växel problem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HUSQVARNA SPORT

växel problem

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en trevxl sachs som är ombygd med fyrvxllåda som är besvälig att växla upp från 2an till3an vill ofta missa men inga problem att växla ner har provat justera men då blir någon annan växel ännu sämre.Kan det vara stången som är krokig eller får jag prova att schimsa åt någe håll. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som du inte fått till inställning riktigt,prova med att få ut justermuttern(mot dej)ca 1/4 varv.Du måste vara väldigt nära när övriga växlar går i.Det brukar funka när stoppmuttern linjerar med växelstången.
Segmentet ställt i toppläge. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Re: växel problem

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Har en trevxl sachs som är ombygd med fyrvxllåda som är besvälig att växla upp från 2an till3an vill ofta missa men inga problem att växla ner har provat justera men då blir någon annan växel ännu sämre.Kan det vara stången som är krokig eller får jag prova att schimsa åt någe håll.
Det låter som du skulle behöva justera växelreglagets "slaglängd" då du har
problem att växla upp men inte ner, infogar en bild från rephandboken hur man gör.(bild 80 och 81 i rephandboken)

När det gäller justering av växelstången så brukar jag ställa upp moppen så att bakhjulet är fritt,
lägga i tvåans växel och dra bakhjulet fram och tillbaka,
rör sig växelstång ut eller in är justeringen felaktig och man får justera tills den står still i sitt läge, denna metod har jag funnit mer tillförlitlig än
som det beskrivs i rephandboken

kvarstår problemen efter att man justerat enligt konstens alla regler
så kan det tyda på att drevaxeln behöver schimsas in till rätt axialspel
alternativt att växelmekanismen är glapp

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->steg ett är alltid att kolla så det är tight schimsat överallt. schims finns på momentum m.fl. liknande ställen.
på den gamla goda tiden var det dom som missade att schimsa stången upp till hävarmen.
man kan fuska och slipa lite i stora huvudplattan så man får längre slaglängd,
men det har jag inte behövt göra sedan jag lärde mig att det ska schimsas.
ca 1978 lärde jag mig det.
fyrpeten är känsligare än trepeten.

erlan

PS. om den lilla hårnålsfjädern är krokig/misshadlad/inte helt perfekt blir det ännu svårare att få till det. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för förslagen jag får prova att justera ska försöka få spåret fritt fram till arbetsbänken . <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade också problem med att få till mina växlar fast jag har bara treväxlad, jag hade ett friläge över trean???Jag brukar justera så muttrarna linjerar med stången men här fick jag justera så jag hade 8-9mm stång utanför muttrarna för att få "bort" friläget ovanför trean. Tryckte jag stången i botten där trean ska vara var det ett friläge. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Jag hade också problem med att få till mina växlar fast jag har bara treväxlad, jag hade ett friläge över trean???Jag brukar justera så muttrarna linjerar med stången men här fick jag justera så jag hade 8-9mm stång utanför muttrarna för att få "bort" friläget ovanför trean. Tryckte jag stången i botten där trean ska vara var det ett friläge.
Hänt mig också. Då visade sig att jag hade lagt 3:an drev åt fel håll! slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar