mekhjälp novolette
mekhjälp novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag får inte fram rätt förtändning. hålen i tändplattan räcker inte till? den är slö och vill inte varva upp. suger inte bensin med avgassystem på även att det är rengjort? <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det finns dock motorer som har brytarnocken direkt på vevaxeln och då kan förhållandet bli som du påstår. Jag har för mig t.ex. Cyclemaster har det ordnat så. <!-- </EdIndex> --></div>
Nej, abriss påverkas inte. Det är ett inbördes förhållande beroende av magnetpolerna i svänghjulet, svänghjulets brytarnock och brytarklackens läge i tändplattans omkrets.vulcan* skrev:om jag tar bort pinnen så borde adlissavståndet bli fel?
Det finns dock motorer som har brytarnocken direkt på vevaxeln och då kan förhållandet bli som du påstår. Jag har för mig t.ex. Cyclemaster har det ordnat så. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öppnar brytarna då kolven är på väg upp? på novoletten är det lätt att pinnen som styr svänghjulet har åkt ut på fel sida och då går det inte att få tändningen i ordning då svänghjulet hamnar ett halvt varv fel. Det är något som jag har råkat ut för själv med mina novoletter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->pinnen är nog rätt. När brytarna börjar öppna så är det 5mm till övre dödläge, men då är tändplattan maxad åt höger, ska jag komma ner till 2-2,5 mm då måste jag fila upp hålen mer så något är fel men vad?Hade jag haft kvar numret till förra ägaren så hade det varit lättast och ringa dit och fråga om han bytt ut något <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det för mycket förtändning ska den inte kännas trött och slö. Har du kollat så motorn inte har några vevhusläckage som försämrar vevhuskompressionen för cylinderspolningen. Vevaxeln har radialtätningar som med tiden hårdnar och inte sluter tätt kring axeln. Novolette har också vevhuset öppet till motorns inre kugghjulstranmission, för smörjningens skull, så läckagen kan vara på flera ställen. <!-- </EdIndex> --></div>
-