sachs tänder inte vissa varv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:tändstiftet är det inte fel på :wink:
Gubbens JLO hackade och misstände och ville stanna när den var kall. Jag kollade allt men hittade inga fel. Sedan skrev jag några rader här och någon nämnde tändstift och jag kollade genast det men det var nytt som gubben hade köpt. Jag råkade då se ett gammalt rostigt NGK B6H på en hylla som var ganska slitet gjorde rent det och satte i mopeden och sedan dess har mopeden gått perfekt. :) <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:
bigge skrev:
tompas11 skrev:5mm blir nog bra.
på en helt orginal motor?
tycker änna det låter lite mycket väl
En till två millimeters jack ger knappast någon skillnad, då kan du lika gärna lämna den orörd.

"För mycket soppa på ett visst varvtal" hänger inte samman med ditt jack på två millimeter, dom störningarna finns någon annanstans.

Jag tror att du måste börja titta djupare i tändsystemet, kondensator, brytare, tändspole och lämna kolven i fred, om det bara är ett litet jack.
asså jag jag jackat spol å avgas så myket jag vågar det e inte långt kvar till kolvringen
och in sug e la 3-4mmkanske? men den har liksom inte hakat förut! och nu när jag börjat jaka så börja den dö lite då å då ex när man ger fullt i en baket så dör den <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
bigge skrev:tändstiftet är det inte fel på :wink:
Gubbens JLO hackade och misstände och ville stanna när den var kall. Jag kollade allt men hittade inga fel. Sedan skrev jag några rader här och någon nämnde tändstift och jag kollade genast det men det var nytt som gubben hade köpt. Jag råkade då se ett gammalt rostigt NGK B6H på en hylla som var ganska slitet gjorde rent det och satte i mopeden och sedan dess har mopeden gått perfekt. :)
hmm får la pröva med ett annat om jag hittar ett :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har bytt kondensator och brytare nu! så nu ska jag ställa brytarn och tändningen :)
som jag läste i en tråd längre ner 0,4mm brytarn å plattan max medurs!

prövade att bara ställa brytarn med den gick värkligen potta!
stift ska jag försöka leta upp ett :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stälde brytarn så att när den är öppen så är det 0,4mm imellan rätt va?
stälde tändningen max medurs rätt va?

ändå går det inte riktigt:S nerför går den bra å så men den e klen

ska det slå gnistor mellan brytarkontakterna:O???? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:ska det slå gnistor mellan brytarkontakterna:O????
Ska å ska.... Det optimala är väl om det inte gör det eftersom gnistan i sig stjäl effekt. Nu har jag inte sett svänghjulsmagneter snurra på evigheter men gubbens JLO var helt utan gnista mellan brytarna när den gick. Annars tror jag tillåts en mindre blå gnista efter vad jag läst här på forumet. :) <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
bigge skrev:ska det slå gnistor mellan brytarkontakterna:O????
Ska å ska.... Det optimala är väl om det inte gör det eftersom gnistan i sig stjäl effekt. Nu har jag inte sett svänghjulsmagneter snurra på evigheter men gubbens JLO var helt utan gnista mellan brytarna när den gick. Annars tror jag tillåts en mindre blå gnista efter vad jag läst här på forumet. :)
aha jo liten blå va den på tomgång å när man gasa så kommer jag inte ihåg om den ändra färg :oops:

då bör det bara vara att ställa tändningen noga:D <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska INTE slå gnista mellan brytarna, du har fel på tändningen står stilla på vad felet är. slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vodka skrev:Det ska INTE slå gnista mellan brytarna, du har fel på tändningen står stilla på vad felet är. slider_anon.gif
jag tror att kondensatorn e kas!
far sa att han tror att kondenstorn är till för att ta väck gnistan mellan brytarn <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:far sa att han tror att kondenstorn är till för att ta väck gnistan mellan brytarn
Mja.... Delvis är det så. Kondensatorn laddas upp precis när brytarna skiljs och laddas i samma ögonblick ur och ger den erforderliga EMK:n till tändpolens primärkrets som sedan i sekundärlindningen höjs till flera tusen volt som då ger gnistan på tändstiftet.

Själva grejen med kondensatorn är att man vill ha gnistan på rätt ställe d.v.s. på tändstiftet för mellan brytarna har man ingen nytta av någon gnista, det bara sliter ned dem.

Nu har jag inte kommit så långt än men senare ska jag prova med olika kondensatorer och se vad som händer. Med fördel kan man flytta ut både tändspole och kondensator och gömma dem på något nära och bra ställe där dom inte syns.
bigge skrev:hur vet man om tändspolen e slut??
Det finns speciella provapparater för det men utan sådan är nog enklast att köra uteslutningsmetoden genom att prova med en tändspole som säkert är hel.

Lycka till med experimenterandet bigge det är kul att hålla på med sån' t där! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
bigge skrev:far sa att han tror att kondenstorn är till för att ta väck gnistan mellan brytarn
Mja.... Delvis är det så. Kondensatorn laddas upp precis när brytarna skiljs och laddas i samma ögonblick ur och ger den erforderliga EMK:n till tändpolens primärkrets som sedan i sekundärlindningen höjs till flera tusen volt som då ger gnistan på tändstiftet.

Själva grejen med kondensatorn är att man vill ha gnistan på rätt ställe d.v.s. på tändstiftet för mellan brytarna har man ingen nytta av någon gnista, det bara sliter ned dem.

Nu har jag inte kommit så långt än men senare ska jag prova med olika kondensatorer och se vad som händer. Med fördel kan man flytta ut både tändspole och kondensator och gömma dem på något nära och bra ställe där dom inte syns.
bigge skrev:hur vet man om tändspolen e slut??
Det finns speciella provapparater för det men utan sådan är nog enklast att köra uteslutningsmetoden genom att prova med en tändspole som säkert är hel.

Lycka till med experimenterandet bigge det är kul att hålla på med sån' t där! thumb_up
att kondensatorn laddas visste jag :D
men det e så kompliserat med el!

läste på forumet att någon hade en kondensator från en volvo utanför motorn! funderar på något liknande :wink:

det där med tändespolen så får jag nog köpa en ny OM inte den går bra med en ny kondensator :wink:
nja jag blir bara förbannad för att det inte funkar :(
och att man inte har delar men det e kul att lära sig vad dom olika delarna gör :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bygg en egen tändspoleprovare:
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompas11 skrev:Bygg en egen tändspoleprovare:
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html
oj:O såg lite kompliserat ut!
har när jag fått en ny kondensator istt ska jag kanske bygga en egen tändspole om det inte funkar :wink:

de som behövs 12v batteri tändspole från ex volvo 240 :D <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med utanpå liggande kondning till volvo 140
har gjort så i 3 år utan problem <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket bra länk tompas11 :thumb:


bigge, läs noga igenom det här se'n är du nog fullärd :D

http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Gnista.html <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar