strömproblem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
puppeluppehugo
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 mar 2012, 00:00
Ort: nyköping

strömproblem

Inlägg av puppeluppehugo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->problem med att bakglödlampan hela tiden går sönder 6v 3w håller bara ett par mil,har sett att det finns tänplattor på 6v 17w och 6v 3w vad ska det sitta i en crescent 2000 1957a jag har bara två kablar ut svart o gul
någon som vet????? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har du 17W (jag har för mig dom var på 18W? Men blandar väl ihop det med nån annan), och det ska fördelas så att du har 15W till framljus och resten till bakljus, dom delar alltså på det.

Det som är viktigt är att du har en omkopplare som bryter spänningen även till bakljuset när du släcker framljuset, för så fort framljuset släcks blir det strömrusning till baklampan och den går sönder om det är kopplat parallellt med utgången från motorn bara. <!-- </EdIndex> --></div>
puppeluppehugo
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 mar 2012, 00:00
Ort: nyköping

Inlägg av puppeluppehugo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack då ska jag kolla om den bryter till bakljuset. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det funkar säkrare om man sätter dit en lampa med lite högre spänning och lite mindre watt, det gjorde jag på min KS100 och sedan var det aldrig några problem.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->6v 17w förutsätter standardvarv på motorn.
varvar motorn dubbelt så mycket så är spänningen närmare 12v än 6v, om belastningen är den samma.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis, på den tiden jag körde trimmat brukade jag använda 12V lampor för att dom skulle hålla. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag tror det funkar säkrare om man sätter dit en lampa med lite högre spänning och lite mindre watt, det gjorde jag på min KS100 och sedan var det aldrig några problem....
Tvärt om är den rätta lösningen - samma spänning men högre effekt på lamporna. Lampor som drar mer ström drar också ner spänningen. 6V 5W baklampa kanske kan vara värd att testa om det finns som passar?

De gamla 6V systemen klarar sig utan spänningsregulator just för att man tar ut så mycket ström att dom bara ligger en hårsmån ifrån konstant kortslutning. Ju högre spänning man har, desto instabilare blir spänningen med olika varvtal, och desto större behov av reglering... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
56:an skrev:Jag tror det funkar säkrare om man sätter dit en lampa med lite högre spänning och lite mindre watt, det gjorde jag på min KS100 och sedan var det aldrig några problem....
Tvärt om är den rätta lösningen - samma spänning men högre effekt på lamporna. Lampor som drar mer ström drar också ner spänningen. 6V 5W baklampa kanske kan vara värd att testa om det finns som passar?

De gamla 6V systemen klarar sig utan spänningsregulator just för att man tar ut så mycket ström att dom bara ligger en hårsmån ifrån konstant kortslutning. Ju högre spänning man har, desto instabilare blir spänningen med olika varvtal, och desto större behov av reglering...
Problemet med det är ju att man får mindre effekt till framljuset också då tyvärr. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:De gamla 6V systemen klarar sig utan spänningsregulator just för att man tar ut så mycket ström att dom bara ligger en hårsmån ifrån konstant kortslutning. Ju högre spänning man har, desto instabilare blir spänningen med olika varvtal, och desto större behov av reglering...
Kort och mycket intressant redogörelse. :D

Jag håller med dej där. Kretsen stabiliseras genom sin egen inre tröghet. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade samma problem på min Monarscoot. Omkopplaren var sliten så ibland gick all ström till baklampan. En ny omkopplare löste problemet. <!-- </EdIndex> --></div>
puppeluppehugo
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 mar 2012, 00:00
Ort: nyköping

Inlägg av puppeluppehugo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för alla tipps, det var som ni trodde allt gick till bakjuset när jag trodde att lyset var avstängt.bytte lampa men den gick oxså sönder ska prova att gå upp i watt om det finns eller prova en 12volts lampa. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar