<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Compacten var vanlig som tjejmoped när det begav sig men även killarna hade dem. Föräldrarna köpte gärna en Compact till sin femtonåring eftersom dom var prisbilliga. Mycket moped för pengarna m.a.o. Men inte bara för det låga priset för tjejer ville gärna ha dem. Populär, liten och lättkörd skulle jag tro... Senare kom Compacten med benskydd också men det var nog bara tjejer och äldre som köpte dom vad jag minns.
Jag tror det var ramkonstruktionen som pressade priset. Det behövdes inte längre någon separat tank samt även vissa täckplåtar föll bort så tillverkningskostnaden förbilligades samtidigt som produktionsvolymen hela tiden var hög vilket också höll ner priset per enhet. Den tvåväxlade fartkylda motorn från Fichtel & Sachs tror jag också var en volymprodukt som hjälpte till att hålla mopeden till ett konkurrenskraftigt pris.
Lycka till med din Compact Maria jag tror du blir nöjd med den
Syrran ville också gärna ha en Compact, det måste varit 1968 då hon är tre år äldre än jag, men det det blev en Monarscoot från -57 som jag visste var till salu. Farsan (pensel)målade den i benvit färg och jag tog hand om allt det mekaniska. Det var helt min grej och jag var precis tolv år då.

<!-- </EdIndex> --></div>