Kopplingsproblem zundapp
Kopplingsproblem zundapp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, har yss inhandlat en gammal Mustang med Zundappmotor årtal okänt men är 3 växlad. Har tagit upp och kollat koppling och lameller och ser ok men problemet är följande:
* Kopplingen tar inte, det känns att kopplingen trcker på lamellkoregn som den brukar göra men inget händer trots skimsning oh diverse inställningar
* När det är friläge i och jag trycker ner kopplingen så börjar motorn går runt, alltså det är växel som går i och kolven går upp och ner (ser det iomed att toppen är borta)
Något förslag på vad problemet kan vara vore tacksam på tips.
Mvh/Håkan <!-- </EdIndex> --></div>
* Kopplingen tar inte, det känns att kopplingen trcker på lamellkoregn som den brukar göra men inget händer trots skimsning oh diverse inställningar
* När det är friläge i och jag trycker ner kopplingen så börjar motorn går runt, alltså det är växel som går i och kolven går upp och ner (ser det iomed att toppen är borta)
Något förslag på vad problemet kan vara vore tacksam på tips.
Mvh/Håkan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vevstaken skall gå runt om du har friläge eller växel i, koppling intryckt eller inte det spelar ingen roll, motorn skall ju gå även i friläge, är det det du menar med att växeln går i?
Är du säker på att lamellerna inte har klibbat ihop(borde du ju vara när du har shimsat) så kan det vara piggarna som man sätter muttrarna på som har släppt i botten av plattan så dom glappar för mycket, dom skall vara helt sumt nitade mot plattan. <!-- </EdIndex> --></div>
Är du säker på att lamellerna inte har klibbat ihop(borde du ju vara när du har shimsat) så kan det vara piggarna som man sätter muttrarna på som har släppt i botten av plattan så dom glappar för mycket, dom skall vara helt sumt nitade mot plattan. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alltså mopeden är inte igång jag har toppen borta på den, inte ska väl motorn börja gå runt när jag trycker in kopplingen och har friläge i då? Jag rullar mopeden fram och tillbaka och när jag trycker in kopplingen så börjar motorn gå runt.
Friläge på växellådan, mopeden rullar utan motstånd, trycker ner kopplingen och det blir precis som en växel är i, motorn går runt. OBS: mopeden är inte igång.
Växel i och trycker ner kopplingen inget händer. Känner att kopplingen tar bra, alltså det är bra tryck på kopplingskorgen.
Jag har tagit isär lamellerna och visst det satt fast hårt och var klibbigt. Torkade av lamellerna från den gamla oljan som såg ut som grädde typ. Kan ju vara att lamellerna är helt förstörda av oljan som var i motorn innan. <!-- </EdIndex> --></div>
Friläge på växellådan, mopeden rullar utan motstånd, trycker ner kopplingen och det blir precis som en växel är i, motorn går runt. OBS: mopeden är inte igång.
Växel i och trycker ner kopplingen inget händer. Känner att kopplingen tar bra, alltså det är bra tryck på kopplingskorgen.
Jag har tagit isär lamellerna och visst det satt fast hårt och var klibbigt. Torkade av lamellerna från den gamla oljan som såg ut som grädde typ. Kan ju vara att lamellerna är helt förstörda av oljan som var i motorn innan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du har väl spännt vajern så att den verkligen kommer i dragläge?
Du blir kanske lurad av en falsk känsla i handtaget och får kanske inte en möjlighet att frikoppla? <!-- </EdIndex> --></div>
En närmast oförskämd kontrollfråga:edda skrev:Alltså mopeden är inte igång jag har toppen borta på den, inte ska väl motorn börja gå runt när jag trycker in kopplingen och har friläge i då? Jag rullar mopeden fram och tillbaka och när jag trycker in kopplingen så börjar motorn gå runt.
Jag har tagit isär lamellerna och visst det satt fast hårt och var klibbigt. Torkade av lamellerna från den gamla oljan som såg ut som grädde typ. Kan ju vara att lamellerna är helt förstörda av oljan som var i motorn innan.
Du har väl spännt vajern så att den verkligen kommer i dragläge?
Du blir kanske lurad av en falsk känsla i handtaget och får kanske inte en möjlighet att frikoppla? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe, ingen fara frågor måste man ju få ställa. Det finns ca 3-4 milimeters spel på kopplingsarmen och jag använder polygrip till att vrida kopplingsarmen på kåpan.
Frågan kvarstår dock hur kan motorn börja gå runt då jag trycker in kopplingen från friläge? <!-- </EdIndex> --></div>
Frågan kvarstår dock hur kan motorn börja gå runt då jag trycker in kopplingen från friläge? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det enda jag kan tänka mig är att du satt ihop kopplingen fel så att den låser primäraxeln så lammelhjulet låser sig och börjar dra runt veven. Plocka isär ta kort så man kan se om du gjort nått fel, väldigt svårt att felsöka med bara vad du skriver som underlag. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Johan jag tror också att det är satt ihop fel, jag satte ihop det som det satt då jag rev isär det. Såg att du har skrivit hur det ska sitta i en annan tråd och ska prova att sätta som du skrev och hoppas att du har skrivit rätt ordning där : )
Kan ta ett kort på hur det satt och ladda upp får ni se.
Tack för tipsen och Johan Lat antar att kopplingen sitter lika på alla 3 växlande Dappar?
Detta skrev du i ett annat forum:
Mvh/Edda <!-- </EdIndex> --></div>
Kan ta ett kort på hur det satt och ladda upp får ni se.
Tack för tipsen och Johan Lat antar att kopplingen sitter lika på alla 3 växlande Dappar?
Detta skrev du i ett annat forum:
Vad menar du med att mutterhållaren "skruvar" sig? Putsa till lamellerna vart ska man putsa då?I denna ordning är det: mutterhållare-Lamell-stålskiva-Lamell-stålskiva-Lamell-stålskiva-Lamell-Kupad stålskiva med kupningen inåt motorn-tjockare stålskiva med kupningen inåt motorn-bricka-mutter-koppar med fjädrar-yttre stålskivan med kupningen mot transmissionskåpan-muttrar.
När kopplingen beter sig som du säger kan det vara mutterhållaren"skruvar" som glappar i själva mutterhållaren, det kan också vara så att lamellerna inte löper fritt i korgen(har hänt mig ett flertal gånger, nya lameller=dålig kvalite) och det gör att man får putsa till kanter på lamellen så den löper fint.
Mvh/Edda <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite fel skrivet där, vad jag menar är skruvarna på mutterhållaren som jag skrev tidigare i denna tråden som glappar i botten, alltså nitningen har släppt. Ja alla kopplingar ser likadana ut vare sig det är 2-3-4-5 växlat och inte är nån äldre 50 talsmotor(talar naturligtvis bara om Zündapp nu) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Perfekt då är jag med, men fick ett annat problem nu. Moppen rök som ett tok då jag startade den men antog att det var för att den stått länge och behövde köras lite. Tog nu bort cylindern och det var den där fula blaskiga oljan som kommer från transmissionskåpan inne i vevhuset. Va less jag blir : (. Måste ju läka från antingen packboxen från transmissionsidan eller från packningen runt vevhuset.
Kan man byta packboxen från transmissionsidan utan att klyva motorn? Om inte det hjälper går det att öppna motorn utan att allt rasar ut (alla nav och sånt från växellådan) och byta packningen mellan motorhalvorna? Om det går hur ska motorn ligga då jag drar av ena motorhalvan.
Man skulle haft en Zundappexpert hemma nu... finns det ngn i Ö-viksområdet? <!-- </EdIndex> --></div>
Kan man byta packboxen från transmissionsidan utan att klyva motorn? Om inte det hjälper går det att öppna motorn utan att allt rasar ut (alla nav och sånt från växellådan) och byta packningen mellan motorhalvorna? Om det går hur ska motorn ligga då jag drar av ena motorhalvan.
Man skulle haft en Zundappexpert hemma nu... finns det ngn i Ö-viksområdet? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla här:
http://www.mopedriders.org/article_view.php?faq=2&fldAuto=39 <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.mopedriders.org/article_view.php?faq=2&fldAuto=39 <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Var i Övik bor du? <!-- </EdIndex> --></div>edda skrev:Perfekt då är jag med, men fick ett annat problem nu. Moppen rök som ett tok då jag startade den men antog att det var för att den stått länge och behövde köras lite. Tog nu bort cylindern och det var den där fula blaskiga oljan som kommer från transmissionskåpan inne i vevhuset. Va less jag blir : (. Måste ju läka från antingen packboxen från transmissionsidan eller från packningen runt vevhuset.
Man skulle haft en Zundappexpert hemma nu... finns det ngn i Ö-viksområdet?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin länk där tackar så mkt.
Bor i Bjästa och får jag ingen ordning på detta skulle jag vara tacksam för hjälp. Har inte gett upp hoppet ännu dock. Tog isär lamellerna igen och satte ihop dom enligt Johan lat:s instruktion dock måste Johan ha skrivit fel för det finns inte så många stålskivor i en zundappkoppling vad jag kan se. Jag satte ihop det såhär:
mutterhållare-Lamell-stålskiva-Lamell-stålskiva-Lamell-Kupad stålskiva med kupningen inåt motorn-lamell-tjockare stålskiva med kupningen inåt motorn-bricka-mutter-koppar med fjädrar-yttre stålskivan med kupningen mot transmissionskåpan-muttrar.
Enligt alla bilder jag sett så ska detta vara allt som kopplingen ska innehålla. <!-- </EdIndex> --></div>
Bor i Bjästa och får jag ingen ordning på detta skulle jag vara tacksam för hjälp. Har inte gett upp hoppet ännu dock. Tog isär lamellerna igen och satte ihop dom enligt Johan lat:s instruktion dock måste Johan ha skrivit fel för det finns inte så många stålskivor i en zundappkoppling vad jag kan se. Jag satte ihop det såhär:
mutterhållare-Lamell-stålskiva-Lamell-stålskiva-Lamell-Kupad stålskiva med kupningen inåt motorn-lamell-tjockare stålskiva med kupningen inåt motorn-bricka-mutter-koppar med fjädrar-yttre stålskivan med kupningen mot transmissionskåpan-muttrar.
Enligt alla bilder jag sett så ska detta vara allt som kopplingen ska innehålla. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde att säga att det var packboxen som var sönder inte konstigt moppen rök som ett tok. Tyvärr behöver jag en 2 armad avdragare för att få bort drevet så just nu står det stilla. Packboxen behövs ju också så förhoppningen är att prova allt på måndag.
Testade att trycka en tving på tryckstiftet och lamellerna släpper då iaf. Gjorde dock en tabbe... som vanligt...... drog gängpaj på en av gängorna som håller fast fjädrarna..bah.. kanske fungerar ändå är ju 4 kvar som trycker. Blir till att inhandla lite saker till veckan. <!-- </EdIndex> --></div>
Testade att trycka en tving på tryckstiftet och lamellerna släpper då iaf. Gjorde dock en tabbe... som vanligt...... drog gängpaj på en av gängorna som håller fast fjädrarna..bah.. kanske fungerar ändå är ju 4 kvar som trycker. Blir till att inhandla lite saker till veckan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej jag har verkligen inte skrivit fel, där har du ett problem, skall vara 4 stycken lameller i en Zündapp koppling(om det inte är 125cc som har 5) men det är aldrig 3, kommer inte att fungera
Det klarar sig med 4 stycken muttrar men är naturligtvis att föredra om du har 5 <!-- </EdIndex> --></div>
Det klarar sig med 4 stycken muttrar men är naturligtvis att föredra om du har 5 <!-- </EdIndex> --></div>