Problem med gänga på min framgaffel

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
J Stabler

Problem med gänga på min framgaffel

Inlägg av J Stabler »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå moppers!

Jag har sprungit på ett litet problem med mitt bygge och hoppas på bra råd/hjälp från er med erfarenheter eller synpunkter på hur jag ska ta mig vidare.
Jag har köpt en framgaffel av märket "Dipper" från Jarno's i Holland. Det är en EBR-kopia som är 10 cm längre än original. Jag tyckte att den skulle ge rätt stuk på mitt bygge.
Nu är det så att gängan på styrstången inte harmonerar med övre lagerskål eller styrstångsmuttern. Jag kan alltså inte få på varken övre lagerskål (den som skruvas på) eller styrstångsmuttern. Båda går på fint tills jag nått ungefär halva gängan i lagerskålen eller bulten. Sen är det tvärstopp. Jag kan säkert få på båda hela vägen om jag använder en hysterisk mängd våld samt diverse hävarmar, men det ska inte vara meningen då de går på lätt på originalgaffeln + att om jag på det viset får på grejorna så får jag aldrig av dom samt att jag förstör prylarna..
Jag undrar om det kan vara så att det är kromet från kromningen av gaffeln som satt sig i gängorna (jag kan i ärlighetens namn inte se om det är så med blotta ögat) eller om det helt enkelt är fel gänga på gaffeln i föhållande till min lagerskål och mutter?
Muttern har jag också köpt från Jarno's så jag tycker ju att den borde passa - men icke!

Vad har ni för förslag på vad jag kan tänkas göra? Gänga om - gaffel eller lagerskål/mutter? Jag har provat med lagerskålar och muttrar från andra märken av mopeder, så som Ciao, Mustang, Monark m.fl. utan framgång. (Jag har också mailat Jarno's och väntar svar - men det kliar i fingrarna och detta är det enda som behöver åtgärdas innan uppstart.)

Jag är tacksam för all hjälp och idéer jag kan få! <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nog en annan stigning på gängan lägg gafflarna med den gängade delen brevid varandra så ser du om dom stämmer ,gänga om när det skiljer lite på stigningen blir inte bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gaffelgängorna på svenska moppar är sedan urminnes tider, från cykelns barndom. Gafflarna gängades i tum och jag tror din nya gaffel har en mm gänga. Kan ju även skilja på diametern. Tag en gängmätare och kolla så ser du om det är mm. Gängmätaren ser ut som en tuppkam med flera piggar i rak linje. Alla som har en svarv och använder den bör ha en gängmätare, kontakta någon med svarv. Om du inte har en egen. <!-- </EdIndex> --></div>
J Stabler

Inlägg av J Stabler »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. Kontrollera stigningen. Det kan jag lösa. Frågan är vad jag gör när (och om) jag ser att gängan är av olika mått? Tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det månne gå att kapa av de en bit och svetsa ihop den med en "svensk" överdel med traditionell gänga? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
J Stabler

Inlägg av J Stabler »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Kan det månne gå att kapa av de en bit och svetsa ihop den med en "svensk" överdel med traditionell gänga?
Har funderat på det med.. Fick mail från säljaren att jag är den enda på 100 sålda gafflar av samma märke och modell som rapporterat detta felet - vilket borde tyda på att det är krom eller annat skit i gängorna och inte fel stigning. Men jag vågar inte vålda på grejorna ändå.. <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gör ren gängerna med en stålborste på en borrmasin. sen tar du kopparpasta eller liknade och kletar in gängerna med, skruva försiktigt på mutter, antingen funkar det eller så pajar gänger, var lätt på hand <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
J Stabler skrev:
pangerva skrev:Kan det månne gå att kapa av de en bit och svetsa ihop den med en "svensk" överdel med traditionell gänga?
Har funderat på det med.. Fick mail från säljaren att jag är den enda på 100 sålda gafflar av samma märke och modell som rapporterat detta felet - vilket borde tyda på att det är krom eller annat skit i gängorna och inte fel stigning. Men jag vågar inte vålda på grejorna ändå..
Kan du inte få byta gaffel eftersom det är produktionsfel. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
J Stabler

Inlägg av J Stabler »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det borde jag ha fått - men postgången mellan Holland och Sverige är inte nå värst rokk n roll. Bara att få hit gaffeln tog nästan 3v. (Tror dock det mest berodde på långsamt handhavande av Jarno's som sålde gaffeln till mig.)

Jag provade lite våld iallafall.. Eller ganska mycket. En lagerskål gick åt pipan, men originalet som suttit på originalgaffeln höll - och efter 5mm våldande så gick det lätt igen. Säkert bara fel med ett par gängor.

Nu är den på iallafall och sitter som den ska. Tack ändå för tipsen! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar