startfjäderskruven på sachs 6 växlad
startfjäderskruven på sachs 6 växlad
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->halloj!!
det som inte får hända har hänt- under motorn sitter där ju 2 st skruv- en för olja uttappning och den andra som håller start fjädern.
av misstag har startfjäderskruven lossats!!, vad innebär detta egentligen för fortsatt användande??
är där nått inne i motorn som kan ta skada av att fjäderspänningen har släpps??
jag ska klyva motorn senare i vilket fall som helst och fixa detta men för stunden är det inte aktuellt, utan att det är RIKTIGT nödvändigt för fortsatt körning.
då sviestad närmar sej så är det lite brådis med att veta OM jag kan köra eller inte
ngn som har pillat på dessa små motorer och vet eller har erfarenhet?? <!-- </EdIndex> --></div>
det som inte får hända har hänt- under motorn sitter där ju 2 st skruv- en för olja uttappning och den andra som håller start fjädern.
av misstag har startfjäderskruven lossats!!, vad innebär detta egentligen för fortsatt användande??
är där nått inne i motorn som kan ta skada av att fjäderspänningen har släpps??
jag ska klyva motorn senare i vilket fall som helst och fixa detta men för stunden är det inte aktuellt, utan att det är RIKTIGT nödvändigt för fortsatt körning.
då sviestad närmar sej så är det lite brådis med att veta OM jag kan köra eller inte
ngn som har pillat på dessa små motorer och vet eller har erfarenhet?? <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har kört ett halvår med samma misstag som du (den stora oljepluggen som igentligen är till kicken) det funkar bra, bara att rulla igång den , inget tog skada i allafall <!-- </EdIndex> --></div>
Var inte det till växeln ? Billybillykid skrev:Hmm skruven som stoppar kickfjädern har jag tagit bort och satt dit en ny, utan att klyva motorn.
Motorn kördes inte då & jag rekomenderar att inte köra innan du satt ditt en ny...kolla om den går lätt i..
Jag har kört ett halvår med samma misstag som du (den stora oljepluggen som igentligen är till kicken) det funkar bra, bara att rulla igång den , inget tog skada i allafall <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo den har jag också satt dit på 5sec.....kommer du ihåg var...Lasse...***ler***.. 
Du kan förstöra motorn om du inte har stoppen rätt. Vi får
väl se vilka skador som blivit på motorn när jag river den.
Kick axeln snurra bakåt hela tiden, måste det vara nåt fel...
eller hur...Lasse och du har inte rivit motorn...
Klar den gick att köra...Lasse..
<!-- </EdIndex> --></div>

Du kan förstöra motorn om du inte har stoppen rätt. Vi får
väl se vilka skador som blivit på motorn när jag river den.

Kick axeln snurra bakåt hela tiden, måste det vara nåt fel...
eller hur...Lasse och du har inte rivit motorn...

Klar den gick att köra...Lasse..

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo, jag har ju satt dit skruven igen men saligen borta är ju fjäderförspänningen till kicken som ändå inte används på en rajsebajk som denna. men den stora frågan är ju vad för konsekvenser detta har för delarna inne i motorn- att fjädern inte är spänd och följaktligen inte håller saker på rätt plats vid rätt tillfälle.
vi snackar om lagom vässad motor på ca 14 hk och 13000-14000 varv här- känns lite dumt att chansa och få en massa spån i motorn som följd. växlarna löper fint så det har inget med dom att göra.
//jj <!-- </EdIndex> --></div>
vi snackar om lagom vässad motor på ca 14 hk och 13000-14000 varv här- känns lite dumt att chansa och få en massa spån i motorn som följd. växlarna löper fint så det har inget med dom att göra.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm på min motor snurra kickaxel bakåt hela tiden, och gick inte att stoppa med handkraft....så
kickaxeln går bakåt å ligger i hela tiden så måste nåt slitas grymt på dessa delar typ: drev, bussningar
mm........som endast skall gå när man kickar. Min motorn har körts ganska länge vad jag vet....
Du kan ju kolla om nåt går tokigt, tungt, omjämt genom att rulla mopeden utan tändstift...varsamt i fall
nåt tar i eller är fel.. PS glöm inte att gjorda stiftet...motor skall alldrig köras/kickas utan tändstift gjordat...
Bra Info Sprängbilder.......kickdrevet verkar gå på ettans drev..
Start sida....http://home.arcor.de/wawa4/index.htm
Kickaxel......http://home.arcor.de/wawa5/parts50s/frame013.htm <!-- </EdIndex> --></div>
kickaxeln går bakåt å ligger i hela tiden så måste nåt slitas grymt på dessa delar typ: drev, bussningar
mm........som endast skall gå när man kickar. Min motorn har körts ganska länge vad jag vet....

Du kan ju kolla om nåt går tokigt, tungt, omjämt genom att rulla mopeden utan tändstift...varsamt i fall
nåt tar i eller är fel.. PS glöm inte att gjorda stiftet...motor skall alldrig köras/kickas utan tändstift gjordat...

Bra Info Sprängbilder.......kickdrevet verkar gå på ettans drev..

Start sida....http://home.arcor.de/wawa4/index.htm
Kickaxel......http://home.arcor.de/wawa5/parts50s/frame013.htm <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var i kontakt med "Pappa" till delta'n, ett litet tips fick jag ang denna förhatliga skruv och dess funktion.
om olyckan skulle vara framme så kan det gå att rädda situationen genom att ta ut skruven- vrida kickaxeln så längt bakåt som bara går- och sedan sätta tillbaks skruven i detta "tillbakadragna" läge.
detta gjorde jag nu i dag och operationen verkar till att ha lyckats!!, inget rassel eller kickaxel som snurrar!!
så nu ska smycket lastas för att provas på årsrajset i helgen- Jihaaaa!!
ska bara kasa runt i parad med den för att se hur den beter sej samt att däcken är snart sagt lika gamla som jag ( o jag är gammal!!)
(Stort Tack till BL!!)
om olyckan skulle vara framme så kan det gå att rädda situationen genom att ta ut skruven- vrida kickaxeln så längt bakåt som bara går- och sedan sätta tillbaks skruven i detta "tillbakadragna" läge.
detta gjorde jag nu i dag och operationen verkar till att ha lyckats!!, inget rassel eller kickaxel som snurrar!!
så nu ska smycket lastas för att provas på årsrajset i helgen- Jihaaaa!!
ska bara kasa runt i parad med den för att se hur den beter sej samt att däcken är snart sagt lika gamla som jag ( o jag är gammal!!)
(Stort Tack till BL!!)
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm ja lägg ut en bild.....jag är också nyfiken....min favo motor är SACHS 50, alla dom med kedjedrevet på högersida 
Sökte lite snabbt på Internet....angående när kom SACHS 50S. Jag gissa på slutet av 1960-talet(kanske 1967-68...)..
1973 fanns den iaf...då kördes Crosstävlingar med den motorn.
Hittade då en SACHS 50S med växlepedalen på höger sida...
..Har alldrig sett nåt likanade.... nån som vet..
<!-- </EdIndex> --></div>

Sökte lite snabbt på Internet....angående när kom SACHS 50S. Jag gissa på slutet av 1960-talet(kanske 1967-68...)..

1973 fanns den iaf...då kördes Crosstävlingar med den motorn.

Hittade då en SACHS 50S med växlepedalen på höger sida...