jo men de va ju väldigt bra en stund till man upptäkte att de va farligt för ozonlagret <!-- </EdIndex> --></div>Norman skrev:Nja, både blytillsatsen i bensin och freonet i kylskåp och som drivgas i mm har ju visat sig vara två av de mest miljövidriga ting mänskligheten har lyckats prestera. Helt fantastiskt att både kom från samma hjärna...bigge skrev:blyn va ju en bra sakNorman skrev:Mannen som uppfann blytetraetyl var samme man som kom på att man kan använda freon i kylskåp. Då han senare i livet får problem att ta sig i och ur sängen bygger han ett system med rep och taljor som skall hjälpa honom med detta. En dag finner man honom död i denna maskin, strypt av repen. Kan detta vara 1900-talets mest misslyckade uppfinnare?
samma med freon fast inte i längden
hans sängsystem va lite dummare kanske hehe;)
Oljeblandning??
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var och en är sin egen profet... Jag kör enligt Roffes rek. Han får va min, så har man någon att skylla på om det skiter sig
<!-- </EdIndex> --></div>

Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo dapparna går bra även på 1 procent. Krom eller nicasil i cylindern och nållager i kolvbult, det går bra .
Gjutjern och bronslager i kolvbulten, fodrar mera olja.
Man kan se på kolvbulten hur smörjningen är. Om kolbulten är blå är det för lite olja eller för dålig olja.
Vi jorde en tabbe en gång med en ny Penta 35 hp. Vi levererade den utan olja i tanken ca 22 liter bensin. Kunden ringde när bensinen var slut och sa att det gnisslar i motorn. Han tankade nya 22 liter pluss olja och körde tillbaka till oss och då var tanken tom igen. Vi rev isär motorn och bytte vevstakar (för dom var blåa i vevlagret) sedan åkte dom hem med båten och allt var bra.
Körtiden var ungefär 2,5 timmar utan olja. Kolvar och cylindrar var felfria. <!-- </EdIndex> --></div>
Gjutjern och bronslager i kolvbulten, fodrar mera olja.
Man kan se på kolvbulten hur smörjningen är. Om kolbulten är blå är det för lite olja eller för dålig olja.
Vi jorde en tabbe en gång med en ny Penta 35 hp. Vi levererade den utan olja i tanken ca 22 liter bensin. Kunden ringde när bensinen var slut och sa att det gnisslar i motorn. Han tankade nya 22 liter pluss olja och körde tillbaka till oss och då var tanken tom igen. Vi rev isär motorn och bytte vevstakar (för dom var blåa i vevlagret) sedan åkte dom hem med båten och allt var bra.
Körtiden var ungefär 2,5 timmar utan olja. Kolvar och cylindrar var felfria. <!-- </EdIndex> --></div>
-
Ibland har jag sett kolvbultar som är blå på mitten och undrat varför det är så. <!-- </EdIndex> --></div>
Det där tackar jag för Conrad.Conrad Engström skrev:Man kan se på kolvbulten hur smörjningen är. Om kolbulten är blå är det för lite olja eller för dålig olja.

Ibland har jag sett kolvbultar som är blå på mitten och undrat varför det är så. <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Som tidigare nämnt så dikteras oljeinblandningen bl.a. av toleranser och ytfinnish hos de komponenter som skall smörjas.
På klarspråk, har man ett cylinderlopp där väggarna har "bra" ytfinnish (tydligt och bra honingsmönster) med passande kolv och ringar alla i mycket gott skick så kävs X% oljeinblandning för att med viss säkerhetsmarginal säkerställa fullgod smörjning.
Hur blir det då i följande fall;
a) Blankt cylinderlopp (här får oljefilmen svårt att häfta )
b) Ökat kolvspel orsakat av åratal av använde (kolven "går på tvären" i cylinderloppet)eller nytillverkade komponenter av undermålig kvalité (fel ytfinnish/form/etc)
Jag vågar påstå att det krävs en högre oljeinblandning för att i rimlig mån (om ens möjligt) säkerställa god smörjning. Bonusuppgiften är att tänka efter i vilket skick den egna motorn är... <!-- </EdIndex> --></div>
Som tidigare nämnt så dikteras oljeinblandningen bl.a. av toleranser och ytfinnish hos de komponenter som skall smörjas.
På klarspråk, har man ett cylinderlopp där väggarna har "bra" ytfinnish (tydligt och bra honingsmönster) med passande kolv och ringar alla i mycket gott skick så kävs X% oljeinblandning för att med viss säkerhetsmarginal säkerställa fullgod smörjning.
Hur blir det då i följande fall;
a) Blankt cylinderlopp (här får oljefilmen svårt att häfta )
b) Ökat kolvspel orsakat av åratal av använde (kolven "går på tvären" i cylinderloppet)eller nytillverkade komponenter av undermålig kvalité (fel ytfinnish/form/etc)
Jag vågar påstå att det krävs en högre oljeinblandning för att i rimlig mån (om ens möjligt) säkerställa god smörjning. Bonusuppgiften är att tänka efter i vilket skick den egna motorn är... <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått min flickvän att köra moped nu...
Men hon ställer lite krav (kvinnor som ställer krav är väll ovanliga?)
Men hon vill köra så miljövänligt som möjligt.
Så fungerar min tanke att man kör på etanol+lite bensin för att oljan ska blandas och ca 1% tiboron (vet att det inte är olja)
Läste tidigare i tråden att om man kör på etanol ska man ha mellan 5-10% olja. Är det bara för att etanolen är avfettande? Men då borde det inte gälla för tiboron eller är jag bara korkad?? <!-- </EdIndex> --></div>
Så fungerar min tanke att man kör på etanol+lite bensin för att oljan ska blandas och ca 1% tiboron (vet att det inte är olja)
Läste tidigare i tråden att om man kör på etanol ska man ha mellan 5-10% olja. Är det bara för att etanolen är avfettande? Men då borde det inte gälla för tiboron eller är jag bara korkad?? <!-- </EdIndex> --></div>
-
Har kört min Zundapp på E85 med 3% Maxima
Castor 927 (recinolje baserad) 1500 mil utan
smörjproblem.Det är en lite trimmad 70cc på
ca 13-14hk (gör 115 enligt gps). <!-- </EdIndex> --></div>
Det är BS att du behöver 5-10% i etanol.reggaefisken skrev:Har fått min flickvän att köra moped nu...
Läste tidigare i tråden att om man kör på etanol ska man ha mellan 5-10% olja. Är det bara för att etanolen är avfettande? Men då borde det inte gälla för tiboron eller är jag bara korkad??
Har kört min Zundapp på E85 med 3% Maxima
Castor 927 (recinolje baserad) 1500 mil utan
smörjproblem.Det är en lite trimmad 70cc på
ca 13-14hk (gör 115 enligt gps). <!-- </EdIndex> --></div>