Skoterett -Paddaavgasrör

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
hampasragnar

Framlyset funkar ej

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Elektronik"noobie" som jag är... innebär det att den kabeln/kablarna (de gula) bör bytas ut? Är det så enkelt? Hur kan det ha blivit jordfel här? Kan det ha med omväxlaren att göra också eller handlar det troligtvis enbart om kablarna?

Jag har läst tidigare trådar här på forumet om jordfel vilket inneburit fram- såväl som bakljus problem, men inte blivit mycket klokare tyvärr:-S

Mvh

Hampus <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man belastar den gula sladden med en glödlampa, så lyser bakljuset. Om bakljuset lyser, men inte framljuset, då är gula sladden belastad. Det betyder att den kan ligga mot jord, alltså kortsluten. Felet kan ligga i omkopplaren. Prova att koppla löst gula vid motorn och koppla på en provisorisk sladd där. Koppla på en glödlampa och se om den lyser. Om den inte lyser, är det fel på ljusspolen. Om den lyser kolla gula sladden upp till omkopplaren. Det kan man göra med en ohmmätare eller summer eller ett batteri och glödlampa i serie. Alltså mät nerifrån motorn mellan gula sladden och jord. Vid den kollen skall ingen glödlampa sitta i strålkastaren. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för snabbt och ingående svar:-) Skall kolla upp detta i eftermiddag om jag hinner.

Mvh

hampasragnar

Trasig framlampa

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Kopplade ur den gula kabeln från motorn och kopplade en kabel direkt till lampan (utan omkopplaren) --> fick ingen respons överhuvudtaget. Är det troligtvis ljusspolen som är trasig? Är det en separat ljusspole för framlampan och en för baklampan? Omkopplaren funkar bra för baklampan (som fungerar utmärkt) och tutan som även den fungerar väl, kan jag utesluta att det är jordfel i omkopplaren?

Mvh

Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om tutan fungerar, borde lampan lysa. Det är samma ström. Kolla glödlampan. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Lampan funkar ej

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,

Lampan är helt ny, köpte den i förra veckan. Tutan fungerar men det är ganska svagt, mest ett surr. Går inte baklampan på samma ljusspole?

Mvh

Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Olika spolar fram och bak.
Bort med svänhjulet och kolla om sladdarna ligger mot jord eller släpar i svänghjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Nytt avgassystem men nya problem

Inlägg av hampasragnar »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helloj igen,

Tack för hjälpen med avgasröret och lyset tidigare. Lyset har jag tyvärr inte hunnit ta mig an fullt ut än men det blir ett höstprojekt:-)

Jag öppnade paddanavgassystemet och rengjorde orgentligt, svetsade igen och monterade på. Dock blev det samma effekt av att motorn blev för varm - altså gjorde rengöroingen ingen skillnad... Har även fixat med inluftsslangar till fläkten och vice versa.

Jag köpte parallellet med rengöringen med paddanavgasröret ett nytt "avlångt"-system men kröken var fel så den har jag nu tagit isär det och svetsat ihop så att det passar:-)

Dock uppstod då ett helt nytt problem. Skoteretten som tidigare startat direkt och gått jättebra tills den blivit för varm, startar nu knappt - oftast krävs det att jag springer igång den. Sen går den som ett skott på fullgas men allt mellanregister och tomgång är helt borta, mopeden dör när jag inte kör på fullgas... Jag har inte gjort något direkt med förgasaren och stifitet är samma, tagit ut och putsat till det. Kan nålen i förgasaren hängt sig? Jag är blank på det här problemet och känns som som fort jag fixat en sak så börjar nåt nytt att krångla:-(

Tacksam för hjälp

Mvh

HAmpus <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nytt avgas kräver andra inställningar av förgasare munstycken och dyl så är det alltid. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
hampasragnar

Nyttavgassystem - flintan går bara på full gas

Inlägg av hampasragnar »

Jo detta låter bekant. Dock har det systemet (detta är dock nytillverkat) jag satte dit varit standard på flera skoteretter genom åren. I och med detta borde väl funka relativt smärtfritt, eller? Vad för inställningar eller adaptioner behöver jag göra för att få flintan att gå jämt i alla register. Förgasaren är en encarwi?

Nån som har erfarenhet av att ha bytt system till ett "avlångt" på en skoterett och gjordt de förgasarinställningarna som krävs?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning,

volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aldrig lika från maskin till maskin men det vanliga är ju:

Börja med att ställa nål i mittenlägena, hitta rätt munstycke som funkar vid fullgas eller om det är ställbart ställ in så det går så bra som möjligt vid fullgas sen kan du laborera med nål så den går bra vid delgas. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tycker det börjar låta som det aldrig varit nåt fel på avgassystemet.
jag skulle göra en grundlig felsökning på hela motorn så att tändsystemet är tipp topp. och att den inte drar tjuvluft i packningar eller packboxar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller med Erlan, kolla upp hela vägen så att allt är ok.

Du har ingen trottelnål i förgasaren, Encarwi har inte det, så det finns ingen justeringsmöjlighet förutom munstycket. <!-- </EdIndex> --></div>
hampasragnar

Genomgång av motorn då antar jag?

Inlägg av hampasragnar »

Varit borta från dator och internet någon vecka så långsamt svar...

Jo jag hade börjat ana att det kunde hänga mer på motorn än avgassystemet.

När jag tar ner motorn och kollar över den, vad bör jag byta? Alla packningar, packboxar, bussningar samt lager antar jag? Antar även att det kanske kan vara bra att byta ut tändspole och kondensator (behöver ändå byta ut ljusspolen i och med att jag felsökt att framlampan inte funkar pga av att den måste vara slut)?

Har ni ytterligare några tankar om saker jag bör kolla?

Det kommer väldigt mycket olja i avgasröret vid drift så det känns som antingen dålig förbränning eller att något inte är helt tätt. Skall jag byta kolv och kolvringar när jag ändå är igång?

Mvh

Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ju börja att göra sådant som du inte behöver demontera motorn för att göra - kolla tändinställningen t.ex. Du kan ju även plocka av topplocket och se hur kolven ser ut, om det är mycket sot i cylindern osv. Får du inte ut något av de insatserna skulle jag montera ur motorn ur ramen och lägga upp den på operationsbordet och gå igenom bit för bit.
Om cylindern har repor, om kolven ser ok ut, byta packboxar + packningar mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar