Kopplingsproblem zundapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Nej jag har verkligen inte skrivit fel, där har du ett problem, skall vara 4 stycken lameller i en Zündapp koppling(om det inte är 125cc som har 5) men det är aldrig 3, kommer inte att fungera
Det är faktiskt tre lameller i tidiga "rund" motorer, men det är förhoppningsvis inte eddas problem då han skriver att han har just fyra lameller.

Bild
Bild

Fick du igång kopplingen eller ?

Om inte så kolla att du har rätt axialspel på huvudaxeln, se sid 27-28 i manualen som länkades här ovan.

Kolla även att stålskivorna är rätt monterade mot kopplingscentrumet, se fig.72 & 73 samt tillhörande text på sida 28-29 i samma manual.

Sen när kopplingen är monterad så justera in kopplingsarmen enligt anvisningen på sid. 30.

Här hittar du en bättre sprängskiss över kopplingen och dess olika delar:
http://www.kjtools.se/zundapp/pdf/KS5084.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
edda
Kontakt:

Inlägg av edda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Strålande tack så mkt ska testa detta då jag fått tag på avdragare imorgon samt ny packbox.

Johan Lat, jag har ju skrivit att det är 4 lameller men du skriver i din "guide" att det ska vara fler stålplattor än det som finns i en koppling. Jag citerar det du skrev tidigare:
I denna ordning är det: mutterhållare-Lamell-stålskiva-Lamell-stålskiva-Lamell-stålskiva-Lamell-Kupad stålskiva med kupningen inåt motorn-tjockare stålskiva med kupningen inåt motorn-bricka-mutter-koppar med fjädrar-yttre stålskivan med kupningen mot transmissionskåpan-muttrar.
Johan lat, du har ju skrivit att det är 3 "vanliga" stålskivor med det finns ju vad jag kan se i sprängskisserna över kopplingen 2 "vanliga" stålskivor, 1 stålskiva med kupningen inåt motorn samt en tjockare stålskiva med kupningen inåt motorn.

Jag satte ihop det såhär:
mutterhållare-Lamell-stålskiva-Lamell-stålskiva-Lamell-Kupad stålskiva med kupningen inåt motorn-lamell-tjockare stålskiva med kupningen inåt motorn-bricka-mutter-koppar med fjädrar-yttre stålskivan med kupningen mot transmissionskåpan-muttrar.
Enligt alla bilder jag sett så ska detta vara allt som kopplingen ska innehålla. Visst är detta rätt satt ihop? Svårt att riktigt se kupning och sånt på bilderna i den där manualen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt rätt, jag har lyckats få in en extra stålskiva i min beskrivning, tilläggas bör väl göras att jag skrev mitt inlägg klockan 2:1 inte helt nykter, ber om ursäkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
edda
Kontakt:

Inlägg av edda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->puh..skönt att veta så kan jag sova inatt : ) Har alltså satt ihop det rätt då. Ska bli intressant att se om kopplingen fungerar då jag fått ihop allt med packboxen och grejerna.

Tackar, kommer uppdatera hur det går om man får ngn ordning på gamm Mustangen. Mången tack för all hjälp kommer säkert fler frågor.

/edda <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar