Miljövänlighet o gamla mopeder, två ord som inte bör nämnas i samma mening...
Enklast o kanske bäst (?) i detta fallet är nog att skaffa alkylatbensin, blanda den med lagom mängd smörjmedel.
E85 är jag lite tveksam till, ur miljöaspekt, om inte annat så kan det innebära ett litet extra bök vid kallstart. Detta eftersom etanolen förångas sämre. Den med motoröra och lite tålamod ser nog inte detta som ett problem? Tillse bara att oljan är kompatibel med E85.
Ur miljöaspekt, så är det mycket stor skillnad i partikelutsläpp mellan 2 och 3 % oljeinblandning. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har alltid kört 2% mellan pris olja. Men aldrig testat etanol, men om Mopeden drar mer med etanol borde väll 3% vara mycket mer fett än 3% i bensin? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I instruksjonsboken til min Puch står det 4% motorolje eller 2% totaktsolje. Jeg kjørte en stund med 4% totaktsolje og det sotet og røyk noen fryktelig. Tett eksos og sot på tennpluggen. Nå har jeg kjørt 2% totaktsolje både på Puchen og på en Tempo med Sachsmotor i 20 år. Ingen problemer. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ville inte starta en ny tråd!
Har äntligen använt upp min gamla 2t olja och köpt castrol r40 som ska gå att blanda med etanol, men upptäckte att den är gjord för tävling (10000rpm) men fungerar den på långvariga motorer? Gissar att den moppe som går snabbast hemma hos mig gör 5000-6000rpm (nästan o trimmad) <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken skrev:Ville inte starta en ny tråd!
Har äntligen använt upp min gamla 2t olja och köpt castrol r40 som ska gå att blanda med etanol, men upptäckte att den är gjord för tävling (10000rpm) men fungerar den på långvariga motorer? Gissar att den moppe som går snabbast hemma hos mig gör 5000-6000rpm (nästan o trimmad)
Jadå, bara att köra!
Kruxet är bara att R40 kan sota en hel del. <!-- </EdIndex> --></div>