Rengörning av kedja
Rengörning av kedja
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nån som har nått bra tips på rengörning av en kedja som inte är rengjord på typ 50 år ? <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Rengörning av kedja
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cykelreparatören såg väl skicket på kedjan tydligare än min far gjorde så han svarade torrt -"kasta den"...
Jag skulle nog lagt kedjan i ett bad med dieselolja några dagar, det har en bra förmåga att lösa rost och smuts utan att avfetta objektet. <!-- </EdIndex> --></div>
Påminner mig om min far, han höll på att försöka smörja upp en kärvande cykelkedja då en gammal cykelreparatör kom förbi och far passade på att fråga honom -"vad skall jag göra med denna kedjan?"NickStone skrev:Nån som har nått bra tips på rengörning av en kedja som inte är rengjord på typ 50 år ?
Cykelreparatören såg väl skicket på kedjan tydligare än min far gjorde så han svarade torrt -"kasta den"...
Jag skulle nog lagt kedjan i ett bad med dieselolja några dagar, det har en bra förmåga att lösa rost och smuts utan att avfetta objektet. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
- JanneHagnell
Re: Rengörning av kedja
När du sedan gått igenom alla länkar kan du skölja av kedjan i lacknaftan eller dieseln. Har du tryckluft kan du blåsa den torr men stå ute med det och vänd dig rätt mot vinden. Saknar du tryckluft så låt den hänga och torka ute.
Nu tömmer du burken och torkar ur den samt fyller på lite olja på botten någon centimeter. Lägg sedan i kedjan och låt den ligga där över natten. Nästa dag slår du i en spik någonstans på en vägg eller dylikt sådär 1½ meter över marken eller golvet. Nyp sedan av huvudet.
Hämta sedan burken med kedjan och häng upp den i ena änden på spiken och sedan burken under där oljan kan droppa ned i. Låt kedjan hänga där något dygn.
Nu är din kedja färdig för återbruk men ska du lagra den för kommande behov kan du lämpligen rulla ihop den och vira in den i en tidning och lägg en bred tejp om.
Skriv sedan på vad den är till annars har du garanterat glömt bort det efter en viss tid....
Har du otur märkte du att kedjan var utsliten men den kan lika gärna vara fullt okej så du kan använda den ett bra tag till
Var kedjan en sällsynt "block link chain" för veterancyklar har du nu fått bingo direkt
men då gäller det att du använt skärpta mässingsborstar annars kan blåneringen gått åt pipan....
<!-- </EdIndex> --></div>
Dra ut kedjan rak på en bräda eller plankbit. Spänn fast den sedan allra längst ut i ändarna med två tvingar. Samla sedan ihop dina stålborstar och sätt igång. Att kunna välja på stålborstar med olika tjocka borst är bra och glöm för all del inte att vässa stålborsten på smärgelskivan då och då. När du är klar tror jag du känner dig ganska nöjd och då kan du lägga kedjan i en burk med lite diesel eller lacknafta något dygn. Har kedjan kärvat fast i länkarna kan du nu lösgöra dem genom att vicka dem fram och tillbaka länk för länk. Använd två lämpliga tänger så slipper du ha fingrar och hud i gojan. Jag brukar ha en tång för invändiga seegersäkringar samt en tunn flacktång.NickStone skrev:Nån som har nått bra tips på rengörning av en kedja som inte är rengjord på typ 50 år ?
När du sedan gått igenom alla länkar kan du skölja av kedjan i lacknaftan eller dieseln. Har du tryckluft kan du blåsa den torr men stå ute med det och vänd dig rätt mot vinden. Saknar du tryckluft så låt den hänga och torka ute.
Nu tömmer du burken och torkar ur den samt fyller på lite olja på botten någon centimeter. Lägg sedan i kedjan och låt den ligga där över natten. Nästa dag slår du i en spik någonstans på en vägg eller dylikt sådär 1½ meter över marken eller golvet. Nyp sedan av huvudet.
Hämta sedan burken med kedjan och häng upp den i ena änden på spiken och sedan burken under där oljan kan droppa ned i. Låt kedjan hänga där något dygn.
Nu är din kedja färdig för återbruk men ska du lagra den för kommande behov kan du lämpligen rulla ihop den och vira in den i en tidning och lägg en bred tejp om.
Skriv sedan på vad den är till annars har du garanterat glömt bort det efter en viss tid....

Har du otur märkte du att kedjan var utsliten men den kan lika gärna vara fullt okej så du kan använda den ett bra tag till

Var kedjan en sällsynt "block link chain" för veterancyklar har du nu fått bingo direkt

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns bara ett svar på denna frågan och det är köp en ny, försöka få liv i ett gammalt lik är ingen ide, kedjor är ganska billiga och det skadar så mycket om en kedja havererar så devisen snålheten bedrar visheten går per automatik in. Finns ingen ursäkt för att inte köpa nytt, den som har sett ett kedjehaveri vet vad jag menar, ett snett drev, en Sachs växelkåpa osv, osv........ <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
- Lasse väss
- Forumsponsor
Annars efter rengöring med stålborste ska man KOKA dom i en kastrull eller liknande på spisen i vanlig motorolja .. <!-- </EdIndex> --></div>
Håller med fullständigt här ! 110:- kostar en ny. kedjehaveri kan kosta tusenlappar !!Johan Lat skrev:Finns bara ett svar på denna frågan och det är köp en ny, försöka få liv i ett gammalt lik är ingen ide, kedjor är ganska billiga och det skadar så mycket om en kedja havererar så devisen snålheten bedrar visheten går per automatik in. Finns ingen ursäkt för att inte köpa nytt, den som har sett ett kedjehaveri vet vad jag menar, ett snett drev, en Sachs växelkåpa osv, osv........
Annars efter rengöring med stålborste ska man KOKA dom i en kastrull eller liknande på spisen i vanlig motorolja .. <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20091105/hitta-ratt-kedja-till-mopeden-och-motorcykeln
http://www.raketsport.com/lankar_.htm#butiker <!-- </EdIndex> --></div>
Kolla här:NickStone skrev:Trodde inte det fanns kedjor som passar till den gamla moppen därav min fråga ........kan man mäta sig fram till vilken kedja man skall ha och vart kan man beställa på nätet ?
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20091105/hitta-ratt-kedja-till-mopeden-och-motorcykeln
http://www.raketsport.com/lankar_.htm#butiker <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske beror det lite på vad man sysslar med. Mest sysslar jag med cyklar och gamla otrimmade mopeder och gillar att hålla på med gammalt. Det finns en tröskel innan jag vänder mig till butik och nytillverkat.
Sysslar man man med åkafortmoppar eller dyrare mopeder så behövs kanske en säkerhetsmarginal.
Ska jag köpa nya kedjor vänder jag mig först till Tradera för där kan man hitta NOS kedjor till mycket överkomliga priser i.a.f. till cyklar.
Koka kedjor var något som rekommenderades för länge sedan. Det är farligt och inget jag vill hålla på med. Tänk om man märker att ett antal länkar kärvar och man ska försöka vicka loss dem och bränner sönder fingrarna. Nä usch fy för det. Det här är något jag håller på med ute och solvärmen räcker....
Ursäkta jag ville bara påpeka riskerna. Farligt koka olja både för hud och brandrisk.
<!-- </EdIndex> --></div>
Sysslar man man med åkafortmoppar eller dyrare mopeder så behövs kanske en säkerhetsmarginal.
Ska jag köpa nya kedjor vänder jag mig först till Tradera för där kan man hitta NOS kedjor till mycket överkomliga priser i.a.f. till cyklar.
Koka kedjor var något som rekommenderades för länge sedan. Det är farligt och inget jag vill hålla på med. Tänk om man märker att ett antal länkar kärvar och man ska försöka vicka loss dem och bränner sönder fingrarna. Nä usch fy för det. Det här är något jag håller på med ute och solvärmen räcker....
Ursäkta jag ville bara påpeka riskerna. Farligt koka olja både för hud och brandrisk.

Perfekt Tackar ! <!-- </EdIndex> --></div>
Cobra5000 skrev:Kolla här:NickStone skrev:Trodde inte det fanns kedjor som passar till den gamla moppen därav min fråga ........kan man mäta sig fram till vilken kedja man skall ha och vart kan man beställa på nätet ?
http://www.raketsport.com/lankar_.htm#butiker
Perfekt Tackar ! <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säcken: det är inte pengarna det handlar om trodde inte det fanns nya till min moppe
Nyman: Det är en Mustang Minor med en Fuchs FM 40 motor på......dock verkar tändspolen vara trasig så jag vet inte om jag ska göra iordning den eller inte....vill helst få igång motorn innan jag gör nått mer <!-- </EdIndex> --></div>
Nyman: Det är en Mustang Minor med en Fuchs FM 40 motor på......dock verkar tändspolen vara trasig så jag vet inte om jag ska göra iordning den eller inte....vill helst få igång motorn innan jag gör nått mer <!-- </EdIndex> --></div>