Jag har relativt nyligen blivit med moppe - en MCB 1237. Är snart 30, saknar mekarvana med motorer men har stort tekniskt intresse och är alltid den som skruvar sönder sakerna hemma, både när det är nödvändigt och inte! Känner mig alltså helt bekväm med att göra reparationer själv. Än så länge känns Sachsmotorn väldigt lätt att ha att göra med.
Farsan hade smeknamnet Pedalen och då är det klart att jag också måste köra moppe. Passar perfekt inne i stan och för det jag behöver ta mig runt för. Dock har jag ett par frågor som främst berör motorn. Försöker att förklara och strukturera det så tydligt som möjligt.

Löst: 1. Mopeden har börjat skramla med ett mekaniskt ljud.
Det mekaniska ljudet låter både vid tomgång som vid körning, främst högre varv. Ljudet kommer nerifrån motorn.
Jag har felsökt genom att kontrollera skruvar och muttrar på ram såväl som motorfäste. Har ännu inte tagit av cylindern för att kontrollera kolv & kolvringar men är det här jag ska börja? Det hjälper inte om jag frikopplar utan rasslet är kvar även då, något som frågades i en liknande tråd. Funderar dessutom på att skaffa en ny cylinder & förgasare.
2. Motorn trycker ut olja vid fästet för pedalarmen.
Jag har upptäckt att det ibland blir kletigt vid pedalarmen och fästet mot, vad jag tror jag läst mig till, vevaxeln. När jag kontrollerade så fanns glappade det med en 2-3 mm och när jag trycker in armen nätt så kommer det ut klet.
Skulle ta av sidan för att se om jag kunde se något men fastnade vid säkerhetspinnen för pedalarmen. Skall bara vara att slå lite nätt på den i rätt riktning så lossnar fästet? Försöker med det sen. Det jag sett är att en av brickorna (shims tror jag) i hela apparaturen inte ser riktigt friskt ut, den ser ut att ha blivit smälld och är knappast platt längre.

3. Flottören flödar över
Det flödar över vid flottören och förgasarpackningen blir blöt. Detta var anledningen till att jag tog av förgasaren och rengjorde den. Den såg bra ut men hade litet vitt klet längst ner i botten av flottören och aningen svart i hålet för nålen underst. Efter genomgången slutade den flöda över i en vecka och nu är det som att den låst igen.
Provade innan idag att köra slut på soppa i förgasaren med stängd bensinkran och försöka få nålen att hitta rätt i hålet igen men utan att det hjälpte. Plocka isär och rengöra ordentligare med medel? Ny flottörnål?
4. Kopplingsarmen behöver återställas till original.
Har försökt läsa mig till hur det egentligen fungerar och vilka delar som kan ha gått sönder men lyckades inte via sprängskisserna.
Armen dras tillbaka med en extern vajer - utan denna så rör sig armen helt fritt. Finns det någon möjlighet att laga detta så det ser rätt ut? För att denna anordning skall fungera har man helt sonika skurit av en bit från luftburken. Tråkigt!

Löst: 5. Avgasröret. Suck.
Satt ett riktigt ledset avgasrör & ljuddämpare på mopeden när jag köpte den så självklart bytte jag ut det mot nytt från Norscand. Dock verkar jag ha missat något viktigt - avgasröret går att vicka. Har dragit åt muttrarna och fästet sitter hårt mot avgasporten i cylinder men det går ändå att böja i mitten. Jag illustrerar med rak & sned bild - lite dålig vinkel men det är i alla fall i fästet som binder samman krök & dämpare som inte är 100%. Rasslet / skrammel i motorn uppkom ett tag efter att jag bytt rör.

Blev mycket men jag vore tacksam om ni ville bolla lite idéer med mig!
/Carl-Christian <!-- </EdIndex> --></div>