<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan! ska fatta mig kort.
Har en sachsmotor med 3 växlar. Har idag spänt åt kopplingen (dragit in nippeln på kopplingsvajern) för att kopplingen ska ta bättre. Dock så rasslar det nu väldigt när jag håller inne kopplingen med växel i! Släpper jag kopplingen och kör så slutar rasslet, men vågar inte köra som den är nu.
Någon som stött på liknande problem och vet lösning? Ev tips <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lite dålig beskrivning, men gissar att koplingslagret är dåligt så kopplingskorgen tar i ytterkåpan. syns direkt när du demonterar kåpan om det skavt i på insidan. och vad som än kan vara trasigt så måste den kåpan bort för att fixa felet.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tappa ur oljan och ta bort höger motorkåpa. Känn på kopplingskorgen om den sitter "löst" eller stadigt. Om den känns lös och/eller det syns skavmärken på insidan av kåpan som Erlan nämner, så är kopplingslagret dåligt och behöver bytas. Jag byter alltid bussningen till kopplingsaxeln (som sitter i vänster motorhalva) när jag byter kopplingslager. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren!
Jag provade att slacka av kopplingen en del istället och nu kan jag köra utan att nästintill crossväxla (vilket var mitt första problem). Oljudet måste helt enkelt ha uppkommit av att kopplingen var för mycket spänd..