Problem med MCB 1155
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad gäller tändspolar så får man vad man betalar för... Svårt att säga nåt om ljusspolen, men om det är trådar som är av så är det ju inge bra. Är det en liten spole som sitter ovanpå ljusspolen som är trasig? Det är isåfall troligtvis till bromsljuset. Kan du klara dig utan det är det ju inget problem. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bytet av tändspole gjorde susen. Äntligen går mopeden igen! Tack så hemskt mycket för hjälpen.
Dessvärre dyker det upp ett nytt problem ... mopeden känns mycket svagare än förut och cylinder blev efter några minuters körning otroligt varm. Ju längre jag körde desto svagare blev moppen. Vad säger experterna? Det jag främst undrar är om detta kan ha något att göra med bytet av tändspole (om brytarna är i fel läge eller något)?
Snart vinter så jag är tacksam för alla tips jag kan få. <!-- </EdIndex> --></div>
Dessvärre dyker det upp ett nytt problem ... mopeden känns mycket svagare än förut och cylinder blev efter några minuters körning otroligt varm. Ju längre jag körde desto svagare blev moppen. Vad säger experterna? Det jag främst undrar är om detta kan ha något att göra med bytet av tändspole (om brytarna är i fel läge eller något)?
Snart vinter så jag är tacksam för alla tips jag kan få. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.raketsport.com/tandinstallning.htm
Kolla lite på den så kanske du får en liten hum om hur det funkar. <!-- </EdIndex> --></div>
Kolla lite på den så kanske du får en liten hum om hur det funkar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att ställa in förtändningen utan avancerade verktyg mm behöver du följande; en tändstiftnyckel, en spik eller liknande, en skruvmejsel samt en vass blyertspenna. Skruva bort tändstift och vänster motorkåpa. Vrid svänghjulet så att kolven hamnar i övre dödläge (öd), dvs den punkt då kolven vänder ner igen. Stick ned spiken i cylindern och markera med pennan på spiken. Vrid svänghjulet bakåt så att kolven hamnar 2,5mm före öd. Kontrollera brytarna, dom skall börja öppna vid exakt denna punkt. Om dom inte gör det får du vrida tändplattan och justera förtändningen. Tidigare förtändning - vrid plattan mot rotationsriktningen och för senare tändning - med rotationsriktning. Förtändningen på flinta motorn skall vara 2-2,5mm. Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jävla skitdag. Ställde om förtädningen och fick mopeden att gå fint. Allt frid och fröjd, men helt plötsligt började mopeden "bubbla". Det lät som om den läckte luft - antar att gårdagens cylinderhetta inte var så snäll mot packningarna. Låter det som en vettig förklaring?
Hur som helst, när jag skulle undersöka packningarna drog jag av ena "bulten" som man fäster förgasaren på. Alltså den ena av "bultarna" som sitter på cylindern och som man skruvar fast förgasar på? Gick av på mitten, pang! Är dessa utbytbara eller måste man typ borra och djävulskap?
*suck* Någon som är sugen att köpa en monark från 1965
<!-- </EdIndex> --></div>
Hur som helst, när jag skulle undersöka packningarna drog jag av ena "bulten" som man fäster förgasaren på. Alltså den ena av "bultarna" som sitter på cylindern och som man skruvar fast förgasar på? Gick av på mitten, pang! Är dessa utbytbara eller måste man typ borra och djävulskap?
*suck* Någon som är sugen att köpa en monark från 1965

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Och gurglet, borde var packningarna ... eller hur? <!-- </EdIndex> --></div>
Nä'rå, den gick av på mitten. Hur får jag ut den? Tar jag tag i den med en tång och skruvar upp den, eller? Och var kan jag köpa nya?Dom är utbytbara. Gick den av jäms med cyllen, eller? Då kanske du behöver borra iallafall...
Och gurglet, borde var packningarna ... eller hur? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skruvar ut den, ja. Svårt att säga nåt om ljudet, men en moped som gurglar hör inte till vanligheterna
Skulle inte gissa att motorn har gått så varm att packningarna skulle ha tagit stryk, men konstigare saker har väl hänt... Nu är det väl inte nån större insats att kolla packningarna, så det kan du väl göra iallafall. Vågar mig inte på nån gissning i övrigt. <!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen ... gått två år sedan jag skrev här senast ... men nu verkar allt fungera bra på min kära moped. Bara en snabb fråga - mopeden går bra och låter fint, men cylindern blir i mitt tycke väldigt varm. Hur varm "ska" en gammal Husqvarna bli?
Det är möjligt att jag inte har exakt rätt brytaravstånd (2-2.5 mm osv), men borde inte mopeden gå dåligt om inställningarna är allt för tokiga?
Många frågor ... hoppas någon kan ge mig några (mellan tummen och pekfingret) svar. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är möjligt att jag inte har exakt rätt brytaravstånd (2-2.5 mm osv), men borde inte mopeden gå dåligt om inställningarna är allt för tokiga?
Många frågor ... hoppas någon kan ge mig några (mellan tummen och pekfingret) svar. <!-- </EdIndex> --></div>