Gubbens JLO hackade och misstände och ville stanna när den var kall. Jag kollade allt men hittade inga fel. Sedan skrev jag några rader här och någon nämnde tändstift och jag kollade genast det men det var nytt som gubben hade köpt. Jag råkade då se ett gammalt rostigt NGK B6H på en hylla som var ganska slitet gjorde rent det och satte i mopeden och sedan dess har mopeden gått perfekt. <!-- </EdIndex> --></div>bigge skrev:tändstiftet är det inte fel på
sachs tänder inte vissa varv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
och in sug e la 3-4mmkanske? men den har liksom inte hakat förut! och nu när jag börjat jaka så börja den dö lite då å då ex när man ger fullt i en baket så dör den <!-- </EdIndex> --></div>
asså jag jag jackat spol å avgas så myket jag vågar det e inte långt kvar till kolvringenCoolvette skrev:En till två millimeters jack ger knappast någon skillnad, då kan du lika gärna lämna den orörd.bigge skrev:på en helt orginal motor?tompas11 skrev:5mm blir nog bra.
tycker änna det låter lite mycket väl
"För mycket soppa på ett visst varvtal" hänger inte samman med ditt jack på två millimeter, dom störningarna finns någon annanstans.
Jag tror att du måste börja titta djupare i tändsystemet, kondensator, brytare, tändspole och lämna kolven i fred, om det bara är ett litet jack.
och in sug e la 3-4mmkanske? men den har liksom inte hakat förut! och nu när jag börjat jaka så börja den dö lite då å då ex när man ger fullt i en baket så dör den <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hmm får la pröva med ett annat om jag hittar ett <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Gubbens JLO hackade och misstände och ville stanna när den var kall. Jag kollade allt men hittade inga fel. Sedan skrev jag några rader här och någon nämnde tändstift och jag kollade genast det men det var nytt som gubben hade köpt. Jag råkade då se ett gammalt rostigt NGK B6H på en hylla som var ganska slitet gjorde rent det och satte i mopeden och sedan dess har mopeden gått perfekt.bigge skrev:tändstiftet är det inte fel på
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har bytt kondensator och brytare nu! så nu ska jag ställa brytarn och tändningen
som jag läste i en tråd längre ner 0,4mm brytarn å plattan max medurs!
prövade att bara ställa brytarn med den gick värkligen potta!
stift ska jag försöka leta upp ett <!-- </EdIndex> --></div>
som jag läste i en tråd längre ner 0,4mm brytarn å plattan max medurs!
prövade att bara ställa brytarn med den gick värkligen potta!
stift ska jag försöka leta upp ett <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ska å ska.... Det optimala är väl om det inte gör det eftersom gnistan i sig stjäl effekt. Nu har jag inte sett svänghjulsmagneter snurra på evigheter men gubbens JLO var helt utan gnista mellan brytarna när den gick. Annars tror jag tillåts en mindre blå gnista efter vad jag läst här på forumet. <!-- </EdIndex> --></div>bigge skrev:ska det slå gnistor mellan brytarkontakterna:O????
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
då bör det bara vara att ställa tändningen noga:D <!-- </EdIndex> --></div>
aha jo liten blå va den på tomgång å när man gasa så kommer jag inte ihåg om den ändra färg56:an skrev:Ska å ska.... Det optimala är väl om det inte gör det eftersom gnistan i sig stjäl effekt. Nu har jag inte sett svänghjulsmagneter snurra på evigheter men gubbens JLO var helt utan gnista mellan brytarna när den gick. Annars tror jag tillåts en mindre blå gnista efter vad jag läst här på forumet.bigge skrev:ska det slå gnistor mellan brytarkontakterna:O????
då bör det bara vara att ställa tändningen noga:D <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Själva grejen med kondensatorn är att man vill ha gnistan på rätt ställe d.v.s. på tändstiftet för mellan brytarna har man ingen nytta av någon gnista, det bara sliter ned dem.
Nu har jag inte kommit så långt än men senare ska jag prova med olika kondensatorer och se vad som händer. Med fördel kan man flytta ut både tändspole och kondensator och gömma dem på något nära och bra ställe där dom inte syns.
Lycka till med experimenterandet bigge det är kul att hålla på med sån' t där! <!-- </EdIndex> --></div>
Mja.... Delvis är det så. Kondensatorn laddas upp precis när brytarna skiljs och laddas i samma ögonblick ur och ger den erforderliga EMK:n till tändpolens primärkrets som sedan i sekundärlindningen höjs till flera tusen volt som då ger gnistan på tändstiftet.bigge skrev:far sa att han tror att kondenstorn är till för att ta väck gnistan mellan brytarn
Själva grejen med kondensatorn är att man vill ha gnistan på rätt ställe d.v.s. på tändstiftet för mellan brytarna har man ingen nytta av någon gnista, det bara sliter ned dem.
Nu har jag inte kommit så långt än men senare ska jag prova med olika kondensatorer och se vad som händer. Med fördel kan man flytta ut både tändspole och kondensator och gömma dem på något nära och bra ställe där dom inte syns.
Det finns speciella provapparater för det men utan sådan är nog enklast att köra uteslutningsmetoden genom att prova med en tändspole som säkert är hel.bigge skrev:hur vet man om tändspolen e slut??
Lycka till med experimenterandet bigge det är kul att hålla på med sån' t där! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
men det e så kompliserat med el!
läste på forumet att någon hade en kondensator från en volvo utanför motorn! funderar på något liknande
det där med tändespolen så får jag nog köpa en ny OM inte den går bra med en ny kondensator
nja jag blir bara förbannad för att det inte funkar
och att man inte har delar men det e kul att lära sig vad dom olika delarna gör <!-- </EdIndex> --></div>
att kondensatorn laddas visste jag56:an skrev:Mja.... Delvis är det så. Kondensatorn laddas upp precis när brytarna skiljs och laddas i samma ögonblick ur och ger den erforderliga EMK:n till tändpolens primärkrets som sedan i sekundärlindningen höjs till flera tusen volt som då ger gnistan på tändstiftet.bigge skrev:far sa att han tror att kondenstorn är till för att ta väck gnistan mellan brytarn
Själva grejen med kondensatorn är att man vill ha gnistan på rätt ställe d.v.s. på tändstiftet för mellan brytarna har man ingen nytta av någon gnista, det bara sliter ned dem.
Nu har jag inte kommit så långt än men senare ska jag prova med olika kondensatorer och se vad som händer. Med fördel kan man flytta ut både tändspole och kondensator och gömma dem på något nära och bra ställe där dom inte syns.
Det finns speciella provapparater för det men utan sådan är nog enklast att köra uteslutningsmetoden genom att prova med en tändspole som säkert är hel.bigge skrev:hur vet man om tändspolen e slut??
Lycka till med experimenterandet bigge det är kul att hålla på med sån' t där!
men det e så kompliserat med el!
läste på forumet att någon hade en kondensator från en volvo utanför motorn! funderar på något liknande
det där med tändespolen så får jag nog köpa en ny OM inte den går bra med en ny kondensator
nja jag blir bara förbannad för att det inte funkar
och att man inte har delar men det e kul att lära sig vad dom olika delarna gör <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bygg en egen tändspoleprovare:
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
har när jag fått en ny kondensator istt ska jag kanske bygga en egen tändspole om det inte funkar
de som behövs 12v batteri tändspole från ex volvo 240 <!-- </EdIndex> --></div>
oj:O såg lite kompliserat ut!tompas11 skrev:Bygg en egen tändspoleprovare:
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Provare.html
har när jag fått en ny kondensator istt ska jag kanske bygga en egen tändspole om det inte funkar
de som behövs 12v batteri tändspole från ex volvo 240 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket bra länk tompas11
bigge, läs noga igenom det här se'n är du nog fullärd
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Gnista.html <!-- </EdIndex> --></div>
bigge, läs noga igenom det här se'n är du nog fullärd
http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Gnista.html <!-- </EdIndex> --></div>