Justering av övre styrlager på Skoterett

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
omena
Kontakt:

Justering av övre styrlager på Skoterett

Inlägg av omena »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Mitt första första inlägg här på forumet så jag passar på att presentera mitt "objekt" lite. Jag och min bror införskaffade en relativt komplett Skoterett (1967 eller senare?) förra året och den renoveras nu sakta men säkert.

En spräckt styrkåpa har lagats och fått ny lack, framfälgen har lackats och fått nytt däck och slang, bensintanken har fått ny lack den också, delar till kickanordningen har fått nytt liv genom svetsning, elsystemet har snyggats till lite osv osv.

Originalfärgen är blå men den har lackats om (halvdåligt) till vit och ser ut så här just nu:

Bild

Tanken är att den ska få ett lager slipgrund för att få bort gamla synder (repor) och ny vit lack inom en överskådlig framtid.

En sak som vi dock gått bett på är justeringen av styrlagret (det övre). Vi testade att lossa skruven som sitter ner i styrstammen i hopp om man skulle kunna dra upp styret och lossa undre styrkåpan och spänna lagerkoppen. Just nu är det ordentligt glapp och det känns inte speciellt hälsosamt när man kör och det slår.

Så frågan lyder: hur gör man? <!-- </EdIndex> --></div>
omena
Kontakt:

Inlägg av omena »

Ok, 160 visningar och 0 svar. Jag har fortfarande inte fått ordning på det hela men hittade detta: http://www.raketsport.com/styrdemontering.htm

Misstänker att det är likadant på Skoteretten.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Det är mest sannolikt samma som det du hittat.
Antar att alla Raketer har samma styrlager.
Skriv svar