<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läcker! Troligen sent femtiotal, kanske början sextiotalet? Flygstål användes som försäljningsargument efter att racercyklarna tävlat framgångsrikt med ramar av ¨flygstål¨. Lätt och starkt. Vet inte egentligen vad det är för nåt stål, men det låter tufft! Riktigt snygg färgsättning och dekor!
Sadeln skall säkert vara en limpa, med stag från bakramen. Hade en liknande blå Crescent som jag fick ny 1967, med samma utseende på ramen och röd limpa. Tjatade till mej Speedwaystyre med fågelpinne av farsan hos försäljaren. I tiden för skiftet vänster-högertrafik monterades rött handtag på vänster sida och grönt på högersidan.
Rätt däck är såklart nabbdäck!
Hade faktiskt cykeln i tio år innan det blev MCB E-type... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gissar också på 50-tal. Flygstålet, eller krommolybden-stål skröts det väldigt mycket om hos Monark. På Nymans fick det räcka med en liten textremsa där det stod krommolybden. <!-- </EdIndex> --></div>