Höjja cylindern ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Höjja cylindern ?

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycke kan man höjja en cylle?
Är det någon ide att lägga dit en 8mm spacer? Om man följer efter med insugs duration o cylinderhöjd?
Kan någon förklara uttrycket "blowdown" igen... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Höjja cylindern ?

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mr F skrev:Kan någon förklara uttrycket "blowdown" igen...
Blowdown är hur många grader det skiljer från det att avgasporten öppnar till det att spolportarna öppnar. Ex avgas 184° spolport 126°. Räknas ut så här. 184°-126°/2= 29°. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok men vad strävar man efter? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror på hur du vill ha karaktären på din motor men man kan nog säga att man ska försöka hålla blowdownen mellan 30-35 grader. När jag portade min cylinder la jag mig på ett lite lägre blowdown för att få lite mer i mellanregistret. Men det är inviduellt hur man vill ha sin motor och vad du skall använda den till, race eller mopperallyåkande och fritid <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Höjja cylindern ?

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mr F skrev:Hur mycke kan man höjja en cylle?
Är det någon ide att lägga dit en 8mm spacer?
Om du ser tändstiftet genom insuget när kolven är nere då har du höjt för mycket :oops:

Kolla hur långt det är till insuget från kolven det bör vara några tiondelar kvar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->8mm är ingen bra ide !
Då får du öppetider som en service butik,med andra ord tokigt höga durationer.Skaffa en gradskiva och mät så får du en fin koll på hur mycket 1 mm gör på durationen.
Höga durationer flyttar effekt registret upp i varvtalet ,dit man ska ta sig med oftast med för få växlar på våra gamla moppar.
allt är en kompromiss, att ha en vrid och effekt topp under ett ögonblick på topp varv är ju ingen rolig motor direkt.
:D :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej en sån motorkaraktär är ju inte så skoj... Hellre 5hk vid 5000rpm än 5hk vid 10000rpm... Men hur kommer jag dit?
Går det att bygga en liten 2 taktare med samma register som en elmotor? ;o) <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En elmotor har en underbar vridmoments kurva.
Att ens vara i närheten av det när vi snackar sugmotor på 50-60 cc
Kan vi glömma.
Fick du mitt pm så har du ett recept där som ger dig önskad karaktär på trimmningen. (om receptet kom bort i cyber hör av dig :wink: )

Motorn är inget annat en en luft pump,det enklaste är att låta den snurra fortare och ta in mer luft och förse med bränsle och få mer effekt.
men när man inte vill snurra allt för fort och ändå få vrid så finns det fler knepiga vägar.Det är det som är 2 taktarns knepiga,kluriga,intressanta sida. :D :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mr F
Inlägg: 110
Blev medlem: 12 jun 2011, 23:00

Inlägg av Mr F »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mm just det o det är där jag är i dag o funderar o försöker ta reda på fakta av folk som kan,vet,och har provat olika motor setups .känner att glädjen över att åka 80km/h med en trimmad 60cc har försvunnit likaså att åka 120km/h med min andra moppe med Am6 motor. <!-- </EdIndex> --></div>
bängen trålar
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 maj 2012, 23:00
Ort: Göteborg

Inlägg av bängen trålar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Vad är det för mått vi snackar om här, delar av mm eller ett antal mm?

Jag jagar ju kraft från botten och hoppar gärna över "motorsågsromantiken" som finns hos ungdomarna, den hade ju jag också "när det begav sig". (va fan det nu betyder)

Jag har en ganska tjock packning i botten, skulle det kunna märkas om man sätter dit det tunnaste man hittar?

(Man skulle ju kunna banta också, men då kanske man måste jobba till man är 75! :shock:)

ha det gôtt alla i sommarvärmen! :P

/stefan <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bängen trålar skrev:Hej!

Vad är det för mått vi snackar om här, delar av mm eller ett antal mm?

Jag jagar ju kraft från botten och hoppar gärna över "motorsågsromantiken" som finns hos ungdomarna, den hade ju jag också "när det begav sig". (va fan det nu betyder)

Jag har en ganska tjock packning i botten, skulle det kunna märkas om man sätter dit det tunnaste man hittar?

(Man skulle ju kunna banta också, men då kanske man måste jobba till man är 75! :shock:)

ha det gôtt alla i sommarvärmen! :P

/stefan

Vi vill öka durationen lite !!! för att slippa all effekt i toppen .Då måste cylindern upp,med andra ord en tjockare alu pacning eller dyligt.Inte tunnare.Och så bort med motsvarande i förbrännings utrymmet på bästa lämpliga sätt ,svarva bygga om topp eller dyligt.

Fixade en Zundapp Combinet i går med höjd cylle och nersvarvad ,samt svetsade toppen så det vart en fin klämspallt lite bättre flödesvägar på insug ,men inget extremt .Och en skaplig bra komp .
Gjorde 35 från början vart 65 km och stark och fint mellanregister.
Jätte rolig att köra frånsett skit läbbig framgaffel konstruktion.



Hälsningar från ett 18 gradigt soligt (just nu) Örebro

8) 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar