<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en monark compact 1247 med husqvarna flintamotor, undrar bara vad det ska va för blandning på den?? Hur många % olja....
MVH Mia <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt skrev:Härligt , en liten olje diskussion.
Måste ju bara fråga vad är en bra tvåtaktsolja
ja du de kan man nog fråga sig. har kört på lite alla möljiga sorter men samtidigt e ju inte mina mopeder vässade ngt störe o då kanske de inte har så stora krav? vad vet ja!! just nu blandar ja på Stihl Hp super!! duger den te högt varvande motorsågar så duger den nog te moppen!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns det några dåliga oljor kvar på marknaden idag?
är inte dom sämsta billiga oljorna idag bättre än dom oljor mopderna är byggda för.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag kör ju ganske orginal kör 2% på måfo! det är ju dl mått på flakan
sen vad det e för olja är la inte så noga :O
har kört med 2-takt från maxi och det funka!
annanrs har jag 1literes flaskor som jag hämtar på statoli eller preem
skit samma bara det smörjer!
har kört med lite olika oljor i bensinen
växelådsolja har jag faktiskt blandat på en moppe 2-takt motorsågskedjuolja och mototolja! funkade skit bra <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De va ju annan bensin förr som även var blyad
men minns man tjyvtanka från fergusondunken
och tog lantmanna 10-30 olja o blanda med...
i värsta fall en skvätt spillolja(bara slog dit på måfå)
ingen av de moppar jag hade då verka må dåligt.
Klart idag är bensinen annars så fel olja kan klumpa sig...
oavsett så är det bra skaka om moppen lite innan uppstart
så blandar sig oljan extra.
min polare med sne3:a kör på dyr redline olja den skall vara
något extra men i en moped duger gott mackarnas utbud. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör 0.8% på en av mina 80cc EKF och den går garanterat inte snällt.
Men då måste man köra på Triboron.
Det är bara min gamla Monark enpetare som jag kör på 3% Castrol TTS. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag jobbade som motormekaniker åt SJ för 25 år sen använde vi aldrig annat än 10w30 motorolja när vi körde 2-taktare. Det var mest JLO å sachs
Det funkade bra. Men man såg ju till att ruska om blandningen ordentligt.
tvåtakts olja blandar sej lite lättare. Själv kör jag aldrig mer än 2%
Det är minst lika viktigt att inte ge moroten för lite soppa. Det kyler kolven lite för lite då. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle skrev:...Och blyad bensin finns fortfarande.
Inte på mackar iallafall,finns väl bara till flyg o
race soppa.
Nej, inte rent officiellt. Men för den som kan tillverka tetraetylbly, så är det inte några problem. Vilket många nog inte vet... <!-- </EdIndex> --></div>