sachs tänder inte vissa varv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Mycket bra länk tompas11 :thumb:

bigge, läs noga igenom det här se'n är du nog fullärd :D

http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Gnista.html
läste det nu men jag har gnista och moppen startar!
MEN den går hemskt klent och får gnista mellan brytarna altså kass kondensator ska fixa en ny :D
HillBilly skrev:Jag kör med utanpå liggande kondning till volvo 140
har gjort så i 3 år utan problem
jag funderar på att göra samma! å hänga kondensatorn bakom motorn i motorfästet :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, gör du så och dom påstår att det inte spelar någon större roll vad man använder för kondensator bara den är avsedd för något motortändsystem med brytare. Batteri- eller magnettändning tycks kvitta...

Man ska ju tro på något säjer dom och i det här fallet tror jag på kondensatorn i B&S gräsklipparmotorer och då menar jag ingen särskild typ av motor utan det räcker gott med dom vanliga som brukar stå i drivor på skrot- och återvinningsstationer. De motorerna har en lång och bra kondensator som mig veterligen aldrig krånglar.

Med "lång" menar jag den har tillräcklig kapacitet för att ge den rätte skjussen för en go' å redig gnista på tändstiftet :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

56:an skrev:Ja, gör du så och dom påstår att det inte spelar någon större roll vad man använder för kondensator bara den är avsedd för något motortändsystem med brytare. Batteri- eller magnettändning tycks kvitta...

Man ska ju tro på något säjer dom och i det här fallet tror jag på kondensatorn i B&S gräsklipparmotorer och då menar jag ingen särskild typ av motor utan det räcker gott med dom vanliga som brukar stå i drivor på skrot- och återvinningsstationer. De motorerna har en lång och bra kondensator som mig veterligen aldrig krånglar.

Med "lång" menar jag den har tillräcklig kapacitet för att ge den rätte skjussen för en go' å redig gnista :wink:
intresant!
blir till att prata med "cykelpojkarna" om en bra kondensator eller åka till volvoskroten :D <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köpte mig en ny kondensator och samma fel fortfarande :( det slår gnistor mellan brytargapet och motorn går ojämt å hakar liksom i den :O

kondensatorn fortarande eller? <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->såå nu har jag byt till en 140 kondensator och det funkar dok inte provkört :( räkla regn men det slår fortfarande gnistor mellan brytat öppningen något man ska bry sig om?? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir ju alltid en liten gnista mellan brytarkontakterna när dom öppnar och det är ju också därför dom blir brända med tiden. Skulle det inte uppstå en gnista mellan kontakterna så blev dom ju aldrig brända. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
bigge

Inlägg av bigge »

tompas11 skrev:Det blir ju alltid en liten gnista mellan brytarkontakterna när dom öppnar och det är ju också därför dom blir brända med tiden. Skulle det inte uppstå en gnista mellan kontakterna så blev dom ju aldrig brända.
jo men den gnistan ska ju inte va där den ska ju gå till stiftet och man tappar kraft om gnistna finns mellan brytarn och man måste kuna få bort den gnistan :D <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter inte rätt med gnista mellan brytarna.

Jag hade tatt av hela plattan gjort rent ordentlit med röd sprit bytt brytare och konding igen, du kom väl ihåg att jiorda kondingen om du har den utanpåliggande mycket viktigt. Byt tändkabel ett vanligt fel som förbises ofta ny tändhatt oxå men ingen avstörd samma med stiftet sedan ska du ha ca 5 till 10 mm gnista med bara kabel mot cyl du får ha nån som kickar till dig orkar den inte ge minst 5 mm gnist utanför orkar den inte ge gnist under kompression vid färd gnist gapet minskar med ca en tiondel under komp, 5mm utanför 0,5 inne i sist men inte minst byt tändspole om du inte får erforderlig gnista <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kondensatorns kapacitans ("storlek") ska vara korrekt avstämd mot tändspolen för att ge minsta möjliga gnista, såg någonstans en förklaring om att kondensatorn var för liten om brytaren fick tagg på ena sidan och krater på andra, och vice versa... men minns ju varken var jag såg det eller exakt vad det stod.

Det är inte allt för petigt vad man har för kondensator om man bara vill att det ska fungera i alla fall, mer än en gång som jag plockat nån gammal plastfoliekondensator på runt 100nF och något/några hundratal volt ur nån skrotad sjuttiotalsgrammofon eller liknande och använt istället för en vanlig tändningskondensator när det inte funnits rätt grejer att få tag i tillräckligt snabbt. Har fungerat felfritt så länge det suttit på hojarna i alla fall, och gratis är alltid gott... <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->test kört nu också och när den e kall misständer den väldigt och när den e varm går den fint :O???

ska beställa brytare och kondensator igen och även tändkabel å tändhatt

byta allt och göra rent å se hur det blir sen :D

volvomannen : satte först kondensatorn utanför men fick det inte bra så klipte av den lilla hållaren och tryckte i den i plattan igen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

bigge skrev:test kört nu också och när den e kall misständer den väldigt och när den e varm går den fint :O???

volvomannen : satte först kondensatorn utanför men fick det inte bra så klipte av den lilla hållaren och tryckte i den i plattan igen :wink:
Bara det är jordat så.. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
bigge

Inlägg av bigge »

volvomannen skrev:
bigge skrev:test kört nu också och när den e kall misständer den väldigt och när den e varm går den fint :O???

volvomannen : satte först kondensatorn utanför men fick det inte bra så klipte av den lilla hållaren och tryckte i den i plattan igen :wink:
Bara det är jordat så..
jodå klart det är :D

nu är nya delar på väg igen :D hoppas att det funkar denna gång :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="G-son"]Kondensatorns kapacitans ("storlek") ska vara korrekt avstämd mot tändspolen för att ge minsta möjliga gnista, såg någonstans en förklaring om att kondensatorn var för liten om brytaren fick tagg på ena sidan och krater på andra, och vice versa... men minns ju varken var jag såg det eller exakt vad det stod.

I Teknos elektroteknik för bilar.Från 1964
Står om kondingen. Kapasitet 0,20-025 mikrofarad. Om kondingen inte fins uppstår en mycketkraftig ljusbåge mellan brytarna, då dessa skils åt, varigenom de snabbt skulle förstöras. Med felfri kondensator skall endast svaga gnistor synas.
För låg kapasitet bildas en spets på den posetiva avbrytarkontakten. För hög kapasitet, motsvarande. sida 227

Med en frisk kondensator vandrar normalt materal överfrån den posetiva till den negativa kontaktytan.

Det står en del om provning av kondingen, men det skulle bli en lång promomoria, så det lämmnar jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, Conrad !! Fan, du har ju egen hemsida. :D

http://www.conrad.se <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

bigge skrev:test kört nu också och när den e kall misständer den väldigt och när den e varm går den fint :O??? ......
Det är ungefär samma förhållande på gubbens JLO som jag håller på med just nu. För några dagar sedan vägrade den starta men min felsökning gav inga resultat och då bytte jag tändspole till en Briggs&Stratton och då startade motorn direkt men den vill fortfarande hacka och misstända just när man startat den kall.

Nu ska mopeden få utanpåliggande dito Briggskondensator får se vad som händer då.... :roll:

Hur har det gått för dig bigge :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar