Saxonett

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Saxonett

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som vet hur många amper man behöver på batteriet till saxonett med elstart. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt, ja har kollat i verkstadshandboken men det står inget om detta, ja överhuvudtaget elstart finns inte nämnt i boka <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka
Inlägg: 331
Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med ett batteri från Rinab i min Foshaga med elstart och det funkar kanon.

Batteri 12N14-3A

Längd: 135mm
Bredd: 90mm
Höjd: 167mm
Volt: 12
Ah: 14
Typ: 3A

Pris: 435,00 kr <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok då blir det en sväng till den stora staden och köpa ett gel. <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka
Inlägg: 331
Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Ok då blir det en sväng till den stora staden och köpa ett gel.
Tror det finns på FELTEMA och Jula huset med för skapliga pengar. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Batteriampere

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3A på batteriet fungerar bra men om du ska köra vintertrafik så rekomenderar jag mera A så slipper du stå utan startström vid minus 7. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är riktigt som Grannen säger 3A är måttet på batteriets startkraft.
14Ah (Amperetimmar) anger hur många A (ampere) du kan belasta batteriet med. T.ex belasta med 1A under 14 timmar eller 7A under 2 timmar. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är ju nästa fråga hur myckett ger generatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spelar ingen roll hur mycket generatorn ger, bara den håller 13.8 volt vid laddning. Om den ger 50 A eller 2 spelar ju ingen roll, det är ju tiden den snurrar som fyller batteriet.
Om den ger 1 A och batteriet är tomt vid start och batteriet är på 5 ampertimmar behöver den gå minst 5 timmar för att ladda fullt.
Att bedömma hur mycket ström den ger (om man inte vet och har instrument) kan man kolla på kabelarean i spolen eller på tampen ut därifrån. Om tampen är 2,5 kvadrat kan man räkna ungefär 5-8 A dessutom har man alltid lite grövre tamp för överbelastningar och spänningsfall. Ungefär. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar