<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:Det låter som du hittat felkällan 56:an, kul att du fått den att fungera fint!!
Ja tack för det du, med lite tur kan man hoppas det är så.
I kväll har jag provkört mopeden lite längre än en bit på gatan utanför. Jag har också provat min Tommyhjälm jag köpte för några år sedan på en bilskrot som hade någon form av utförsäljning och där jag såg hjälmen på en hylla. Jag ville bara ha den och riktigt varför visste jag inte då. Det var alltså innan mopedintresset kommit tillbaka.
För min del är det första gången jag kör moped med hjälm. När jag körde moped senast på allmän väg fanns inte det kravet. Dock har jag nu vänjt mig snabbt vid det. Köra är = hjälm på. Det är det riktiga och det känns också rätt.
Alla reglagekablar har nu rätta längder och ligger tajt rund styrhuvudet så dom knappt syns tack vare två bundband som är gömda under tanken. När jag var där och fixade fick jag se modellbeteckningen 349F ovan ramnumret på styrhuvudet. Själva mopeden kan man lugnt säga är en ratbike för den är så gott som helt överlackad med svart färg. Man har typ bara blåst på och sedan torkat färgen från lyktglaset efteråt. Motor och avgassystem är dock blanka.
Tittar man hastigt på mopeden är det ingen vacker syn och därför blir man förvånad när man kör den för den går verkligen bra och bromsarna är superbra nu efter rengörning, smörjning och justering. Det finns ingen hastighetsmätare men det känns som den gör 45 km/tim och dit drar den ganska kvickt och lägger sig sedan där. Lite nerför eller medvind är det på gränsen den börjar fyrtakta. Detta efter att jag ikväll hittat precis rätt munstycke. Jag hade tre att välja mellan och alla storlek 47. Jamen dom är väl lika säjer ni? Icke säger jag för är det begagnade kan det varit petat i dem mer än en gång. Det 47 som var med mopeden var för stort. Ett nytt 47 blev i magraste laget men ett annat begagnat 47 blev perfekt.
Det är ny kolv i motorn. Gubben ville jag skulle "jacka" den så mopeden gick lite fortare. Jag totalvägrade först och inte ens när jag var femton var jag pigg på sådant eftersom jag konstaterade att motorn tryckte ut färskgaserna ett ögonblick efter kolven vänt. Idag förstår jag att det nog inte är exakt så förutsatt att kolvjacket inte är för stort. Jag menar tidperspektivet gör att gasriktningen inte hinner vända. Hur som helst blev det en kompromiss. Det blev ett kolvjack men ett litet sådant och ungefär som på en original Sachskolv, alltså 3 mm eller något mer. Däremot har vi monterat ett större framdrev och det är 14 kugg nu istället för tretton som det var innan. Bak ser det ut att vara original, 34 eller vad det nu kan vara. Denna utväxling känns bra tycker jag. Insug är original, alltså 8 mm rakt igenom. Jag har inget minne från femtonårsåldern att en gammal JLO drog på det viset som den här gör. Det måste alltså vara något mer och det tror jag är kompressiontrycket. Motorn är otroligt tät. Man får nästan hoppa till på pedalen för den ska gå runt men det är ju så stor utväxling mellan tramp/vevaxel på vissa gamla mopedmotorer. Har för mig NSU också var sådan.
Jag kollade tändstiftet också efter provturen och det hade en ljus chokladbrun färg och luktade "rätt" också tyckte jag fastän inte choklad förstås...
Mopeden är nu hämtad och med en vänlig hälsning från min sida att "nu kan det räcka". <!-- </EdIndex> --></div>