Problem med gänga på min framgaffel
Problem med gänga på min framgaffel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå moppers!
Jag har sprungit på ett litet problem med mitt bygge och hoppas på bra råd/hjälp från er med erfarenheter eller synpunkter på hur jag ska ta mig vidare.
Jag har köpt en framgaffel av märket "Dipper" från Jarno's i Holland. Det är en EBR-kopia som är 10 cm längre än original. Jag tyckte att den skulle ge rätt stuk på mitt bygge.
Nu är det så att gängan på styrstången inte harmonerar med övre lagerskål eller styrstångsmuttern. Jag kan alltså inte få på varken övre lagerskål (den som skruvas på) eller styrstångsmuttern. Båda går på fint tills jag nått ungefär halva gängan i lagerskålen eller bulten. Sen är det tvärstopp. Jag kan säkert få på båda hela vägen om jag använder en hysterisk mängd våld samt diverse hävarmar, men det ska inte vara meningen då de går på lätt på originalgaffeln + att om jag på det viset får på grejorna så får jag aldrig av dom samt att jag förstör prylarna..
Jag undrar om det kan vara så att det är kromet från kromningen av gaffeln som satt sig i gängorna (jag kan i ärlighetens namn inte se om det är så med blotta ögat) eller om det helt enkelt är fel gänga på gaffeln i föhållande till min lagerskål och mutter?
Muttern har jag också köpt från Jarno's så jag tycker ju att den borde passa - men icke!
Vad har ni för förslag på vad jag kan tänkas göra? Gänga om - gaffel eller lagerskål/mutter? Jag har provat med lagerskålar och muttrar från andra märken av mopeder, så som Ciao, Mustang, Monark m.fl. utan framgång. (Jag har också mailat Jarno's och väntar svar - men det kliar i fingrarna och detta är det enda som behöver åtgärdas innan uppstart.)
Jag är tacksam för all hjälp och idéer jag kan få! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har sprungit på ett litet problem med mitt bygge och hoppas på bra råd/hjälp från er med erfarenheter eller synpunkter på hur jag ska ta mig vidare.
Jag har köpt en framgaffel av märket "Dipper" från Jarno's i Holland. Det är en EBR-kopia som är 10 cm längre än original. Jag tyckte att den skulle ge rätt stuk på mitt bygge.
Nu är det så att gängan på styrstången inte harmonerar med övre lagerskål eller styrstångsmuttern. Jag kan alltså inte få på varken övre lagerskål (den som skruvas på) eller styrstångsmuttern. Båda går på fint tills jag nått ungefär halva gängan i lagerskålen eller bulten. Sen är det tvärstopp. Jag kan säkert få på båda hela vägen om jag använder en hysterisk mängd våld samt diverse hävarmar, men det ska inte vara meningen då de går på lätt på originalgaffeln + att om jag på det viset får på grejorna så får jag aldrig av dom samt att jag förstör prylarna..
Jag undrar om det kan vara så att det är kromet från kromningen av gaffeln som satt sig i gängorna (jag kan i ärlighetens namn inte se om det är så med blotta ögat) eller om det helt enkelt är fel gänga på gaffeln i föhållande till min lagerskål och mutter?
Muttern har jag också köpt från Jarno's så jag tycker ju att den borde passa - men icke!
Vad har ni för förslag på vad jag kan tänkas göra? Gänga om - gaffel eller lagerskål/mutter? Jag har provat med lagerskålar och muttrar från andra märken av mopeder, så som Ciao, Mustang, Monark m.fl. utan framgång. (Jag har också mailat Jarno's och väntar svar - men det kliar i fingrarna och detta är det enda som behöver åtgärdas innan uppstart.)
Jag är tacksam för all hjälp och idéer jag kan få! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gaffelgängorna på svenska moppar är sedan urminnes tider, från cykelns barndom. Gafflarna gängades i tum och jag tror din nya gaffel har en mm gänga. Kan ju även skilja på diametern. Tag en gängmätare och kolla så ser du om det är mm. Gängmätaren ser ut som en tuppkam med flera piggar i rak linje. Alla som har en svarv och använder den bör ha en gängmätare, kontakta någon med svarv. Om du inte har en egen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har funderat på det med.. Fick mail från säljaren att jag är den enda på 100 sålda gafflar av samma märke och modell som rapporterat detta felet - vilket borde tyda på att det är krom eller annat skit i gängorna och inte fel stigning. Men jag vågar inte vålda på grejorna ändå.. <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Kan det månne gå att kapa av de en bit och svetsa ihop den med en "svensk" överdel med traditionell gänga?
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kan du inte få byta gaffel eftersom det är produktionsfel. <!-- </EdIndex> --></div>J Stabler skrev:Har funderat på det med.. Fick mail från säljaren att jag är den enda på 100 sålda gafflar av samma märke och modell som rapporterat detta felet - vilket borde tyda på att det är krom eller annat skit i gängorna och inte fel stigning. Men jag vågar inte vålda på grejorna ändå..pangerva skrev:Kan det månne gå att kapa av de en bit och svetsa ihop den med en "svensk" överdel med traditionell gänga?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det borde jag ha fått - men postgången mellan Holland och Sverige är inte nå värst rokk n roll. Bara att få hit gaffeln tog nästan 3v. (Tror dock det mest berodde på långsamt handhavande av Jarno's som sålde gaffeln till mig.)
Jag provade lite våld iallafall.. Eller ganska mycket. En lagerskål gick åt pipan, men originalet som suttit på originalgaffeln höll - och efter 5mm våldande så gick det lätt igen. Säkert bara fel med ett par gängor.
Nu är den på iallafall och sitter som den ska. Tack ändå för tipsen! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag provade lite våld iallafall.. Eller ganska mycket. En lagerskål gick åt pipan, men originalet som suttit på originalgaffeln höll - och efter 5mm våldande så gick det lätt igen. Säkert bara fel med ett par gängor.
Nu är den på iallafall och sitter som den ska. Tack ändå för tipsen! <!-- </EdIndex> --></div>