny flottörnål?

4. Kopplingsarmen behöver återställas till original.
Har försökt läsa mig till hur det egentligen fungerar och vilka delar som kan ha gått sönder men lyckades inte via sprängskisserna.
Armen dras tillbaka med en extern vajer - utan denna så rör sig armen helt fritt. Finns det någon möjlighet att laga detta så det ser rätt ut? För att denna anordning skall fungera har man helt sonika skurit av en bit från luftburken. Tråkigt!

Bild

Löst: 5. Avgasröret. Suck.
Satt ett riktigt ledset avgasrör & ljuddämpare på mopeden när jag köpte den så självklart bytte jag ut det mot nytt från Norscand. Dock verkar jag ha missat något viktigt - avgasröret går att vicka. Har dragit åt muttrarna och fästet sitter hårt mot avgasporten i cylinder men det går ändå att böja i mitten. Jag illustrerar med rak & sned bild - lite dålig vinkel men det är i alla fall i fästet som binder samman krök & dämpare som inte är 100%. Rasslet / skrammel i motorn uppkom ett tag efter att jag bytt rör.

Bild

Blev mycket men jag vore tacksam om ni ville bolla lite idéer med mig!
/Carl-Christian <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->svarar frågor med nummer best jag kan :wink:

1 kan be ro på slitna kolvringar sachs motor brukar skrmla

2 2st dåligapackboxar :D muttern på trampan 10mm lossa den å slå till den så pinbulten åker ut kan sitta hårt ta inte av mutern på då pajar du gjänan :(
töm motorn på olja ta av kåpan 5-8skruv??
sitter någon form av låsring på axeln till bromen :D ta av å sen sitter det en felgängad mutter om jag inte minns fel :S byt packbox å på med allt igen

3det brukar läcka lite lite :wink: men man ska kunna lösa det bättre tipps av andra där

4väldigt dåligt justerad koppling(I kopplingskorgen?) eller fattas det en av dom 3 pinnarna mellan tryckplatta och kopplingsarm?
kan inte ge bättre svar :S

5förståg inte riktigt men hela röret flyttar sig åt vänster i färdrikting??
sitter det bakre upphängningen på juddämparn??

mvh bigge hoppas något hjälpte dig :D fler kommer nog hjälpa dig lite med :D <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ang avgasröret
satte du dit avgaspackningen ? <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang avgasröret, är det möjligen så att att kröken passar inuti ljuddämparen men att du inte har styrt ihop delarna utan bara "sammanfogat" krök + dämpare med "gummiklamret" man ser på bilden?

Se om röret går att sticka in i dämparen, det brukar vara så. <!-- </EdIndex> --></div>
Pipshag
Kontakt:

Inlägg av Pipshag »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla tips.

Vad gäller avgasröret så förde jag in kröken i ljuddämparen innan jag satte fast den med gummipackningen. Fästet mellan dämpare & krök är även helt åtdraget.

Vad gäller avgaspackningen så satte jag inte fast den - jag fick den helt enkelt inte att passa. Skulle det påverka så långt ner på röret? Oavsett vad så hade jag ju gärna satt fast den om någon har ett tips på hur man gör lättast?

Bigge
Tack! Kollar på kolvringarna, beställer packboxar, går igenom förgasaren igen.
Kopplingen saknar fjädring - men jag gissar egentligen bara. Fint väder idag så det är bara att ta isär motorn och se vad jag kan se. Är lite rädd för att behöva ta loss kopplingskorgen bara - om jag inte ser någonting så väntar jag med detta tills jag har rätt verktyg.
Röret rör sig från sida till sida, dock inte mycket. 2 cm kanske! Det är precis vid sammanfogningen av krök och dämpare som det inte håller rakt.

P.S. Ni är idag alla bäst i hela världen - stort tack. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort den däringa gummiklädda klamret och satsa på ett "riktigt" klammer som nyper fast ljuddämparen mot kröken.

Antar att ljuddämparen har några slitsar i änden mot kröken?

Sätt som sagt ett riktigt klammer där och dra åt rejält. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Re: re

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HillBilly skrev:ang avgasröret
satte du dit avgaspackningen ?
Jag tror hillbilly menar "ringen" mellan kröken och cylindern
På en del bottnar muttern innan den trycker mot kröken (utan packning) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
bigge

Inlägg av bigge »

Pipshag skrev:
Vad gäller avgaspackningen så satte jag inte fast den - jag fick den helt enkelt inte att passa. Skulle det påverka så långt ner på röret? Oavsett vad så hade jag ju gärna satt fast den om någon har ett tips på hur man gör lättast?

Bigge
Tack! Kollar på kolvringarna, beställer packboxar, går igenom förgasaren igen.
Kopplingen saknar fjädring - men jag gissar egentligen bara. Fint väder idag så det är bara att ta isär motorn och se vad jag kan se. Är lite rädd för att behöva ta loss kopplingskorgen bara - om jag inte ser någonting så väntar jag med detta tills jag har rätt verktyg.
Röret rör sig från sida till sida, dock inte mycket. 2 cm kanske! Det är precis vid sammanfogningen av krök och dämpare som det inte håller rakt.

P.S. Ni är idag alla bäst i hela världen - stort tack.
asgas packningen sak sitta mellan kröken och cylindern :D
"knaka" av muttern och sen stoppar man liksom packningen i muttern mot röret :D så att den hamnar meller rörets vägg och cylindern :Dka va krångligt att få på själv hatar jag att sätta på kröken för den jävlas hela tiden

asså om man tar loss kopplingsvajern så ska man kunna ta armen å dra den bakåt och frammåt utan motstånd men drar man den frammåt (färdriktning) så kommer det att ta stopp å då börjar man att tycka ihopp lammellerna :D

så jag förstår inte va du menar riktigt :(
men om vi tänker där man börjar dra ihopp packetet är det trögt där eller mjukt
så som jag förstår det är kopplingen hur lätt som hälst (typ som om att man kan titta på den så kopplar den)
och isf gissar jag på att man behöver justerakopplingen på tryckplattan och på vajern samt kolla att dom 3 pinnarna finns som jag prata om :wink:

jätte fina bilder du gjort då får man lite bättre förklarning :D <!-- </EdIndex> --></div>
Pipshag
Kontakt:

Inlägg av Pipshag »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte bara meddela om dagens lösta problem. Bockar även av i förstaposten strax.

Löst: Avgasröret
Tog av röret och märkte att plastpackningen under fästet smält och att röret kommit ut en bit från ljuddämparen. Tog av, gjorde om, gjorde rätt. Använde en ordentlig klämma och nu sitter det även en avgaspackning. Konstigt för det kändes nästan mer rätt att sätta den utan, kom högre upp. Oavsett så sitter allt som berget nu.

Löst: Rassel / skrammel
Monterade av cylinder och kollade på kolven. Kolvringarna var riktigt glappa och stora. Nu vet jag inte hur de ska bete sig, men de nya jag satte på satt mycket tightare och kändes trevligare. Efter att jag monterat ihop allt igen så har oljudet försvunnit. Passade på att känna efter glapp i vevstaken men kände absolut inget som gjorde mig orolig.

Dock blev jag väldigt osäker på om kolven mår bra eller om man ska passa på att byta ut den snart. Det kanske är svårt att säga någonting utifrån bilderna. Det som förvånade mig var att den var filad i toppen, något jag inte väntade mig. Förklarar dock hastigheten. :D

Jag vill ju gärna byta till en lite trevligare cylinderstorlek och då större förgasare och om kolven är trött & deprimerad, då blir det ju lättare att rättfärdiga det!

Bild
Bild

Bigge: Haha exakt, det räcker att man ger kopplingsarmen en sned blick så hoppar den. :D
Jag tar och kollar på om jag kan justera kopplingen via tryckplattan imorgon och de tre magiska pinnarna. Hann inte riktigt ordna med packboxarna idag så då kan jag passa på att kolla på kopplingen imorgon med. Det udda är bara att man löst det genom att sätta en vajer och därför oroar jag mig för att något skulle vara sönder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Mektips.

Inlägg av ollaolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Har du kollat Raketsports hemsida med länken "mektips" ?

ex: http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm

m.v.h Göran. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Hepp!

Inlägg av ollaolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hepp! Att demontera lamellerna....

http://www.raketsport.com/mektips_lamellkorg.htm <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

Pipshag skrev:

Bigge: Haha exakt, det räcker att man ger kopplingsarmen en sned blick så hoppar den. :D
Jag tar och kollar på om jag kan justera kopplingen via tryckplattan imorgon och de tre magiska pinnarna. Hann inte riktigt ordna med packboxarna idag så då kan jag passa på att kolla på kopplingen imorgon med. Det udda är bara att man löst det genom att sätta en vajer och därför oroar jag mig för att något skulle vara sönder.
haha aha låte som om det typ fattas tryckfjärar :wink:
kompisens kopling är likadan och fattar inte varför :O
men det är nog något fel nere vid tryckplattan samt vajjer :wink:

angående filandet på kolven så är det bara för att spolkanalerna öpnnal inte helt så då tar man bort lite av kolven samma med insug å utsug ;D
min kolv är det mer taget på <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar